Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Placeringsfråga, rör på vind samt 9/12?  (läst 3280 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MartinG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Placeringsfråga, rör på vind samt 9/12?
« skrivet: 31 oktober 2007, 14:29:15 »
Är sugen på IKEA-erbjudandet eller annan variant av LL-pump men har som alla andra rookies på området ett antal frågor... Har läst och sökt en hel del på forumet men är fortfarande osäker på nedanstående.

Nedan ses (snabbt uppdaterad....) ritning över bottenvåningen på 80 kvm. Ovanför trappan finns 80 kvm till, alltså totalt 160kvm. Har i dagsläget direktel-element i nedervåning och takvärme(!?) i övervåning. Övervåning består nästan enbart av ett enda stort vardagsrum, alla sovrum på nedervåning.

Funderar på att placera innerdelen vid den röda symbolen och utedelen vid den blå. Frågor kring detta är:

Innedelen ligger nära alla sovrum, blir det ett problem ljudmässigt?
Kan man sätta den mer i trappan eller hindrar det luftflödet för mycket? Trappan är ganska öppen i stegen men det finns spalje.

Annan lämplig placering av innedel? (Tyvärr är ovanför ytterdörren inte speciellt bra då det är ett garagetak där...)

Nackdelen med markerad plats för utedelen är att den hamnar mitt på altanen och på den sidan av huset är där vi har grannar närmast. Vill ju störa dem så lite som möjligt. Fördelen där är att el finns i närheten, den står skyddad under tak och är i söderläge.

Ett alternativ skulle kanske vara att sätta utedelen på garagetaket, in med rör på sidovinden och ut igen i själva trappen. Detta medför dock rör på ca 10-11 meter. Hur är det att dra rör inne på vind - orsakar kondens eller andra problem?

Ska alltid innedelen sitta precis vid hålet eller kan man dra rör inne också?

Många frågor...

Och till sist, bör man satsa på en större modell (12:an i IKEA-erbjudandet) eller räcker det med 9:an? Vill ju ha så lite ljud som möjligt och 12:an låter mer än 9:an enligt spec men eftersom den har större effekt kanske den kan gå på lägre varv och i slutändan låta mindre?

Hälsningar,

/Martin

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Placeringsfråga, rör på vind samt 9/12?
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2007, 14:56:15 »
Hej Martin!  Tycker den placering du ritat för innerdelen är så bra det kan bli i ditt fall, central och bra placering för värmespridningen i ditt hus. Även ytterdelens placering med att den står skyddad under tak och i söderläge är ju närmast perfekt. För ljudets skull ifh till sovrummen så tror jag inte att du behöver vara orolig alls för innerdelens placering.
Du glömde att tala om husets ålder, isolering mm, samt var ungefär i Sverige du bor, men utan att veta så tycker jag att nog att  du skall välja 12:an i IKEA-erbjudandet istället för 9:an, och det gör ju bara 2000:- kr extra dessutom, det kan det väl vara värt med lite extra kapacitet.

Mvh Raffen.

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad kungoliver

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placeringsfråga, rör på vind samt 9/12?
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2007, 16:26:54 »
Hej,

Placeringen kan jag inte svara på men jag bor själv på 160 kvm och två våningar och har inhandlat IKEA-pumpen. Installatören tyckte definitivt att 12:an behövdes på 160 kvm. Enligt specen så tar 9:an 150 kvm men de tyckte att det var i överkant vad den klarar.

På tisdag v.45 så får vi se om de hade rätt.

/Matias
160 kvm, 2 plan, i Åby utanför Norrköping, direktverkande el.
Värmegolv (el) tvättstuga, hall och 2 badrum tot 25 kvm.
LLVP Panna 12GKE installerad 1 nov -07

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Placeringsfråga, rör på vind samt 9/12?
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2007, 21:43:39 »
Mycket bra placering. Ev. kan ni även leda kallras från åvanvåningen ner mot pumpens insug för ytterligare besparingar.
Jo, 160 kvadrat värms inte på långa vägar alena av en E9 eller E12 DKE(GKE, IFP, m.fl.) men hjälper en bra bit på vägen. Se till att pumpen är tillverkad 2007.02 eller senare annars är det mkt stor risk för framtida problem(med stor risk menar jag typ 100% risk)

Klockrent att ha utedelen på altanen, då får den ett grundskydd mot regn/stilla snöfall och så.
Planera bara så pumpen kan "andas fritt" och att pumpens utblås riktas på så sätt att inte luften återcirkulerar i större omfattning. Utedelens insug är 80% på baksidan och 20% på pumpens vänstra gavel (utedelen sedd framifrån)
Pumpen blir lätt åtkomlig för tillsyn vilket kan krävas ibland.
Vad ni även måste planera in är vattenavledning. Avisning och avfuktning av uteluften kan generera 10L+ vatten om dygnet.

