0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: kjell62 skrivet 01 januari 2008, 01:50:45Citat från: Rickard VPCenter skrivet 31 december 2007, 19:15:19Enligt SP klarar deras anläggning bara 6kW om testet ska följa gällade test norm.//Rickard litar ej nu mer på rickard på VP center sedan hans in lägg om års förbrukningen om el förbrukningen i huset. under 10,000 kwh per år 140 m2 men han nämnde inget om 30 kubik ved det var någon annan som nämnde det. med 30 kubik ved kan man få ALLA VPn att se bra ut i statistiken jag kan åxå få bra värden på el-mätaren bara att trycka på olje brännaren vi får se när SP-teste är klart mvh kjell Du litar då inte heller på Thomas på VPGR?? Det var han som från början skrev tidigare i denna tråd om att Nocrian presterade för våldsamt för SP:s klimatkammare. Men vi får väl se när testsiffrorna kommer...... //Krister
Citat från: Rickard VPCenter skrivet 31 december 2007, 19:15:19Enligt SP klarar deras anläggning bara 6kW om testet ska följa gällade test norm.//Rickard litar ej nu mer på rickard på VP center sedan hans in lägg om års förbrukningen om el förbrukningen i huset. under 10,000 kwh per år 140 m2 men han nämnde inget om 30 kubik ved det var någon annan som nämnde det. med 30 kubik ved kan man få ALLA VPn att se bra ut i statistiken jag kan åxå få bra värden på el-mätaren bara att trycka på olje brännaren vi får se när SP-teste är klart mvh kjell
Enligt SP klarar deras anläggning bara 6kW om testet ska följa gällade test norm.//Rickard
Citat från: Northkingen skrivet 01 januari 2008, 02:04:34Citat från: kjell62 skrivet 01 januari 2008, 01:50:45Citat från: Rickard VPCenter skrivet 31 december 2007, 19:15:19Enligt SP klarar deras anläggning bara 6kW om testet ska följa gällade test norm.//Rickard litar ej nu mer på rickard på VP center sedan hans in lägg om års förbrukningen om el förbrukningen i huset. under 10,000 kwh per år 140 m2 men han nämnde inget om 30 kubik ved det var någon annan som nämnde det. med 30 kubik ved kan man få ALLA VPn att se bra ut i statistiken jag kan åxå få bra värden på el-mätaren bara att trycka på olje brännaren vi får se när SP-teste är klart mvh kjell Du litar då inte heller på Thomas på VPGR?? Det var han som från början skrev tidigare i denna tråd om att Nocrian presterade för våldsamt för SP:s klimatkammare. Men vi får väl se när testsiffrorna kommer...... //Krister kan inte inte komma på något som thomas har skrivit här på forumrt som är miss-visande
Citat från: Northkingen skrivet 01 januari 2008, 02:04:34Citat från: kjell62 skrivet 01 januari 2008, 01:50:45Citat från: Rickard VPCenter skrivet 31 december 2007, 19:15:19Enligt SP klarar deras anläggning bara 6kW om testet ska följa gällade test norm.//Rickard litar ej nu mer på rickard på VP center sedan hans in lägg om års förbrukningen om el förbrukningen i huset. under 10,000 kwh per år 140 m2 men han nämnde inget om 30 kubik ved det var någon annan som nämnde det. med 30 kubik ved kan man få ALLA VPn att se bra ut i statistiken jag kan åxå få bra värden på el-mätaren bara att trycka på olje brännaren vi får se när SP-teste är klart mvh kjell Du litar då inte heller på Thomas på VPGR?? Det var han som från början skrev tidigare i denna tråd om att Nocrian presterade för våldsamt för SP:s klimatkammare. Men vi får väl se när testsiffrorna kommer...... //Krister kan inte inte komma på något som thomas har skrivit här på forumrt som är miss-visande men jag kommer aldrig att glömma 30 kubik ved som rickard (glömde) ska man skriva här på forumet ska det vara hjälp till andra läsare Jag tror inte nocrian är en dålig pump den är nog best i klassen 6,5 KW&upp åt mvh kjell
