0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag inte missminner mig alltför mycket så var det väl 1 till 2 år sedan naturvårdsverket hade kallat vp-branschen till möte i Stockholm och i runda slängar talade om för dom att sluta ljuga.....vp branschen påstod ju att det var förbjudet för privatpersoner att installera värmepumpar om man inte var certifierad, att man begick miljölagbrott osv. Det var ju bara det att det gällde firmor, de var tvugna att vara certifierade, privatister var det fritt fram för. Det blir nog en förändring verkar det som, men det verkar som det redan florerar en del "sanningar" om det här, jag vet inte hur det är men det är säkert skrivet så det finns utrymme för tolkningar och finns det så tolkar man till ens egen fördel. Som egen vacumpumpinnehavare så kommer jag att fortsätta att installera till mig själv och någon god vän oavsett, om det blir någe tok så får jag helt enkelt leja någon med flaskor, våg och gaspump. Fick förresten upp en fulpanas.... hos en polare från Cit... i går, alltså en äkta fulis som blev inköpt när det var jättefult. Krokodilen, du kan nog vara lugn, det är bara att köpa via någon.
Citat från: Rickard VPCenter skrivet 26 oktober 2007, 23:43:52Citat från: Raffen skrivet 26 oktober 2007, 23:31:25Hej Rickard! Menar du att förbudet gäller även pumpar för självmontage som är förfyllda och vakuumerade med snabbkopplingar??Mvh Raffen.JA, enligt Swedac.//RickardHej Rickard! Det kan ju inte vara möjligt, det är nog bara önskedrömmar av Swedac. Det skulle ju bl.a vara ett intrång i den fria konkurrensen isf, och skulle mkt väl kunna bli ett ev fall för EU-domstolen. Jag tror att pumpar för självmontage kommer att öka istället, kanske även med modeller av de mer kända och etablerade fabrikaten också. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 26 oktober 2007, 23:31:25Hej Rickard! Menar du att förbudet gäller även pumpar för självmontage som är förfyllda och vakuumerade med snabbkopplingar??Mvh Raffen.JA, enligt Swedac.//Rickard
Hej Rickard! Menar du att förbudet gäller även pumpar för självmontage som är förfyllda och vakuumerade med snabbkopplingar??Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 26 oktober 2007, 23:51:52Citat från: Rickard VPCenter skrivet 26 oktober 2007, 23:43:52Citat från: Raffen skrivet 26 oktober 2007, 23:31:25Hej Rickard! Menar du att förbudet gäller även pumpar för självmontage som är förfyllda och vakuumerade med snabbkopplingar??Mvh Raffen.JA, enligt Swedac.//RickardHej Rickard! Det kan ju inte vara möjligt, det är nog bara önskedrömmar av Swedac. Det skulle ju bl.a vara ett intrång i den fria konkurrensen isf, och skulle mkt väl kunna bli ett ev fall för EU-domstolen. Jag tror att pumpar för självmontage kommer att öka istället, kanske även med modeller av de mer kända och etablerade fabrikaten också. Mvh Raffen.Om jag har förståt det hella rätt så är det EU som dragit åt tumskruvarna, INTE sverige.//Rickard
Rickard, var är det skon klämmer egentligen? Det är ju det klart på olika ställen beroende av vem man frågar. Men all denna laglydighet från certifierade installatörers sida, medans andra inte bryr sig. En elektriker, rörmokare tex. bryr sig inte alls på samma sätt verkar det som, även om det finns regler där med som vi som privatister inte kan uppfylla, (behörigheter) men vi får ihop det ändå. Man behöver oftast inte förstå hur saker fungerar fullt ut för att få det att fungera bra ändå. Samma med llvp:ar, jag har aldrig jobbat med kyla eller så, än mindre någon utbildning för ändamålet. Marknaden har ju gjort det så enkelt för oss som är lite nyfikna och intresserade av dylika ting, instruktioner finns, forum finns, installatörer finns, priserna har fallit, så pajjar llvp:n så får jag anlita någon att ta hand om gasen (litegrann moral har jag) och så monterar jag upp en ny, själv för att jag tycker det är så himla roligt. Den jag frågar i första hand om hjälp är svågern, andra hand grannen, de är bägge behöriga för "kyla". Som du märker så är jag nog hopplös att omvända. Fulpanan jag skrev om, ställde timer på en timme i mobilen för vacumsugning, det fick gå en stund till efter det, det var strålande solsken, utedelen och rörena hade mörkbrun fasadtegel bakom sig, (varmt) täthetskontrollen ställdes mobilen på 30minuter, fick gå en stund till, så det man gör försöker man göra skapligt, men det kanske inte är någon tröst för dig?Mvh Leifa.k
Lagar är till för idioter, Vi andra använder oss av sunt förnuft. Sagt av Oscar Wilde, å det uttalandet lever jag efter, å många andra med mig..mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 27 oktober 2007, 11:42:27Lagar är till för idioter, Vi andra använder oss av sunt förnuft. Sagt av Oscar Wilde, å det uttalandet lever jag efter, å många andra med mig..mvh humlan.Och i den gruppen finns pedofiler mördare och folk som kör rattfulla oxå.Sunt förnuft är väldigt olika hos folk. Därför finns lagar
Citat från: Hansson skrivet 27 oktober 2007, 12:03:13Citat från: humlan57 skrivet 27 oktober 2007, 11:42:27Lagar är till för idioter, Vi andra använder oss av sunt förnuft. Sagt av Oscar Wilde, å det uttalandet lever jag efter, å många andra med mig..mvh humlan.Och i den gruppen finns pedofiler mördare och folk som kör rattfulla oxå.Sunt förnuft är väldigt olika hos folk. Därför finns lagarTror inte det finns mycket till sunt förnuft, hos dom Du räknar upp. Åtminstone är mitt sunda förnuft som bortblåst när jag är i fyllan... Så jag tycker ditt påstående knappast är relevant. Så jag påstår ändå att regler å rekommendationer många ggr är mycket bättre än lagar. Lagar kan ta vid om dom inte efterföljs, på så sätt slipper folk att bli kriminella...mvh humlan.
Det här forumet hade inte varit så här stort om det inte varit för olika problem med värmepumpar och diverse sjabbel av auktoriserade installatörer, med dito mysko företag som kommit och gått med olika värmepumpar. Man kan dra paralleler med GDS:are som själva skruvat upp VVS hemma, där försäkringsbolagens sen uttalat att skadenivån hos GDS:are är lägre än hos folk som tagit hem hantverkare, underförstått att GDS:are är mer noggranna med installationen.Pudelns kärna är att marknaden för värmepumpar har exploderat med allsköns import = mindre marginaler för dom som jobbar med detta så naturligtvis är alla slags inskränkningar mot GDS:are till förmån för dessa företag. För varje ny "lag" kommer marknaden då att hitta på nya motmedel typ "quick connect" m.m, så finns det en efterfrågan, kommer det att finnas en marknad.