0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejNä inte fasföskjutning mellan spänning och ström.Jag pratar om 3-fas, det är det vi har i våra el-ledningar.Det innebär att spänningen mellan dom tre trådarna är fasföskjutna inbördes, dom är föskjutna 120 grader (I 360 graders skalan).Jag trodde det var allmänt känt åtminstone bland elektriker men det är kanske inte så.Man brukar rita tre över varandra lagda sinusvågor, känns det igen ?Jag vet inte om jag är pedagogisk nog för att förklara hur 3-fas fungerar, kanske Paxmax kan förklöara .MVHMesser
och hur du kan få en 2-fas 400v att använda/se en sinuskurva förstår jag inte heller, sinuskurvan är det enda som skiljer faserna åt, samma sinuskurva =samma fas !!det är ju förskutningen i sinuskurvorna som ger möjligheten att plocka ut en spänning mellan två faser. !! mvh.ACE
HejJag hävdar fortfarande lika envist att det finns inget som heter 2-fas, däremot finns det 3-fas och om man har 3-fas så kan man koppla två sladdar på två av dessa tre faserna men det som då händer är att man får en inkoppling som är ansluten till 2-faser (av 3-faser) men det man kör den apparaten på är då 400V enfas.Jag tror inte det överhuvudtaget går att åstadkomma 2-fas, för då borde dessa faser vara förskjutna 180 grader och om man då kör dessa på två trådar kommer dom att ta ut varandra och resultatet skulle möjligtvis bli efas om det finns en diff i spänningarna.Det blev inget klarare av den förklaringen ser jag. MvhMesser
Citat från: ace skrivet 30 oktober 2007, 22:56:46...en patron med tre element/förbrukare kan dock kopplas som y-koppling, detta innebär seriekoppling med gemensam mittreferens, och ger halva spänningen över var element, dock utan inblandning av nolla eller jord...Nänä.. det kan jag inte hålla med om heller. Sätter man tre lika stora element i Y-koppling(utan nolla) så bildas det en perfekt "syntetisk" nolla mitt i Y:et. Skulle du mäta med en multimeter i Y:et mot någon av faserna skulle det visa 230V...
...en patron med tre element/förbrukare kan dock kopplas som y-koppling, detta innebär seriekoppling med gemensam mittreferens, och ger halva spänningen över var element, dock utan inblandning av nolla eller jord...
DEBATTERA MERA studs studs studs...not. topp till toppspänningen för 1-fas 230VAC är ca 460V. Ser man om man hänger på ett oscilloskop.
är ett gäng med elpatroner i skitande utformning...............
...2. en y-koppling är en ren seriekoppling, av två förbrukare per fas, med en mittreferens (Y:et). och din mätpunkt i mitten av Y:et är en ren nertransformering av spänningen, du mäter fortfarande mellan två faser.....och på vilket sätt skulle spisen skilja sig från elpatronen ??de flesta spisar jag sett, är ett gäng med elpatroner i skitande utformning......pepparkakor i hela köket......tips 2 : köp en trefas-spis nästa gång, blir mer ekonomiskt mvh. ace
Har alltid skrivit topp till topp..Bara man vet att det syftar på spänningsskillnaden mellan sinuskurvans toppar....3-fas 1130 +-565V
...jag hävdar io.f att en Y-koppling är en seriekoppling av två förbrukare.men den blir inte en ren seriekoppling eftersom den tredje fasen inverkar via Y:et....ang spisen begriper jag inte varför konstruktionen ska bli så komplicerad, 400v element rakt över,både plattor och ugnselement. 400v-dioder som indikering och lyse. mmingen nolla ! och du kan fortfarande få utsökta pepparkakor . mvh.ACE