Börja med en pump.. är det inte tillräckligt kan ni alltid montera en till senare ifall det behövs.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad MartinG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Placeringsfråga, rör på vind samt 9/12?
« Svar #4 skrivet: 01 november 2007, 09:06:27 »
Tackar för svaren!

Huset är byggt 68/69. Isolering har jag inte full koll på. Förbrukning inkl hushållsel samt varmavtten ligger på 20-25 000 i dagsläget

10L+ per dygn? Hmm, det hade jag inte räknat med/tänkt på. Brukar man leda bort detta med rör eller hur löser man normalt det? Vid min tilltänkta placering är det stenplattor under och ingen stupränna eller dylikt i närheten. Känns som om det skulle kunna bli isgata där på vintern...

/Martin

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Placeringsfråga, rör på vind samt 9/12?
« Svar #5 skrivet: 01 november 2007, 10:12:59 »
Genki har gjort ett riktigt snygg lösning enl mitt tycke... http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9914.0
Lite top-of-the-line om man säger så :)

En annan har slängt in Biltemas murarhink(funkar nog lika bra med typ rusta/Byggmax m.fl.) under pumpen. Rymmer 17L, mjuk även i kyla, stadigt stålhandtag och lyfta i. Vanliga billiga hinkar fryser sönder eller spricker när man har svårt och få ut isen.

Jag har ett fuktdräneringsrör nedgrävt intill husgrunden ca 50cm ner, jag tänkte koppla på ett rör där för pumpen, skall bara försöka bekräfta att det inte ställer till med problem på nå't oförutsett sätt.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad mpf

  • Är inte längre
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Strax norr om Umeå
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placeringsfråga, rör på vind samt 9/12?
« Svar #6 skrivet: 01 november 2007, 12:56:30 »
Jag använder en sådan här för kondensvattnet.
http://www.allox.se/bara_bra_grejor/gummikorg.htm
42 liters finns på Jula

/Peter
Toshiba RAS-B10SKVP-E
Moddad Atlas 2,7kw DC Inverter som garagepump

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Placeringsfråga, rör på vind samt 9/12?
« Svar #7 skrivet: 01 november 2007, 12:58:10 »
Tackar för svaren!
Huset är byggt 68/69. Isolering har jag inte full koll på. Förbrukning inkl hushållsel samt varmavtten ligger på 20-25 000 i dagsläget
10L+ per dygn? Hmm, det hade jag inte räknat med/tänkt på. Brukar man leda bort detta med rör eller hur löser man normalt det? Vid min tilltänkta placering är det stenplattor under och ingen stupränna eller dylikt i närheten. Känns som om det skulle kunna bli isgata där på vintern...
/Martin

Hej Martin!  Har du verkligen ingen stupränna i närheten?? själv använder jag en isolerad ledning av slang med 4 m värmekabel 10 watt/m inlagd och alltihop är välisolerat, så jag behöver inte slå på värmekabeln förrän vid ca ca 6-8 minusgrader. Bifogar också en bild på min "top-of-the-line" lösning för att ta hand om avisningsvattnet. När Paxmax nämner ca 10 liter/dygn så stämmer det nog ganska väl när det gäller ett snittvärde/dygn, men vad jag har sett vid uppföljning så varierar mängden allt mellan ca 2 dl upp till ca 40 liter på ett dygn under extrema väderförhållanden. Min lösning är numera färganpassad efter sockelfärgen för att smälta in lite bättre.
Jag bifogar också en länk där jag beskriver min lösning lite närmare, och om du scrollar ned på sidan så hittar du ett antal bilder.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5588.30

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Placeringsfråga, rör på vind samt 9/12?
« Svar #8 skrivet: 01 november 2007, 14:28:21 »
Rent personligen skulle jag aldrig acceptera att man bränner bort upp 10W per m konstant.
Jag skulle med alla medel bara slå på slingan när den behövs, precis när pumpen avfrostar.

