0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Fast vindsluckan kanske man ska försöka täta.Någon som har nått tips hur man går tillväga?
Citat från: Hansson skrivet 05 november 2007, 10:34:44Fast vindsluckan kanske man ska försöka täta.Någon som har nått tips hur man går tillväga?jag snörade fast 4-5st skivor med 45mm stenull på luckan bara, borde ha hjälpt litegrann iallafall från att inte ha varit något alls på luckan.
Citat från: Orcus skrivet 05 november 2007, 10:56:42Citat från: Hansson skrivet 05 november 2007, 10:34:44Fast vindsluckan kanske man ska försöka täta.Någon som har nått tips hur man går tillväga?jag snörade fast 4-5st skivor med 45mm stenull på luckan bara, borde ha hjälpt litegrann iallafall från att inte ha varit något alls på luckan.Det är att isolera, inte täta.Jag stoppade vanlig dörrlist runt luckan och monterad 2 excenterlås som spänner fast luckan ordentilgt mot listen.
HejDet beror nog på vad man har för typ av hus. Man bör ha både ventiler i gavelnockarna och takfotsventilation. Så länge man har bra ångspärr (plast) mellan boningsdel och vindsutrymme och en tät vindslucka så kan man i princip lägga på hur mycket som helst.och ångspärr förutsätter att du har relativt mycket isolering,om kylan kommer åt plasten har man fått en perfekt kondenseringsyta !Grundproblemet är att luft med hög fuktighet från boningsdelen smiter upp på vinden där den kyls ner och kondenserar. Det är ett problem i gamla otäta hus. Om jag ägde ett gammalt hus och ville tilläggsisolera vinden så hade jag börjat från scratch. Nya innertak med ångspärr. Bort med allt spån, in med ny glasull. Översyn av vindsluckan.inte det ena eller andra, utan allt !Själv har jag 70 cm mineralull på vinden. Overkill ? Ja, kanske. Men jag tycker inte om att göra saker halvdant...MVH/Gano
aah.. okej. kanske skulle ta å borra upp hål för ventilation i ena gaveln då.Satt och läste om den här trygghetsvakt vind som man kunde sätta in om man har problem på vinden, men den kosta 15000kr har jag för mig. är det verkligen ett riktigt pris för en sådan grej?Som svar på Dr Chun-Lans första fråga så hittade jag denna sida där man kan räkna ut själv vad man skulle tjäna på att tilläggsisolera: http://www.paroc.com/SPPS/Sweden/BI_attachments/tillaggsisolera/tillaggsisolering.html
Citat från: Orcus skrivet 05 november 2007, 08:28:16aah.. okej. kanske skulle ta å borra upp hål för ventilation i ena gaveln då.Satt och läste om den här trygghetsvakt vind som man kunde sätta in om man har problem på vinden, men den kosta 15000kr har jag för mig. är det verkligen ett riktigt pris för en sådan grej?Som svar på Dr Chun-Lans första fråga så hittade jag denna sida där man kan räkna ut själv vad man skulle tjäna på att tilläggsisolera: http://www.paroc.com/SPPS/Sweden/BI_attachments/tillaggsisolera/tillaggsisolering.htmlhej skulle spara in ca 6000 kr på ett år