0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tjenare Rollster! Man får inte bry sig om Dr Chun-Lan och hans definitioner på myseldning, han gör ju av med ca 8, 10, kanske 12 m3/år, och ändå påstår han att han bara myseldar men förmodligen så menar han väl egentligen att han tycker att det är mysigt att hålla på och elda.Mvh Raffen.
Vet ej exakt hur många kubikmeter ved det gått åt i vinter men uppskattar det till ca 3-4 ungefär .
Citat från: rollster skrivet 22 april 2008, 09:15:37Så när jag myseldar en stund i vår stora spis och den håller värmen ca ett dygn framåt så då har jag åxå myseldat ! Tjenare Rollster! Man får inte bry sig om Dr Chun-Lan och hans definitioner på myseldning, han gör ju av med ca 8, 10, kanske 12 m3/år, och ändå påstår han att han bara myseldar men förmodligen så menar han väl egentligen att han tycker att det är mysigt att hålla på och elda.Mvh Raffen.
Så när jag myseldar en stund i vår stora spis och den håller värmen ca ett dygn framåt så då har jag åxå myseldat !
Citat från: Raffen skrivet 22 april 2008, 09:58:33Citat från: rollster skrivet 22 april 2008, 09:15:37Så när jag myseldar en stund i vår stora spis och den håller värmen ca ett dygn framåt så då har jag åxå myseldat ! Tjenare Rollster! Man får inte bry sig om Dr Chun-Lan och hans definitioner på myseldning, han gör ju av med ca 8, 10, kanske 12 m3/år, och ändå påstår han att han bara myseldar men förmodligen så menar han väl egentligen att han tycker att det är mysigt att hålla på och elda.Mvh Raffen. hej joo visst jag eldar rejält men det är inga 10 eller 12 m3 ...jag vet ganska precis hur mycket ved jag gjort av med å det är inte några 10m3 enligt mina beräkningar har jag tills i dag eldat upp 7m3 men säg att det är 8 så slipper jag ha dåligt samvete för att jag ljugit
Han är ju ärlig med sin ved förbrukning i alla fall ThumbsupMan kan ju undra om alla är det
Citat från: Hansson skrivet 08 maj 2008, 21:47:12Han är ju ärlig med sin ved förbrukning i alla fall ThumbsupMan kan ju undra om alla är det Hej Hansson! Det får vi väl ändå utgå ifrån att folk är ärliga i sina uppgifter ang eldning Hansson, annars är det väl ingen sport med att kunna ha en låg energiförbrukning om man nu skulle få för sig att fuskelda sig till det, eller hur. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 08 maj 2008, 23:51:09Citat från: Hansson skrivet 08 maj 2008, 21:47:12Han är ju ärlig med sin ved förbrukning i alla fall ThumbsupMan kan ju undra om alla är det Hej Hansson! Det får vi väl ändå utgå ifrån att folk är ärliga i sina uppgifter ang eldning Hansson, annars är det väl ingen sport med att kunna ha en låg energiförbrukning om man nu skulle få för sig att fuskelda sig till det, eller hur. Mvh Raffen.haha tror du på tomten ochså ....
hej funderar på att ansöka om 4års sotnings iintervall iomed luft luft pumpen sitter i rummet där kaminen står den har ju 6,5 kw effekt medans kaminen lämmnar 6 så den pumpen räknas som primär värme källa ...jag anänder ju inte vedkaminen som primär värme källa utan som ni säger ... myseldar då det känns lite grått å hurrigt så det bör va möjligt att få sotning vart 4 år fast visst jag funderar på att börja sota på egenhand i alla fall en x per år å låta sotaren kolla över grejerna vart 4 år..