Citat från: kjell62 skrivet 01 januari 2008, 02:53:41Citat från: Northkingen skrivet 01 januari 2008, 02:04:34Citat från: kjell62 skrivet 01 januari 2008, 01:50:45Citat från: Rickard VPCenter skrivet 31 december 2007, 19:15:19Enligt SP klarar deras anläggning bara 6kW om testet ska följa gällade test norm.//Rickard litar ej nu mer på rickard på VP center sedan hans in lägg om års förbrukningen om el förbrukningen i huset. under 10,000 kwh per år 140 m2 men han nämnde inget om 30 kubik ved det var någon annan som nämnde det. med 30 kubik ved kan man få ALLA VPn att se bra ut i statistiken jag kan åxå få bra värden på el-mätaren bara att trycka på olje brännaren vi får se när SP-teste är klart mvh kjell Du litar då inte heller på Thomas på VPGR?? Det var han som från början skrev tidigare i denna tråd om att Nocrian presterade för våldsamt för SP:s klimatkammare. Men vi får väl se när testsiffrorna kommer...... //Krister kan inte inte komma på något som thomas har skrivit här på forumrt som är miss-visande Kjell62 jag kan ge dig ett tips:--------------------------------------------------------------------Citat:"Lossa frontkåpan och sänk innertemperatur termistorn ett par cm.(Sitter på höger sida fastklämd i en plastdetalj)Samma effekt som om du sänkte hela pumpen 6-7 cm.Tomas"Källa:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17611.0---------------------------------------------------------------------Raffen jag tycker jag var tillräckligt tydlig. Var liksom två läger, de som inte testats av SP och de som testats.Verkar ju vara drömläge att sälja saker som t.ex. blommig falukorv i Sverige. Folk tror ju på vad som helst. Fan blev man inte säljare för, verkar ju vara hur lätt som helst.Källkritik pojkar. Tänk om jag sålde Fujitsu i Sverige, då skulle jag gå ut med helsidesannonser i dagstidningarna med "Fujitsu Nocra allt för kraftfull för Sveriges provningsanstalt!", undrar varför de inte gjort det? är de blyga på Fujitsu, har de dålig ekonomi? eller vad beror det på att de inte gått ut med en sådan jättenyhet och marknadsföringschock! de har inte ens en liten notis på hemsidan, varför?
Citat från: kjell62 skrivet 01 januari 2008, 02:53:41Citat från: Northkingen skrivet 01 januari 2008, 02:04:34Citat från: kjell62 skrivet 01 januari 2008, 01:50:45Citat från: Rickard VPCenter skrivet 31 december 2007, 19:15:19Raffen jag tycker jag var tillräckligt tydlig. Var liksom två läger, de som inte testats av SP och de som testats.Verkar ju vara drömläge att sälja saker som t.ex. blommig falukorv i Sverige. Folk tror ju på vad som helst. Fan blev man inte säljare för, verkar ju vara hur lätt som helst.Källkritik pojkar. Tänk om jag sålde Fujitsu i Sverige, då skulle jag gå ut med helsidesannonser i dagstidningarna med "Fujitsu Nocra allt för kraftfull för Sveriges provningsanstalt!", undrar varför de inte gjort det? är de blyga på Fujitsu, har de dålig ekonomi? eller vad beror det på att de inte gått ut med en sådan jättenyhet och marknadsföringschock! de har inte ens en liten notis på hemsidan, varför?
