0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej på er !Har ett enplans hus på 140 kvm byggt 1981 som finns 2 mil söder om Malmö.Som nu behöver en billigare uppvärmning. Innerdelen skall helst inte vara över 25 cm för vägen den skall sitta på är 30 cm.Valet står i mellan en Toshiba Ras B10skup-E, eller en Fujitsu 14 Nocria.Vilken skall jag köpa ?Ni som bor i krokarna och har köpt någon av dessa pumparna. Kan väl maila mig om vart ni köpte dem och om ni var nöjda med installationen mm.Alla andra är välkomna med era förslagTack på förhand !
Hej Rimas! Det finns nog inte så många där nere i Skåne som installerar Norrlandsmaskiner som Nocriapumpar tror jag. Nocria 14 har cop 4,44 och avger max 9,1 kW värme, Toshiba Ras B10 -E har cop 5,08 och avger max 6,1 KW värme, så Toshiban räcker mer än väl till för dina 140 m2.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 26 oktober 2007, 10:16:50Hej Rimas! Det finns nog inte så många där nere i Skåne som installerar Norrlandsmaskiner som Nocriapumpar tror jag. Nocria 14 har cop 4,44 och avger max 9,1 kW värme, Toshiba Ras B10 -E har cop 5,08 och avger max 6,1 KW värme, så Toshiban räcker mer än väl till för dina 140 m2.Mvh Raffen.Jodå, finns ett företag i Malmö som installerar Nocria.
Citat från: SkaneErik skrivet 26 oktober 2007, 13:19:55Citat från: Raffen skrivet 26 oktober 2007, 10:16:50Hej Rimas! Det finns nog inte så många där nere i Skåne som installerar Norrlandsmaskiner som Nocriapumpar tror jag. Nocria 14 har cop 4,44 och avger max 9,1 kW värme, Toshiba Ras B10 -E har cop 5,08 och avger max 6,1 KW värme, så Toshiban räcker mer än väl till för dina 140 m2.Mvh Raffen.Jodå, finns ett företag i Malmö som installerar Nocria.Hej SkaneErik! Ja det tror jag alldeles säkert, du menar väl Fujitsupumparna i allmännhet, för så särskilt många av Nocriamodellerna tror jag inte blir installerade.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 26 oktober 2007, 13:43:45Citat från: SkaneErik skrivet 26 oktober 2007, 13:19:55Citat från: Raffen skrivet 26 oktober 2007, 10:16:50Hej Rimas! Det finns nog inte så många där nere i Skåne som installerar Norrlandsmaskiner som Nocriapumpar tror jag. Nocria 14 har cop 4,44 och avger max 9,1 kW värme, Toshiba Ras B10 -E har cop 5,08 och avger max 6,1 KW värme, så Toshiban räcker mer än väl till för dina 140 m2.Mvh Raffen.Jodå, finns ett företag i Malmö som installerar Nocria.Hej SkaneErik! Ja det tror jag alldeles säkert, du menar väl Fujitsupumparna i allmännhet, för så särskilt många av Nocriamodellerna tror jag inte blir installerade.Mvh Raffen.Som vanligt med dig Raffen...... du TROR utan att veta..... //Krister
Vad skulle nackdelen vara med en Nocria i Skåne?Ibland blir det ju faktiskt neråt -10 och blåser det dessutom som det brukar göra där nere så krävs det lite effekt. Det är ju bara bra om den går tyst och lugnt på dellast och inte håller på och avfrostar och har sig. Dessutom får man ju mer kräm om man skulle vilja kyla på sommaren. Den är ju inte mycket dyrare än andra kvalitetspumpar. Och man sparar in ett bastuaggregat! /Pontus
Vad har blåsten med saken att göra Har ni så dåliga kåkar därnere att det blåser igenom huset Jag behöver då inte mer värmeefekt om det blåser ute men det är i och för sig i mälardalen