0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Civilkurage??? Du Rickard; gör som den skolläraren som alltid körde ut fel elev i korridoren. Och det blir det ju inte bättre av. Nu har du en klass kvar, som bara väntar på nästa offer.
CiteraCivilkurage??? Du Rickard; gör som den skolläraren som alltid körde ut fel elev i korridoren. Och det blir det ju inte bättre av. Nu har du en klass kvar, som bara väntar på nästa offer.Jag håller med om att det lätt skapas en viss atmosfär i ett forum, inte sällan kan atmosfären göra att nya medlemmar bemöts på ett lite respektlöst sätt, det har jag själv upplevt i andra forum som jag registrerat mig i - detta är absolut inget som jag vill skall förekomma i detta forum och alltså inget som jag stödjer.När det gäller detta specifika fall så har jag dock vid upprepade tillfällen plockat bort inlägg som "Doctorn" gjort, jag har kontaktat honom personligen och bett honom uppträda mer civiliserat i forumet, men tyvärr utan större framgång.Jag kan inte sitta och kolla en enskild medlems alla inlägg så att jag kan plocka bort de personagrepp som denna dagligen (framför allt under helgerna) skriver, det fungerar inte.Att så många annars vältaliga blev otåliga berodde förmodligen på hur den nu avstängde agerade, och visst kan tonen bli rå tack vare anonymiteten på internet, men jag måste ändå kunna agera för att hålla nån form av kvalitet på de inlägg som skrivs.Jag har inte bannlyst mer en 4 individer på de 4 år jag drivit mina två forum, så jag anser att det trots allt är rätt högt i tak.I samtliga fall är det medlemmar som (främst under helgkvällar) varit otrevliga mot allt och alla och som inte skärpt sig trots att det påtalats.Vissa krig kan man inte vinna, det gäller att gå ur striden med så små förluster som möjligt.
En kommentar från publiken; dvs mig själv.Denna tråd blev tråkig efter hand.Dr L. började med att tipsa i all vänlighet, utifrån sina egna misstag och erfarenheter.Sen tar det få rader/ inlägg innan testosteronen flödar över i inlägg från annars coola skribenter.Somliga tänder lätt och svarar tillbaka, och vi får ett mini-Palestina/Israel... kastar du sten så skjuter jag granater... gör du det så...Slutet... en utpekad medan andra dunkar varandra i ryggen.Patetiskt anser jag. Läs igenom era inlägg och svar, så ser ni att flera borde sitta på bänken fem minuter, för att sedan dunka varandra i ryggen och alla köra vidare, nu lite klokare.Civilkurage??? Du Rickard; gör som den skolläraren som alltid körde ut fel elev i korridoren. Och det blir det ju inte bättre av. Nu har du en klass kvar, som bara väntar på nästa offer.Läs Dr L's första inlägg igen. Vad är det för fel på detta?En rad senare kommer första taskiga kommenteren. Sen trappas det upp.Civilkurage skulle vara att läsa igenom tråden för att se, och förstå att "hmm... nu blev det lite fel det här." Eller att drämma näven i bordet och be ALLA om skärpning.Känner ni inte igen detta från småskolan.Alla småmesar pekar ut en person som sedan läraren hjälper till att mobba genom att vara med i ryggdunket.Jag var också en småmes, fast av sorten se åt andra hållet, annars hamnar man själv i smeten.Så är det inte längre. Som 50+ tar jag mig friheten att be om skärpning !!!!Jag har varit på många andra chatter genom åren, men få är så taggade / inpissade som denna.Är det julen som gör så många så lättretade, eller är det skyddet att även små killar kan tuffa sig bak skärmens anonymitet?Ni garvade, var lite hyggliga, även mot klanten, tanten, fjanten, meckaren, den påläste, den korkade, den rike, den svage, tatuerade, mesen, knutten, skoleleven, dignitären, osv...Skäms nu kollektivt i två minuter och så...
Mike;Nu har jag inte varit försiktig av mig sen jag var en liten mes, utan jag följer en dialog mellan medlemmar i en tråd, och det är denna jag kommenterar.Min åsikt kvarstår.Tolerans och respekt borde prägla dialogen mellan vuxna människor.I denna tråd är det inte den utvisade som skapar situationen.Den börjar med ett "crap" efter ett inlägg om en utrusting som Dr L är hyfsat nöjd med. Där han pekar på både sina brister och utrustningens, och ger tips utifrån sina erfarenheter.Han bemöts totalt respektlöst enligt min uppfattning, och svarar med samma språk.Men på samma bänk borde det sitta flera utvisade, av samma orsak. Med paus i kanske en vecka, så de svalnar av lite.En rappare straff, som man lättare kan drabbas av som en markering.Kanske mer rättvist.---Syndernas loggbok bryr jag mig inte om. Jag ser en dialog, som jag kommenterar.---kjulakalleCitatet "Tror det blir bättre utan vissa här på forumet!", är ingen höjdare i mina ögon.Vem skall sortera fram vilka som duger och vilka som ej duger? Skall du ta var tredje? Alla utan rätt certifikat? Efter kön? Skall siteadm. lämnas att sköta detta själv, eller kommer du att peka ut "vissa"?Skall endast de invigda sitta här och mysa i vp-värmen?Eller skall alla som uppträder respektlöst få ta en kortare paus? Den kan jag vara med på?---Minns ni dikten i Barbro Hörbergs julprogram på 70-talet?. En tonårstjej skickade in den."julens ljus lyser ut i natten, som ett hån i ögonen, på den som står utanför" (på ett ungefär)Jag gillar öppna raka kommunickationer.Det är inte så rakt att trigga någon, och sen sparka ut honom då han reagerar, med en lam ursäkt om att just han är problemet, för så har det varit förut.Och att sen köra med ryggdunk när vissa borde skämmas i stället.Det är patetiskt.Och det är sååå småskoleaktigt.Inte precis likt den typ av hantverkare jag brukar ha att göra med. De har mer ryggrad än så.---