Citat från: Northkingen skrivet 01 januari 2008, 02:04:34Citat från: kjell62 skrivet 01 januari 2008, 01:50:45Citat från: Rickard VPCenter skrivet 31 december 2007, 19:15:19
Citat från: kjell62 skrivet 01 januari 2008, 01:50:45Citat från: Rickard VPCenter skrivet 31 december 2007, 19:15:19
Citat från: Rickard VPCenter skrivet 31 december 2007, 19:15:19
Citat från: Panasonic E9 skrivet 01 januari 2008, 03:44:40Citat från: kjell62 skrivet 01 januari 2008, 02:53:41Citat från: Northkingen skrivet 01 januari 2008, 02:04:34Citat från: kjell62 skrivet 01 januari 2008, 01:50:45Citat från: Rickard VPCenter skrivet 31 december 2007, 19:15:19Raffen jag tycker jag var tillräckligt tydlig. Var liksom två läger, de som inte testats av SP och de som testats.Verkar ju vara drömläge att sälja saker som t.ex. blommig falukorv i Sverige. Folk tror ju på vad som helst. Fan blev man inte säljare för, verkar ju vara hur lätt som helst.Källkritik pojkar. Tänk om jag sålde Fujitsu i Sverige, då skulle jag gå ut med helsidesannonser i dagstidningarna med "Fujitsu Nocra allt för kraftfull för Sveriges provningsanstalt!", undrar varför de inte gjort det? är de blyga på Fujitsu, har de dålig ekonomi? eller vad beror det på att de inte gått ut med en sådan jättenyhet och marknadsföringschock! de har inte ens en liten notis på hemsidan, varför?Hej Panasonic E9! Jag har ändå lite svårt att förstå mig på din andemening, men om du nu menar och tycker att FGN skulle gå ut med en marknadsföring och dra växlar på att SP inte har en utrustning som klarar av att testa deras pumpar så får vi väl ändå anta att de med all säkerhet är så pass seriösa så att de inväntar SP.s testresultat innan de använder den i marknadsföringssyfte, så i det fallet är du nog ute och svävar tror jag. Jag förstår om du tror att de i likhet med Panasonic som ju gick ut med braskande annonsering att de var den bästa pumpen långt innan testresultaten från SP blev kända, vilket väl hade till syfte att sälja så många pumpar som möjligt utgår jag ifrån. Sen att resultatet när det väl kom inte blev så där väldigt upphetsande, utan snarare ganska mediokert det är ju en helt annan sak, eller hur. Panasonic HE9GKE är givetsvis en bra pump och jag har själv en E9:a som jag är helt nöjd med och som på ett storslaget sätt bidrar till min låga energiförbrukning, och jag vill påstå att Panasonics 5 kw pump än idag tillhör Panasonics absolut bästa och effektivaste pumpar ifh till sin storlek. Men orsaken till att jag tipsade Pumpkin om Toshibas och Fujitsus Nocria-pumpar berodde inte bara på deras smidiga höjdmått på 25 cm, utan också på att de är kraftfulla och effektiva pumpar i likhet med t.ex Mitsubishis FD-modeller och man får därmed mkt pump för pengarna, och gentemot dessa pumpar så kommer ju enligt min uppfattning HE9-pumpen till korta, det får du ursäkta, även om Nocrian ännu inte är testad.Mvh Raffen.
Citat från: Panasonic E9 skrivet 01 januari 2008, 03:44:40Citat från: kjell62 skrivet 01 januari 2008, 02:53:41Citat från: Northkingen skrivet 01 januari 2008, 02:04:34Citat från: kjell62 skrivet 01 januari 2008, 01:50:45Citat från: Rickard VPCenter skrivet 31 december 2007, 19:15:19Enligt SP klarar deras anläggning bara 6kW om testet ska följa gällade test norm.//Rickard litar ej nu mer på rickard på VP center sedan hans in lägg om års förbrukningen om el förbrukningen i huset. under 10,000 kwh per år 140 m2 men han nämnde inget om 30 kubik ved det var någon annan som nämnde det. med 30 kubik ved kan man få ALLA VPn att se bra ut i statistiken jag kan åxå få bra värden på el-mätaren bara att trycka på olje brännaren vi får se när SP-teste är klart mvh kjell Du litar då inte heller på Thomas på VPGR?? Det var han som från början skrev tidigare i denna tråd om att Nocrian presterade för våldsamt för SP:s klimatkammare. Men vi får väl se när testsiffrorna kommer...... //Krister kan inte inte komma på något som thomas har skrivit här på forumrt som är miss-visande Kjell62 jag kan ge dig ett tips:--------------------------------------------------------------------Citat:"Lossa frontkåpan och sänk innertemperatur termistorn ett par cm.