0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
ett intressant närmevärde är väl:-10m3 ved motsvarar ca 1000KWH En tankeställare///AndersA
douglas72 japp håller med vem kan motstå myset i nått sånt här
Citat från: AndersA skrivet 17 december 2007, 21:42:07ett intressant närmevärde är väl:-10m3 ved motsvarar ca 1000KWH En tankeställare///AndersANja 1 m3 motsvarar drygt 2000 kWh för de flesta träslagen. En del mycket mer.I alla fall enligt http://www.bjorkved.se/vedeldning/index.php?ID=17 och många andra källor.10m3 motsvarar då 20.000 kwh. Men så är det det där med verkningsgraden i pannorna. Feleldat kan man nästan gå back energimässigt på att elda om kaminen/pannan/spisen inte är bra.
Uppvärmning och trivseleldning Den huvudsakliga uppvärmningen kallas basuppvärmning. I en lägenhet i tättbebyggt område får inte kakelugn, täljstenskamin eller kombipanna användas till basuppvärming, även om de är miljögodkända. Undantaget är vid strömavbrott eller liknande. Öppna spisar, braskaminer, kakelugnar och liknande får endast användas för så kallad trivseleldning. Inom Räddningstjänsten Syds område gäller generellt att trivseleldning endast är tillåtet under perioden 1 oktober - 30 april, och då högst två dagar varje vecka. Elden får endast startas en gång per dygn och då bara hållas vid liv ett begränsat antal timmar.
Trivseleldning - En öppen spis arbetar med näst intill obegränsad tillgång till förbränningsluft. Det betyder dels att risken för sk. pyreldning är minimal och dels att den nyttigjorda verkningsgraden som energikälla är nästan noll. Detta är vad som ursprungligen avsågs med trivseleldning och detta har motiverat undantag för öppna spisar från miljökraven i BBR. Genom ett par domar har en ny praxis kommit att gälla för definitionen av trivlseleldning i lokaleldstäder, dvs. ett par timmar ett par dagar i veckan. Domarna har i princip inneburit att någon basuppvärmning ej kan tillåtas på grund av de störningar eldningen orsakar men att trivseleldning kan accepteras (B-E Löfgren, Årsboken del 3).
Tjena!Funderar lite angående detta med myseldning. Jag o frugan som bor i "tätbebyggt område" har skaffat oss en kamin,keddy 510 för den som undrar(dock ej driftsatt pga en dryg historia med "skorstensfejarmästaren"). Det första sotaren sa var "jasså ska ni myselda".Javisst svara jag trots att den största anledningen egentligen var att jag har tillgång till gratis ved utan jobb och elda på så mycket jag hinner . Men vad fan innebär myseldning? Har ni hört några siffror på typ antal kubik el dyl?
Citat från: Frasse Fräs skrivet 15 december 2007, 22:12:12Tjena!Funderar lite angående detta med myseldning. Jag o frugan som bor i "tätbebyggt område" har skaffat oss en kamin,keddy 510 för den som undrar(dock ej driftsatt pga en dryg historia med "skorstensfejarmästaren"). Det första sotaren sa var "jasså ska ni myselda".Javisst svara jag trots att den största anledningen egentligen var att jag har tillgång till gratis ved utan jobb och elda på så mycket jag hinner . Men vad fan innebär myseldning? Har ni hört några siffror på typ antal kubik el dyl?Hej Frasse Fräs! Med s.k myseldning så menas att man eldar med absolut max 1,0 m3 ved/år, eller alldeles rättare sagt 0,5-1,0 m3, om man eldar mer än så är det ingen myseldning utan då har eldningen en helt annan betydelse för bl.a energiförbrukningen mm i huset, och då är det ingen myseldning det är frågan om. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 21 april 2008, 20:51:20Citat från: Frasse Fräs skrivet 15 december 2007, 22:12:12Tjena!Funderar lite angående detta med myseldning. Jag o frugan som bor i "tätbebyggt område" har skaffat oss en kamin,keddy 510 för den som undrar(dock ej driftsatt pga en dryg historia med "skorstensfejarmästaren"). Det första sotaren sa var "jasså ska ni myselda".Javisst svara jag trots att den största anledningen egentligen var att jag har tillgång till gratis ved utan jobb och elda på så mycket jag hinner . Men vad fan innebär myseldning? Har ni hört några siffror på typ antal kubik el dyl?Hej Frasse Fräs! Med s.k myseldning så menas att man eldar med absolut max 1,0 m3 ved/år, eller alldeles rättare sagt 0,5-1,0 m3, om man eldar mer än så är det ingen myseldning utan då har eldningen en helt annan betydelse för bl.a energiförbrukningen mm i huset, och då är det ingen myseldning det är frågan om. Mvh Raffen.Men vadå myseldning......Dr Chun-Lan eldar ju upp ca 8m3/år och han hävdar att det är myseldning..... //Krister
Så när jag myseldar en stund i vår stora spis och den håller värmen ca ett dygn framåt så då har jag åxå myseldat !