0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Peter:I StatLink>"Reports" >"Line diagram"Fixaren:Nja, värmen i golslingorna täcker ju bara 20mm av 300mm d.v.s. 7% av golvytan. Värmen sprids i plattan och golvbeläggningen d.v.s. utjämnas till större ytan än själva slangen. Naturligt då att tempen på golvytan är betydligt lägre än slangen.Men visst...jag har också funderat på att diffen golvtemp/slingtemp är så stor....eller att den bara suger 2,5°. Tycker inte det borde finnas så mycket att hämta från cirkulationspumpen, då den ligger på gränsen av sin kapacitet. 18°-19° i rumstemp kan förklara diffen golv/slingtemp.....men....inte det låga deltaT.Om man räknar på 5° deltaT och det flöde som Wirsbo angett för 1-1/1-2 så ger det 2,5 kW till rummet. Med 2,5° deltaT så borde flödet vara det dubbla om samma effekt ska lämnas. Nu var tanken att avlämnad effekt skulle stiga med ökat flöde, varför en fördubbling av flödet inte räcker med 2,5° deltaT.Slinga 2-1 lämnar 1,5 kW i Wirsbos beräkning med 5° deltaT.
Kolla vad du har för temperatur på till och retur på slingan och golvtemperaturen i badet. Givetvis kan du testa att höja finjusteringen för att se hur mycket varmare du får i badet. Föreslog lite åtgärder ett antal inlägg tillbaka . Dessutom kan det tänkas att tempen stiger i badet om du stänger av vardagsrummet. Jag tycker att du skall kolla upp slingorna en i taget, stäng slingan och ta din IR-termometer se att tempen sjunker i rätt rum. Beta av alla slingorna så kan vi utesluta felmärkning.
Var slingorna skiftade ? Ett annat fel som kan ställa till det är om gångriktningen är skiftade på en slinga eller flera. Varmaste vattnet skall gå efter "yttervägen" innan den går inåt i rummet, man kan se det på ritningarna om man följer pilarna. Lätt att se om man "värmefotograferar" golvet. Men brukar gå att få fram om man mäter med IR- också.
Vi tar det lungt nu och reder ut slingorna. En och en.En del svar ger sig ändå, när nu vardagsrummet är stängt bör rimligen tempen i badet stiga. . De nya värdena du skrivit in? ST= stigare RE=retur GT= Genomsnitt Gissar jag rätt eller vad står de för.Tiden på eltillskottet spelar ingen större roll att du höjt till 300min.
Har hitills aldrig sprungit på några slangar som gått sönder av ålderskrämpor. Det brukar vara borrmaskiner i farten.
Men då måste jag väl strypa övriga rum ännu mera? Hur lågt flöde får det vara egentligen?
Citat från: StefanP skrivet 04 december 2007, 16:32:29Men då måste jag väl strypa övriga rum ännu mera? Hur lågt flöde får det vara egentligen?Om du höjer finsjusteringen 1°, så får du nästan 1° varmare i huset.Här kan du läsa om rumstemp/framledningstemphttp://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13814.0 För att begränsa ett rum som har rätt temp, så måste du öka deltaT 2° d.v.s. har du 5° deltaT på det rummets slinga så måste du öka deltaT till 7°.
Kan det bli aktuellt att sänka hastigheten på cirk. pump för golvet?
Citat från: Fixaren skrivet 04 december 2007, 08:58:25Har hitills aldrig sprungit på några slangar som gått sönder av ålderskrämpor. Det brukar vara borrmaskiner i farten.Nej det finns väl inte så många gamla golv ute på marknaden, men jag menar, håller dem i 50 år eller i 100 år.... min far trodde det senare men han har nog inte kollat upp det så noggrant Nu har jag öppnat till vardagsrummet igen för det var lite väl kyligt där inne så det är rätt märkt, och det måste väl betyda att energibehovet är mkt större i det rummet, och det enda är väl att höja tempen? Men då måste jag väl strypa övriga rum ännu mera? Hur lågt flöde får det vara egentligen?