0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet.....
Här har ni en på forumet som loggat sin anläggning2002 januari till aprill =272kvh inladdad effekt oktober-dec = 77.9kwh totalt 349kwh på 6 månader snittar man 58,16 kwh per månad
Jaha, å vad har dom där siffrorna med solfångare att göra Koppla solfångare till pumparna så, så skickar man COP i höjden på pumparna många av årets kalla dagar. Var finns den besparingen i sammanhanget? Vill Du bevisa nåt med dom där siffrorna, så blir det att först koppla in solfångare till resp anläggning. Nu säger dom siffrorna inget annat än vad förbrukningen är utan solfångare..., värdelöst vetande i det här sammanhanget alltså...mvh humlan.
läser du rad för rad så får du ju 2004--- 2005 ---2006 typ det måste ska läsaas loggen rakt ner ....månad för månad å år för år
Citat från: humlan57 skrivet 07 december 2007, 21:55:20Jaha, å vad har dom där siffrorna med solfångare att göra Koppla solfångare till pumparna så, så skickar man COP i höjden på pumparna många av årets kalla dagar. Var finns den besparingen i sammanhanget? Vill Du bevisa nåt med dom där siffrorna, så blir det att först koppla in solfångare till resp anläggning. Nu säger dom siffrorna inget annat än vad förbrukningen är utan solfångare..., värdelöst vetande i det här sammanhanget alltså...mvh humlan.å det vet du givet genom att du loggat å kört din pump separat utan solfångare i nått år å sen kopplat in solfångarna å testa köra dom parralelt med pumpen visst du av lastar pumpen lite dom dagarna du till förlite värme i din tank men i hvette häller du ökar cop värdet på pumpen i sånna fall måste du antingen sänka system tempen i ditt system eller förvärma ute luften till din luft vatten maskin om inte du har en inverter pump så den kan växla ner pga ett lägre effekt behov å då öka copet men visst släng upp en logg som visar dag för dag vad det ger in i kwh samt en summering varje månad på hur många kwh ni fått ner i effektgärna med en liknande graf som den förra dvs att den sträcker sig över 2-4 år så man för en lite vidare bild sen är det ju bra om man vet hur stor anläggningen är om det är 30 eller 120rörmen det tror jag fan inte ni törs visar det sig att jag har fel ska jag ställa mig på knä å be om ursäkt å beklaga hur obota dum och hur inkompetent jag är.......sen lovar jag att sälja bort allt skrot jag har på väggen å inte beträda denna del av forumet nått mer