0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
mina diffar ca 10-15 grader mellan tank temp å laddkretsens temp jag känner tydligt skillnad på ner kommande vatten 50 grader å utgående det diffar säkert 10 grader
Nu minskar instrålad solenergi dag för dag, och ganska snabbt också. När solen vinkel över horisonten minskar så ökar ju sträckan genom atmosfären. Minsta lilla dis eller tunna moln sätter ner effekten markant. Det ska vara väldigt klart väder för att solen ska ge lika mycket effekt per kvm vinkelrätt mot solen som på sommaren.MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 25 oktober 2007, 09:10:46Nu minskar instrålad solenergi dag för dag, och ganska snabbt också. När solen vinkel över horisonten minskar så ökar ju sträckan genom atmosfären. Minsta lilla dis eller tunna moln sätter ner effekten markant. Det ska vara väldigt klart väder för att solen ska ge lika mycket effekt per kvm vinkelrätt mot solen som på sommaren.MVH/Gano Har du koll på hur mycket mindre effekt du har nu jämfört med mitt på sommaren? Kul att jämföra plana med vacuum.Själv låg jag runt 2kW i maxeffekt på sommaren med 30 rör, igår låg jag på 2,2kW som max med 60 rör i lutning nånstans runt 42 grader.