0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad har ni för åsikt om att använda NB till både varmvatten och uppvärmning?
Jag tycker det är intressant att så många tycker att nordenberedaren har stor kapacitet.Jag använder min nb 6kw till enbart vatten än så länge och jag tycker att det inte är så stor kapacitet.Den fungerar helt okey om en person duschar men om två personer ska duscha efter varandra får person nummer två leva med halvjummet vatten.Är det bara min nb som beter sig så?
Idag har jag begärt in offert på NB också... Tittade först på L/V-pump och försökte få ihop en bra lösning utan värmepanna men ger nog upp den lösningen...Nu blir det en NB för vatten och golvvärme på ca 60kvm.. Om jag får köpa utan installation av ÅF så blir det köp...Har sedan tidigare L/L Panasonic 24cke som är inne på sin 4:e vinter nu... ligger på totalt 13500kwh/år för all el.
Jag kör med 50 grader och 8 delta grader(4 i praktiken pga program bugg).Problemet är att när person nummer ett har duschat fylls varmvattenberedaren på med kallvatten.Säg att temperaturen blir 50 grader i toppen och 35 i botten men efter en tid så jämnas temperaturen ut pga av cirkulationspumpen så det t.ex blir 39 grader både i toppen och botten. Då är det inte lika kul längre att ställa sig i duschen.Det verkar som att cirkulationspumpen i tanken stör skiktningen och därmed kapaciteten.Är det inte samma problem med din pump??
Citat från: e98toka skrivet 08 maj 2010, 22:47:13Jag kör med 50 grader och 8 delta grader(4 i praktiken pga program bugg).Problemet är att när person nummer ett har duschat fylls varmvattenberedaren på med kallvatten.Säg att temperaturen blir 50 grader i toppen och 35 i botten men efter en tid så jämnas temperaturen ut pga av cirkulationspumpen så det t.ex blir 39 grader både i toppen och botten. Då är det inte lika kul längre att ställa sig i duschen.Det verkar som att cirkulationspumpen i tanken stör skiktningen och därmed kapaciteten.Är det inte samma problem med din pump??Nej, Jag iaktog pumpen nu när sonen duschade lääänge!49 grader i toppen, nedre delen 34 grader som sedan utjämnades till 48 grader i toppen som lägst, men då hade nedre delen stigit till 43 grader.Din pump borde ju funka på samma sätt som min.Går utedelen som den ska?Jag kör enbart i pumpläge dvs ingen elptron.
Hur mycket Vv ska man förbruka för att den ska löna sig? T.ex. i en sommarstuga på 100kvm som man ska visas tot 4 mån om året.