0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tur man har träd runt så att man slipper så mycket blåst. Bra är de på att suga upp väta också. Men i Skåne finns väl inga träd... och uppe hos Kingen finns väl bara små fjällbjörk och de duger ju inte till nått... ni eldar väl kartonger, fotogen, bildäck och renkadaver där uppe?
Om du inte visste det Norrkungen så är det den "stillastående" luften i isolering som gör själva isoleringen, det var därför jag frågade om det blåste rakt igenom huset.Om du tex packar 50 cm lösull till några centimeter hårt packad isolering så kommer du märka skillnaden.Det är därför man har vindpapp eller utegips bland annat för att det inte ska blåsa in i isoleringen och därmed försämra isoleringsförmågan. Jag märker då ingen skillnad inomhus om det skulle blåsa, däremot om jag skulle gå ut och få blåsten i ansikten tillsammans med kylan. Visst blir trä/betong eller tegelväggen kallare men det kan inte göra många promille på värmebehovet inomhus. Det finns säkert en massa formler om detta på alla möjliga konstiga effekter med vindar och isolering men hos mig med ganska nybyggt hus med vindpapp så behöver jag inte starta några fler element för att det blåser ute.Någon här på forumet kan säkert ta fram ett dokument på hur mycket mer värmeeffekt jag behöver om det är -10 grader ute och vindstilla jämfört med en del blåst. Lägg upp programmet med en liten träddunge som kan göra underverk Då kanske jag ska börja odla träddungar överallt hos mig så har jag snart inga värmekostnader Thumbsup
om ytterväggarna / fönster är varmare än utetemperaturen (kolla med en ir-mätare) så får du större avkylning när det blåser än när det är vindstilla.håller vägg samma temp som ute så blir det ingen påverkan
Citat från: tracker skrivet 29 oktober 2007, 12:21:16om ytterväggarna / fönster är varmare än utetemperaturen (kolla med en ir-mätare) så får du större avkylning när det blåser än när det är vindstilla.håller vägg samma temp som ute så blir det ingen påverkanVänta nu... Om väggen har samma temp som ute så blir det väl INGA värmeförluster. Dvs superisolerat.mvh
Någon tabell eller diagram finns det nog som någon kan luska lite i, då man har spikläckt längst ner och högst upp bakom panelen så tror jag inte att luften rör sig så mycket bakom panelen så det ska räknas som kraftig blåst direkt.Att det skulle röra sig så mycket bakom panelen att jag skulle förlora 5-10% tror jag helt enkelt inte på. Att folk som har dåliga fönster utan frächa tätningslister förlorar på blåsten kan man förstå och även äldre icke energifönster förlorar en del men det jag undrar är hur mycket vid ca 5-6 m/s som kanske är normalt.Att det blir kallare i ansiktet vet vilken människa som helst om det är minus ute och det blåser. Men mitt hus har isolering och det har inte mitt ansikte som kanske kan jämföras med englasfönster och det har väl ingen nuförtiden.Misstänkte att detta kunde bli långdraget Pongu visste om många program för beräkningar, tex med träddungar så lite dokumentation kan väl då inte vara så svårt att ge.kom precis på att mina träddungar måste ha barr då löven trillade bort för ett tag sedan Man ska väl inte anpassa storleken på värmepump för att det kan blåsa kraftigt 2 veckor om året, blåser det kraftigt hos mig på landet så blir jag strömlös och då drar det ingen ström alls