0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur vet du att den förbrukar 900-1000W per timma? Har du en mätare monterad?Isf så går den ju inte hela timmen, den står väl i något viloläge mellan varven eller???Jag har just nu en Mitsubishi Electric 6kW inställd på 20ºC, det är -6ºC ute ochvärmepumpen drar 593W.BjörnK
Vad härligt att det finns ärliga människor här,då var det glädjesiffror som florerar här på forumet... Skönt att veta att det inte är pumpen,det är fel på ThumbsupKingen är tillfrågat,men inget svar har kommit ,han brukar ju annars vara snabbast här på forumet Tack för era svarÖnskar er en trevlig Halloween
HejJag har en Nocria 14,den ska värma en yta på 101 kvm i mitt hus,som är bygd -78,huset är rätt välisolerat(direkt el-06,ca 18500 kwh)Har nu monterat en Nocria 14.Jag har läst på forumet att en Nocria ska värma en likvärdig yta på 101 kvm med en effektförbrukning av 640w pr timme.....sanning eller??....Vi har nu här uppe i Arjeplog -3,min Nocria drar mellan 900-1000w pr timma. Är det fel på min pump?....eller är det glädjesiffror vi läser om här på forumet?OBS...har öppen planlösning....
Citat från: Mr T skrivet 03 november 2007, 23:16:04HejJag har en Nocria 14,den ska värma en yta på 101 kvm i mitt hus,som är bygd -78,huset är rätt välisolerat(direkt el-06,ca 18500 kwh)Har nu monterat en Nocria 14.Jag har läst på forumet att en Nocria ska värma en likvärdig yta på 101 kvm med en effektförbrukning av 640w pr timme.....sanning eller??....Vi har nu här uppe i Arjeplog -3,min Nocria drar mellan 900-1000w pr timma. Är det fel på min pump?....eller är det glädjesiffror vi läser om här på forumet?OBS...har öppen planlösning....HejOm du menar totalförbrukning 18500 kWh så har du ett välisolerat hus, då ligger förlustfaktorn på kanske 80 W per grad. Vid -3 behöver du ca 2000 W för att hålla +22 inomhus. Värmepumpen drar 900 W, vilket ger ett COP på 2. Kanske lite dåligt...Men om du menar att VÄRMEDELEN är 18500 kWh, då ligger nog förlustfaktorn på 100 W per grad, och då vill huset ha uppåt 2500 W vid -3, då blir COP 2,5, inte så illa.Är 18500 kWh totalen eller enbart värmedelen ?MVH/Gano
Hei Kingen.........Endlig en tråd här brukade en Norica 640 w i timmen vid -10...(Fancy L) 101 kvm....tycker det låter som en fantasi...skikade dej et mail och frågade....fikk aldrig svar....