0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man kan låta pumpen vara på för att slippa glömma att starta den igen när man eldar. Men utan kompressorvärmare så spelar det alltså ingen roll för kallstarternas vidkommande om man stänger av pumpen eller inte när man eldar? Detta på pumpar utan kompressorvärmare och som stänger av utedelen helt när eldningen ger tillräcklig värme (som min Panasonic E12:a)? Har jag fattat det rätt?(Edit: fixade konstig mening)
Citat från: kilo skrivet 11 januari 2008, 20:43:59Man kan låta pumpen vara på för att slippa glömma att starta den igen när man eldar. Men utan kompressorvärmare så spelar det alltså ingen roll för kallstarternas vidkommande om man stänger av pumpen eller inte när man eldar? Detta på pumpar utan kompressorvärmare och som stänger av utedelen helt när eldningen ger tillräcklig värme (som min Panasonic E12:a)? Har jag fattat det rätt?(Edit: fixade konstig mening) Nog fan tål pumpen några kall-starter pumparna i garaget & sommor stugan har jag plågat i gång vid-20 och de går än kan det vara nått allergi mot kall-starter ni har kan det vara nått om kall starter på bilar som ligger er till last kan berätta om min första golf diesel utan motor-värmare den plågade jag i gång i alla väder även under minus 20 den rullade n ästan 50,000 mil sen skrotade jag den för karossen rostade bort. Eller har ni tänkt att era LL pumpar livet ut ? om 10 år kommer de att skratta åt de LL pumpar vi har i dag mvh kjellJapp du har fattat det helt rätt. Men som sagt det är ju bara om man eldar så pass mkt att utedelen stannar som det blir frågan om kallstarter.//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 11 januari 2008, 22:57:55Citat från: kilo skrivet 11 januari 2008, 20:43:59Man kan låta pumpen vara på för att slippa glömma att starta den igen när man eldar. Men utan kompressorvärmare så spelar det alltså ingen roll för kallstarternas vidkommande om man stänger av pumpen eller inte när man eldar? Detta på pumpar utan kompressorvärmare och som stänger av utedelen helt när eldningen ger tillräcklig värme (som min Panasonic E12:a)? Har jag fattat det rätt?(Edit: fixade konstig mening) Nog fan tål pumpen några kall-starter pumparna i garaget & sommor stugan har jag plågat i gång vid-20 och de går än kan det vara nått allergi mot kall-starter ni har kan det vara nått om kall starter på bilar som ligger er till last kan berätta om min första golf diesel utan motor-värmare den plågade jag i gång i alla väder även under minus 20 den rullade n ästan 50,000 mil sen skrotade jag den för karossen rostade bort. Eller har ni tänkt att era LL pumpar livet ut ? om 10 år kommer de att skratta åt de LL pumpar vi har i dag mvh kjellJapp du har fattat det helt rätt. Men som sagt det är ju bara om man eldar så pass mkt att utedelen stannar som det blir frågan om kallstarter.//Krister
Citat från: kjell62 skrivet 11 januari 2008, 23:25:05Citat från: Northkingen skrivet 11 januari 2008, 22:57:55Citat från: kilo skrivet 11 januari 2008, 20:43:59Man kan låta pumpen vara på för att slippa glömma att starta den igen när man eldar. Men utan kompressorvärmare så spelar det alltså ingen roll för kallstarternas vidkommande om man stänger av pumpen eller inte när man eldar? Detta på pumpar utan kompressorvärmare och som stänger av utedelen helt när eldningen ger tillräcklig värme (som min Panasonic E12:a)? Har jag fattat det rätt?(Edit: fixade konstig mening) Nog fan tål pumpen några kall-starter pumparna i garaget & sommor stugan har jag plågat i gång vid-20 och de går än kan det vara nått allergi mot kall-starter ni har kan det vara nått om kall starter på bilar som ligger er till last kan berätta om min första golf diesel utan motor-värmare den plågade jag i gång i alla väder även under minus 20 den rullade n ästan 50,000 mil sen skrotade jag den för karossen rostade bort. Eller har ni tänkt att era LL pumpar livet ut ? om 10 år kommer de att skratta åt de LL pumpar vi har i dag mvh kjellJapp du har fattat det helt rätt. Men som sagt det är ju bara om man eldar så pass mkt att utedelen stannar som det blir frågan om kallstarter.//KristerTja det är ju fritt fram att göra hur man vill beträffande kallstarter av både värmepumpar och bilar...... en del är rädd om sina saker och en del är det inte.....tror jag har en viss aning om under vilken kategori Kjell 62 hamnar..... //Krister
hur eldar man för att få pumpen att gå på sparlåga ??min stannar stänger av sig kl 7.00 på morgonen å sen står den stilla tills ungeför kl 06.00 dan efter trots att jag bara myseldar lite....