Låter bra Raffen att du inte behöver värmeslingan på förrens det blir rejält kallt.


Jag använder en sådan här för kondensvattnet.
http://www.allox.se/bara_bra_grejor/gummikorg.htm
42 liters finns på Jula

/Peter
Haha!!! jag tänkte provköra en sån denna vinter... Enda jag är rädd för är att isen expanderar och kilar fast sig.
Fast, korgen är ganska konisk och väldigt mjuk så det borde gå och vränga ur isen iaf.

Andra farhågor är att den fryser fast i marken (med 40-50 kg vatten i) och man drar av ett handtag när man försöker rubba den.
« Senast ändrad: 01 november 2007, 14:33:11 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Placeringsfråga, rör på vind samt 9/12?
« Svar #9 skrivet: 01 november 2007, 20:56:19 »
Rent personligen skulle jag aldrig acceptera att man bränner bort upp 10W per m konstant.
Jag skulle med alla medel bara slå på slingan när den behövs, precis när pumpen avfrostar.

Låter bra Raffen att du inte behöver värmeslingan på förrens det blir rejält kallt.

Hej Paxmax!  Jo lite kan man ju få kosta på sig tycker jag för det är ett ytterst billigt nöje för att slippa isbergen i trädgården, inkl inbesparade pengar för alla söndersparkade plastbackar. Din tanke om att kabeln skulle vara tillslagen endast när pumpen avfrostar tror jag definitivt inte skulle fungera Paxmax. För det här med självreglerande värmekabel som det så vackert heter fungerar praktiskt sett så här: Om man som jag har t.ex en 4 meters 10 watt/m så tror man att den drar max 40 watt, men så är inte fallet, för när man sätter på den så drar den upp mot ca 65 watt och sedan sjunker den så sakteliga för att efter ca 20-25 min vara nere på ca 35-36 watt när den har uppnått sin temperatur, lägre än så går den aldrig i elförbrukning ens om det är högsommar. Det tar väl ca 2-3 minuter innan man börjar att känna lite märkbar värme på kabeln, och som sagt efter ca 20-25 min så är den uppe i full värme och därmed är förbrukningen nere på lägsta ca 35 watt, och detta är testat på sommarens villkor, så att köra kabeln endast vid avfrostning skulle nog inte fungera alls, eftersom den inte skulle hinna generera tillräckligt med värme under den relativt korta stund som avfrostningen ändå pågår.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Placeringsfråga, rör på vind samt 9/12?
« Svar #10 skrivet: 01 november 2007, 21:38:37 »
...Det tar väl ca 2-3 minuter innan man börjar att känna lite märkbar värme på kabeln...
... inte skulle hinna generera tillräckligt med värme under den relativt korta stund som avfrostningen ändå pågår.

Mvh Raffen.
Kabeln behöver ju inte smälta vattnet, det är ju redan flytande form. Kabeln ändrar temperatur fortare när det är kallt ute. Avfrostning tar minst 5 minuter men ända upp till 12-15minuter är inte ovanligt i kylan. Det dröjer alltid en stund innan vattnet börjar droppa, precis lagom så hinner värmekabeln åka upp från ex.vis -5 till +5. Ah.. jag e optimistisk iaf.. för en gångs skull ;D

Fick med mig ett prov från EL-FACK mässan... borde testa den.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Placeringsfråga, rör på vind samt 9/12?
« Svar #11 skrivet: 01 november 2007, 21:59:31 »
Hej Paxmax!  Ja du kanske har rätt, måste nog fundera till på detta och ev pröva det rent praktiskt. Nu gav du mig faktiskt lite nya tankeställare.  :-\  Sc:,h

Mvh Raffen.   
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad MartinG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Placeringsfråga, rör på vind samt 9/12?
« Svar #12 skrivet: 01 november 2007, 22:58:50 »
Vilka tider på året (temperaturer) är det som det rinner mycket vatten? (Bor utanför Göteborg)

Hur pass vanligt är det att man leder bort vattnet kontra bara låter det rinna ner? Det står väldigt tyst om detta i produktinformationen :)

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!