0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Undrar en sak....När jag tänder "mysbrasa" brukar jag sänka börvärdet på min värmepump (panasonic) för att spara energi.Plus att det blir lättare att regler hur mycket ved som ska in i kaminen, v-pumpen sitter en i hallen och regleringen av värmen i huset är rätt trög. Har dock märkt att v-pumpen ute del går en del i alla fall under de timmar man eldar, laddar upp värme antar jag. Men innedelen går inte annat en mkt korta tider. Vore det bättre att stänga av pumpen helt. Hur mycket energi kan man anta försvinner till ingen nytta. Är det vara skadligt att låta pumpen starta från scratch efter säg 5timmars stopp vid -5.Detta sitter jag och funderar på en uppesittar kväll, min fru tror jag skämtar när jag säger varför jag sitter vid datorn.
Man sparar inte mera om man sänker börvärdet heller då pumpen ändå kommer att gå ner i förbrukning.
Jag antar att det är lika nyttigt som att kallstarta en bil vid -20
Jag är inte helt säker på detta men jag har för mig att jag en gång upptäckte när jag eldade i braskmaninen att utedelens fläkt stod helt stilla på min Panasonic E12:a. Jag fick för mig att den mer eller mindre hade stängt av utedelen då det var så varmt inne pga eldandet. Om det är på det sättet så blir det väl en kallstart när temperaturen sjunker när brasan börjar brinna ute sedan eller finns det någon som "håller värmen" i pumpen så länge den är i läge "on"?