Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*  (läst 33008 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #30 skrivet: 20 december 2007, 20:48:13 »
Jajabox, det är en panna som kan köras med olja, ved eller elpatron. Förra ägaren använde olja, vi har hela tiden kört med elpatron.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #31 skrivet: 20 december 2007, 20:49:18 »
Har du stängt draget på pannan, annars far all värme ut i skorstenen.
Helst skall du plugga rökröret.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #32 skrivet: 20 december 2007, 20:59:40 »
Haha, jag är lika teknisk som en afrikansk bergsget, sÃ¥ det där fÃ¥r gubben kolla ikväll när  han kommer hem  ;D

Tusen tack för hjälp, tips och rÃ¥d  :-*

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #33 skrivet: 20 december 2007, 21:22:15 »
tidigare ägaren körde med olja.. Sc:,h
Sätter en slant på att pengarna yr ut genom skorstenen !!
fullt drag !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #34 skrivet: 20 december 2007, 21:26:57 »
Allt tyder på att det är pannan det beror på. Släng ut den och sätt dit en värmepump så snart som möjligt, med er förbrukning är den snart betald.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #35 skrivet: 21 december 2007, 06:52:37 »
Gubben kollade igÃ¥r kväll, och jodÃ¥, det stod öppet upp i skorstenen  huvuddunk Men- tycker ändÃ¥ det är konstigt att förbrukningen ökar för varje Ã¥r?!  Sc:,h

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #36 skrivet: 21 december 2007, 08:20:36 »
skorstenar är lite luriga...ju varmare de blir ,ju mer termik (självdrag) blir det...och det drar ännu mer.det kan bli halv "orkan" i murstocken.  och den fungerar som värmefläkt rakt ut !  hoppas ni pluggade den omedelbart med isolering eller dylikt (tillsvidare lösning, eftersom inte murstocken tycker om att vara oventilerad längre stunder) !

börja med detta och kolla förbrukningen över helgen !

mvh .ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #37 skrivet: 21 december 2007, 08:32:36 »
Jajamän, han knölade in en massa isolering sÃ¥ nu fÃ¥r vi se om det hjälper. Hoppas ju det, för att riva ner alla väggar och börja isolera överallt är inte vad jag har lust med mitt i vintern  Sc:,h

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #38 skrivet: 21 december 2007, 08:38:34 »
Jag har varit med om att mekaniska termostater, och det är väl sådana på en så gammal anläggning, när de blir gamla och slitna gör att temperaturen i pannan hamnar på allt högre nivå. Då ökar värmeförlusterna. Men det är en lite långsökt förklaring då pannförlusterna inte kan förklara elräkningen.

Undrar om inte den tidigare ägaren snÃ¥lade med värmen rätt ordentligt. Kommer ihÃ¥g ett fall som diskuterades här förra vintern där det mÃ¥ste ha bott en person som hade värmen pÃ¥ enbart i köket och nÃ¥got rum. Värmepumpen som dimensionerades efter den förbrukningen blev för klen.    

Det är ingen slump att pannan är från -74. Det var många som bytte panna då efter oljeprishöjningarna som började -73.

Rökröret pluggas enkelt med en plastpÃ¥se fylld med mineralull. Men värmepump är den lÃ¥ngsiktiga lösningen, kanske i kombination med tilläggsisolering dÃ¥ huset verkar dÃ¥ligt isolerat.  

Är inte jordvärme ett alternativ eller är tomten för liten? Vet inte om berggrunden i Hässleholm är den rätta för bergvärme.  
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #39 skrivet: 21 december 2007, 08:49:25 »
Killen som var här och såg över hus och hem sa att tomten var väl liten för att bergvärme skulle löna sig. Vet inte hur förra ägaren gjorde med just väme och sådant, men vet att han hade tonårsdöttrar i huset, och då tänker jag på att varmvatten brukar användas rätt flitigt?! Han hade vad jag minns även en båt, som förvarades i garaget. Huruvida han hade värmen på där ute under vintern vet jag ju inte, men vi har ingenting på alls där ute idag.

Utloggad ewilman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #40 skrivet: 21 december 2007, 08:59:04 »
Bergvärme tar ju ingen plats på tomten,han menade nog att en markslinga skulle nog inte få plats. Fördelen med bergsvärme är att du kan få frikyla till ditt hus på sommaren via en luftkonvektor (nästan gratis) i driftkostnad.Så ta kontakt med värmepumpsinstsallatörer och ta in offerter i det snaraste.
Blev det någon skillnad efter pluggningen av rökröret?

Mvh ewilman
Ivt HT+9 med 175meter aktivt borra frikyla med en argo 5000.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #41 skrivet: 21 december 2007, 09:14:37 »
Är er panna kopplad mot en tegelskorsten ?

I så fall måste ni skydda rökgången med en plåt som läggs över rökkanalens öppning uppe på skorstenstoppen som man då kan slänga en bit cement på eller skruva fast. Gör ni inte detta utan bara kör med mineralull i rökkanalen blir resultatet att regn/snö ramlar ned i rökkanalens öppning och det blir blött o fuktigt, sen fryser det på och ni riskerar då att få frostsprängningar i skorstensstocken som kostar mycket att renovera. Annat tips är annars att montera en horisontell plåt c:a 30-40 cm över hela skorstenen (kallas populärt för häxa) som förhindra att regn/snö faller ned i er skorsten som nu är kall i avsaknad av varma avgaser.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #42 skrivet: 21 december 2007, 09:15:16 »
Jag tycker man ska fundera både en och två gånger innan man installerar bergvärme i hässleholm !
om det är två - tre veckor om året det är kallare i luften än i berget där nere, resten av uppvärmningssäsongen är det uteslutande varmare i luften....jag är övertygad om att oavsett avfrostningarna kommer du aldrig att kunna räkna hem bergvärme i hässleholm !

Jag skulle inte ens offerera nåt annat än L/V i hässleholm !
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #43 skrivet: 21 december 2007, 09:50:54 »
Jag tycker man ska fundera både en och två gånger innan man installerar bergvärme i hässleholm !
om det är två - tre veckor om året det är kallare i luften än i berget där nere, resten av uppvärmningssäsongen är det uteslutande varmare i luften....jag är övertygad om att oavsett avfrostningarna kommer du aldrig att kunna räkna hem bergvärme i hässleholm !

Jag skulle inte ens offerera nåt annat än L/V i hässleholm !
mvh. ACE

Det är säkert så men för en som har bergvärmepump och ständigt läser på forumet om igenfrusna förångare och annat trassel så verkar bergvärme ha plus vad avser frihet från bekymmer. Men hälsan tiger still heter det ju.

Sen tycker jag inte det är helt just att jämföra köldbärarens temperatur i bergvärmefallet med utelufttemperaturen. Det är i så fall det ostörda bergets temperatur man skall jämföra med.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bejbi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: 63240!!!! kronor i elkostnader *gaaah*
« Svar #44 skrivet: 21 december 2007, 10:05:36 »

Blev det någon skillnad efter pluggningen av rökröret?

Mvh ewilman

Jag har enligt mätaren förbrukat 9 kwh pÃ¥ en och en halv timme, sÃ¥ det ser ut som vanligt  Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!