0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Å andra sidan, om huset brinner ned, så var det billigt med sotarn.Vet man som vedeldare med sig att man inte har några problem med sotbeläggningar så kan man naturligvis "fuska till det", men vet man inte hur stort jobb sotarn gör när han gör sitt jobb kanske man skall ta ett snack med berörd sotare.
Min sotare har inte varit hemma hos mig på de senaste 12-15 åren efter det att jag upplyste honom om att jag endast myseldar ca 0,5-1 m3/år + att jag sotar skorstensröret själv minst 1 gång/år, och med denna info så var han helt nöjd.
Så där kommer då grejjen in med myseldning eller ej . Myseldning är väl när förbränningen är minimal , alltså spjällena minimalt öppna = Större risk för soteld i ett senare skede . Så här eldas med "pellit auki" (spjällena öppna ) !
Mmm, jag tror dig, men jag tror även att det finns de som "inte vill veta av sotarn" oberoende av hur mycket skit som finns i skorstenen, därav mitt inlägg.Jag har två bekanta som har haft skorstensbrand, om det berott på dålig sotning, snåleldning eller trasig murstock vet jag inte, men att det finns en viss risk för brand vet jag - och att sotarna har en uppgift att fylla är ställt utom varje rimligt tvivel.Bara att hoppas att de som inget vet som sotning, eller brandfaran om man struntar i det, anlitar sotarn även framgent.
Citat från: Raffen skrivet 09 maj 2008, 20:59:28Min sotare har inte varit hemma hos mig på de senaste 12-15 åren efter det att jag upplyste honom om att jag endast myseldar ca 0,5-1 m3/år + att jag sotar skorstensröret själv minst 1 gång/år, och med denna info så var han helt nöjd. Hej,Det låter ju smidigt att slippa sotaren men tyvärr är det fastighetsägaren (ditt?) ansvar att sköta brandskyddet och i det ingår att se till att sotaren kommer och sköter brandskyddskontroll och sotning, om du inte sökt om att sota själv och det har du inte för den möjlighten fanns inte för 10 år sedan.Även om inte sotaren är så noga alltid så har iaf du bättre på dig om det skulle hända något.mvh
Hej Kall Kyl! Nej det har du ju helt rätt i att jag inte har ansökt om detta, och det är ju också helt riktigt att det är jag som fastighetsägare som har ansvar för att sköta brandskyddet, och det känner jag också ett stort ansvar för det skall du vara säker på. Men eftersom min sotare frågade mig hur mkt jag eldade i braskaminen efter att ca 2-3 år i rad inte kunnat hitta någon sot överhuvudtaget i mitt skorstensrör och även spisfläkten var helt i sin ordning, så upplyste jag honom om att jag eldade ca 0,5-1,0 m3/år och att jag sotade mitt skorstensrör själv minst 1 gång/år och rengjorde också spisfläkten på ett regelrätt sätt, och med detta lät han sig nöja och han sa då att om jag tycker att jag skulle behöva någon hjälp i framtiden med detta så får jag isf höra av mig, och han sa också att han var helt nöjd med det resultat som han hade sett av mina insatser, och att han såg inget som hindrade att jag fortsatte med detta så länge som jag själv önskade. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 10 maj 2008, 00:02:40Hej Kall Kyl! Nej det har du ju helt rätt i att jag inte har ansökt om detta, och det är ju också helt riktigt att det är jag som fastighetsägare som har ansvar för att sköta brandskyddet, och det känner jag också ett stort ansvar för det skall du vara säker på. Men eftersom min sotare frågade mig hur mkt jag eldade i braskaminen efter att ca 2-3 år i rad inte kunnat hitta någon sot överhuvudtaget i mitt skorstensrör och även spisfläkten var helt i sin ordning, så upplyste jag honom om att jag eldade ca 0,5-1,0 m3/år och att jag sotade mitt skorstensrör själv minst 1 gång/år och rengjorde också spisfläkten på ett regelrätt sätt, och med detta lät han sig nöja och han sa då att om jag tycker att jag skulle behöva någon hjälp i framtiden med detta så får jag isf höra av mig, och han sa också att han var helt nöjd med det resultat som han hade sett av mina insatser, och att han såg inget som hindrade att jag fortsatte med detta så länge som jag själv önskade. Mvh Raffen. Fast om du mot all förmodan skulle få någon brand så kan det ju vara bra om sotaren kan visa att han har sotat din skorsten för försäkringsbolaget.Sotar man själv så skall man dokumentera att man har sotat.Detta skall visas upp vid brandskyddskontrollen.Sotaren dockumenterar att jag har sotatEn annan sak att tänka på är att har man inte gjort en brandskyddskontroll har man eldningsförbud i sin eldstad.