(Sitter på höger sida fastklämd i en plastdetalj)Samma effekt som om du sänkte hela pumpen 6-7 cm.Tomas"Källa:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17611.0---------------------------------------------------------------------Raffen jag tycker jag var tillräckligt tydlig. Var liksom två läger, de som inte testats av SP och de som testats.Verkar ju vara drömläge att sälja saker som t.ex. blommig falukorv i Sverige. Folk tror ju på vad som helst. Fan blev man inte säljare för, verkar ju vara hur lätt som helst.Källkritik pojkar. Tänk om jag sålde Fujitsu i Sverige, då skulle jag gå ut med helsidesannonser i dagstidningarna med "Fujitsu Nocra allt för kraftfull för Sveriges provningsanstalt!", undrar varför de inte gjort det? är de blyga på Fujitsu, har de dålig ekonomi? eller vad beror det på att de inte gått ut med en sådan jättenyhet och marknadsföringschock! de har inte ens en liten notis på hemsidan, varför?Nja vet inte varför FGN skulle göra reklam för att SP har en undermålig testanläggning?? //Krister
Det ska enligt uppgift vara sant, man lyckades tydligen inte hålla klimat-rummet i shack under testet !man har tydligen haft liknande problem även tidigare ,vid tester av stora pumpar. det ryktas om nåt liknande med nån stor ME-modell !mvh. ACE
CiteraDet ska enligt uppgift vara sant, man lyckades tydligen inte hålla klimat-rummet i shack under testet !man har tydligen haft liknande problem även tidigare ,vid tester av stora pumpar. det ryktas om nåt liknande med nån stor ME-modell !mvh. ACEHelt rätt ACE, ME's FD35:a var för kraftig, likaså Nocria.För alla er som spekulerar och har er - det är inget konstigt med detta,SP's provanläggning är gammal och när den byggdes fanns inga värmepumparmed sådan kapacitet som vi ser idag. När anläggningen är ombyggd kommerden klara av både FD35:an och Nocrian med råge...så får vi se hur långt det räcker.BjörnK
Citat från: Northkingen skrivet 01 januari 2008, 11:36:18Citat från: Panasonic E9 skrivet 01 januari 2008, 03:44:40Citat från: kjell62 skrivet 01 januari 2008, 02:53:41Citat från: Northkingen skrivet 01 januari 2008, 02:04:34Citat från: kjell62 skrivet 01 januari 2008, 01:50:45Citat från: Rickard VPCenter skrivet 31 december 2007, 19:15:19Enligt SP klarar deras anläggning bara 6kW om testet ska följa gällade test norm.//Rickard litar ej nu mer på rickard på VP center sedan hans in lägg om års förbrukningen om el förbrukningen i huset. under 10,000 kwh per år 140 m2 men han nämnde inget om 30 kubik ved det var någon annan som nämnde det. med 30 kubik ved kan man få ALLA VPn att se bra ut i statistiken jag kan åxå få bra värden på el-mätaren bara att trycka på olje brännaren vi får se när SP-teste är klart mvh kjell Du litar då inte heller på Thomas på VPGR?? Det var han som från början skrev tidigare i denna tråd om att Nocrian presterade för våldsamt för SP:s klimatkammare. Men vi får väl se när testsiffrorna kommer...... //Krister kan inte inte komma på något som thomas har skrivit här på forumrt som är miss-visande Kjell62 jag kan ge dig ett tips:--------------------------------------------------------------------Citat:"Lossa frontkåpan och sänk innertemperatur termistorn ett par cm.(Sitter på höger sida fastklämd i en plastdetalj)Samma effekt som om du sänkte hela pumpen 6-7 cm.Tomas"Källa:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17611.0---------------------------------------------------------------------Raffen jag tycker jag var tillräckligt tydlig. Var liksom två läger, de som inte testats av SP och de som testats.Verkar ju vara drömläge att sälja saker som t.ex. blommig falukorv i Sverige. Folk tror ju på vad som helst. Fan blev man inte säljare för, verkar ju vara hur lätt som helst.Källkritik pojkar. Tänk om jag sålde Fujitsu i Sverige, då skulle jag gå ut med helsidesannonser i dagstidningarna med "Fujitsu Nocra allt för kraftfull för Sveriges provningsanstalt!", undrar varför de inte gjort det? är de blyga på Fujitsu, har de dålig ekonomi? eller vad beror det på att de inte gått ut med en sådan jättenyhet och marknadsföringschock! de har inte ens en liten notis på hemsidan, varför?Nja vet inte varför FGN skulle göra reklam för att SP har en undermålig testanläggning?? //Krister Handlar väl om att den var för liten. Inte undermålig, dessutom så ska SP enligt (Tomas?) eller vem det nu var utöka kapacitetet nu i vår. Vore anläggningen undermålig så skulle man inte kunna lita på test av mindre pumpar heller.