0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
30 år kan va värt att byta... inte kul när dom pajar mitt i smällkalla vinterna!!Ang att den sitter "upp och ned" Den sitter säkert på returledningen, man gjorde ofta så förr, idén var att pumpen skulle jobba med så svalt vatten som möjligt!
På framsidan har du ett maxtermostat, om du byter c-pumpen kan du testa om det skulle fungera. Dra ned termostatet till 50 grader, termostatet är maxtermostat för värmen och har inget med varmvattnet att göra. Kolla hur hög temp du behöver när det börjar bli kallt ute, kan ge en ide om det skulle fungera med värmepump med "orginalkonvektorerna" som du värmer med idag.Kan det vara så att huset ligger ute vid Jarla bankes väg? Lösningen är inte så vanlig och det är enda stället jag vet ett hus med din lösning.
I forntiden jobbade jag mycket med Autoterm produkter. Enda stället jag träffade på i 08 området med produkterna du verkar ha, låg i området jag nämnde. Maxtermostatet sitter på framsidan mitt på pannan. Du borde ha en "panel" med några signallampor och en huvudbrytare där du väljer 0-VVB-1/2- 1/1 effekt. Max/panntermostatet sitter mellan dem.
Jag hade det aldrig fredageftermidagar Men hoppet är det sista som överger mäniskan.
Citat från: Fixaren skrivet 27 oktober 2007, 17:10:40Jag hade det aldrig fredageftermidagar Men hoppet är det sista som överger mäniskan. Har provat att lossa pumpen men unionskopplingen vrider sig under pumpen och håller jag fast den så vrider sig hela pumpen+ röret som går upp ovanför pumpen. Tips och trix ?
Du skruvar på den tjocka ringen mellan union-kopplingen och pumpen va? Inte på hela union-kopplingen???
Citat från: Justjoking skrivet 28 oktober 2007, 13:48:02Citat från: Fixaren skrivet 27 oktober 2007, 17:10:40Jag hade det aldrig fredageftermidagar Men hoppet är det sista som överger mäniskan. Har provat att lossa pumpen men unionskopplingen vrider sig under pumpen och håller jag fast den så vrider sig hela pumpen+ röret som går upp ovanför pumpen. Tips och trix ?Har själv varit med om exakt samma problem några gånger det brukar gå vägen be nån hjälpa dig att hålla emot använd stora tänger var rädd om rören...vid ett tillfällen så fick jag stänga av och tappa ut kretsen sen dit med tigersågen och klippa uniornarna..men där hadde det stått och droppat vatten x antal år