0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förra vintern hade vi en del problem med att vi fick in röklukt i huset när grannarna eldade i sin kamin. Vi har en Nibe Fighter 410P, installerad i feb 06... rätt ny alltså. I år är problemet än värre. Varje kväll stinker det av rök och jag känner hur halsen blir alldeles rosslig och jag får ont i huvudet.Det är inte så att de eldar med dålig ved, men de eldar varje kväll... och för mig som inte ens är rökare så börjar jag undra hur hälsosamt det egentligen är att andas in den här röken?? Har sett att det blir sotiga ringar runt donen i taket, fast det kommer väl inte bara från röken, antar jag.Finns det verkligen INGENTING man kan göra åt detta? Går det justera ventilationen på annat sätt? Jag avstår gärna lite ventilation i huset mot att slippa få in all rök för det är fruktansvärt jobbigt.Alla tips mottages TACKSAMT!/Majem
Hej !Alltså , vad eldar din granne i ? Öppen spis ? Kanske det vore att flytta Tillluftsdon till motsatta sidan av huset ? Eller kanske det blir orimligt mycket jobb ?Otroligt att någon eldar så där , på vår dialekt kalas det att "tjytoelda" , risk finns dessutom för soteld ! Eller kanske skaffa (dubbla) kolfilter ?
Om jag fattat det hela helt rätt så är det en vanlig braskamin som de eldar i. Inget konstigt alls alltså och förra vintern var det inte såhär illa som det varit i år, så det känns som att något har hänt. Vi har funderat på att flytta tillufsdonet, men hur blir det? Måste inte det sitta i anslutning till värmepannan? Den står ju i tvättstugan som är belägen åt grannens håll.../Majem
Det verkar helt sjukt att det skall behöva ryka så. Om jag förstår dig rätt så har du ditt insug nere vid marken i höjd med tvättstugan, det är du säker på? Och grannen har sin rök enom vanlig skorsten 5-7 meter högre upp?Du måste helt enkelt tala med din granne om ovanstående stämmer. Du kan ju alltid läggar rör runt huset men det känns ju lite märkligt.Jag hade tilluften på taket när vi flyttade in men stekte man bacon så kände man det i barnens rum först eftersom köksfläkten satt bredvid. Mao finns det alltid korkade installationer men korkade grannar kan vara jobbiga.