0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
vad tror ni om detta? att lägga sån isolering under takplåten men ovanpå trätaket?
Citat från: Orcus skrivet 07 november 2007, 10:38:25vad tror ni om detta? att lägga sån isolering under takplåten men ovanpå trätaket?Jag tror på det, huvudsakligen eftersom det är samma fysikaliska princip som gäller vid isolering av grunden eller väggar, isoleringen ytterst... /P
det hjälper ju till att hålla vindsutrymmet övertempererat !så ur fukt och vindsmiljösynpunkt är det säkert jättebra, men det sparar inte nämnvärt med energi . värmen läcker fotfarande ut till vindsutrymmet under isoleringen, för att ventileras bort !mvh.ACE
Citat från: ace skrivet 08 november 2007, 13:07:01det hjälper ju till att hålla vindsutrymmet övertempererat !så ur fukt och vindsmiljösynpunkt är det säkert jättebra, men det sparar inte nämnvärt med energi . värmen läcker fotfarande ut till vindsutrymmet under isoleringen, för att ventileras bort !mvh.ACEHöjer jag vindstempen nån grad sparas ju en del energi, men huvudsyftet för min del skulle vara just fuktproblemet.
HejOm man isolerar taket med frigolit så tänk er på våren kall natt och mycket ventilation av vinden, nu har man då sänkt temperaturen på vinden på natten.Nu stiger solen upp och det blir varmt ute och disigt blir det kanske också, nu kommer solen inte att värma vinden pga isoleringen men ventilationen är stor på vinden, då kommer den uppvärmda fuktiga uteluften in på vinden och det kan uppstå kondens i innertaket och andra kalla saker på vinden.Tänkte att ni kanske vill tänka på det också.MVHMesser