Ja, det blev i alla fall som jag trodde... minusgraderna kom tillbaka, och med dem röklukten. Vi har varit ute och tittat innan det blev mörkt, försökt se varifrån röken kommer, men det syns ingenting. Området stinker rök, men det syns inte att ryker från någon skorsten... känns som man befinner sig in någon slags twilight-zone.
Jag kan stå ut med lite röklukt, men när hela huset STINKER så är det mindre roligt. Har också börjat fundera på att flytta, men det känns ju så tråkigt. Om det är som för gustav att ingenting fungerar... inte ens kolfilter... så kan man ju lika gärna ge upp direkt. Tänker inte utsätta mig för att få astma och annat pga grannarna, då bor jag hellre i lägenhet - även om inte det känns som någon hit direkt. Det var för att få högre livskvalitet som vi köpte hus, inte tvärtom... 
/Majem
Jag slängde bort 20 000 kr sista året när jag testade med olika lösningar men det är inte möjligt rena så mycket luft för rimliga pengar som passerar frånluftsvärmepumpen. Om pumpen är rätt inställd så byter den all luft i huset på två timmar.
Det förvånar mig att inte fler har ont av vedeldningen när det är så många hus som har den lösningen.
Om man tänker med sunt förnuft så är det inte klokt att vedeldning är tillåtet inne i städerna men bilar med katalysator får inte köra mer än 1 minut på tomgång. Läste någonstans att bilar med katalysator har renare avgaser än vad luften är inne i städerna.
Det här med vedeldning är känsligt och många blir vansinniga när man tar upp det och jag brukar säga att det är lättare omvända en muslim till kristendom än att lyckas få någon vedeldare sluta med eldandet.
Tänk om alla kommuner hade någon villa område där det var helt förbjudet med vedeldning. Jag skulle bygga där direkt och då skulle man slippa alla diskussioner om vedeldning. Alla skulle trivas då.
Undrar bara om husen skulle vara värda lika mycket vid försäljning då om folk fick välja mellan frisk luft eller möjligheten att elda med ved på andra områden.