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 11 januari 2008, 23:47:21hur eldar man för att få pumpen att gå på sparlåga ??min stannar stänger av sig kl 7.00 på morgonen å sen står den stilla tills ungeför kl 06.00 dan efter trots att jag bara myseldar lite.... Min pump går inte ner när jag mys eldar Måste vara över en längre period 15-20 timmars eldning mvh kjell
Citat från: Northkingen skrivet 11 januari 2008, 23:31:06Citat från: kjell62 skrivet 11 januari 2008, 23:25:05Citat från: Northkingen skrivet 11 januari 2008, 22:57:55Citat från: kilo skrivet 11 januari 2008, 20:43:59Man kan låta pumpen vara på för att slippa glömma att starta den igen när man eldar. Men utan kompressorvärmare så spelar det alltså ingen roll för kallstarternas vidkommande om man stänger av pumpen eller inte när man eldar? Detta på pumpar utan kompressorvärmare och som stänger av utedelen helt när eldningen ger tillräcklig värme (som min Panasonic E12:a)? Har jag fattat det rätt?(Edit: fixade konstig mening) Nog fan tål pumpen några kall-starter pumparna i garaget & sommor stugan har jag plågat i gång vid-20 och de går än kan det vara nått allergi mot kall-starter ni har kan det vara nått om kall starter på bilar som ligger er till last kan berätta om min första golf diesel utan motor-värmare den plågade jag i gång i alla väder även under minus 20 den rullade n ästan 50,000 mil sen skrotade jag den för karossen rostade bort. Eller har ni tänkt att era LL pumpar livet ut ? om 10 år kommer de att skratta åt de LL pumpar vi har i dag mvh kjellJapp du har fattat det helt rätt. Men som sagt det är ju bara om man eldar så pass mkt att utedelen stannar som det blir frågan om kallstarter.//KristerTja det är ju fritt fram att göra hur man vill beträffande kallstarter av både värmepumpar och bilar...... en del är rädd om sina saker och en del är det inte.....tror jag har en viss aning om under vilken kategori Kjell 62 hamnar..... //Krister Har man köpt en produkt så ska man bruka den som man vill ?? och man behöver inte be handla den som ett späd-barn------? Det jag menar är att om 10 år är våra pumpar historia än hur gott vi än sköter dom nu och då behöver dom bytas ut om Tekniken går åt rätt håll ? för utom min skrotade golf drog under 0,5 L milen 1984 ?
Citat från: kjell62 skrivet 12 januari 2008, 00:11:22Citat från: Northkingen skrivet 11 januari 2008, 23:31:06Citat från: kjell62 skrivet 11 januari 2008, 23:25:05Citat från: Northkingen skrivet 11 januari 2008, 22:57:55Citat från: kilo skrivet 11 januari 2008, 20:43:59Man kan låta pumpen vara på för att slippa glömma att starta den igen när man eldar. Men utan kompressorvärmare så spelar det alltså ingen roll för kallstarternas vidkommande om man stänger av pumpen eller inte när man eldar? Detta på pumpar utan kompressorvärmare och som stänger av utedelen helt när eldningen ger tillräcklig värme (som min Panasonic E12:a)? Har jag fattat det rätt?(Edit: fixade konstig mening) Nog fan tål pumpen några kall-starter pumparna i garaget & sommor stugan har jag plågat i gång vid-20 och de går än kan det vara nått allergi mot kall-starter ni har kan det vara nått om kall starter på bilar som ligger er till last kan berätta om min första golf diesel utan motor-värmare den plågade jag i gång i alla väder även under minus 20 den rullade n ästan 50,000 mil sen skrotade jag den för karossen rostade bort. Eller har ni tänkt att era LL pumpar livet ut ? om 10 år kommer de att skratta åt de LL pumpar vi har i dag mvh kjellJapp du har fattat det helt rätt. Men som sagt det är ju bara om man eldar så pass mkt att utedelen stannar som det blir frågan om kallstarter.//KristerTja det är ju fritt fram att göra hur man vill beträffande kallstarter av både värmepumpar och bilar...... en del är rädd om sina saker och en del är det inte.....tror jag har en viss aning om under vilken kategori Kjell 62 hamnar..... //Krister Har man köpt en produkt så ska man bruka den som man vill ?? och man behöver inte be handla den som ett späd-barn------? Det jag menar är att om 10 år är våra pumpar historia än hur gott vi än sköter dom nu och då behöver dom bytas ut om Tekniken går åt rätt håll ? för utom min skrotade golf drog under 0,5 L milen 1984 ? Tja som du resonerar så torde det väl vara överkurs att byta olja på bilen ibland........ //Krister