0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är förresten effektmätaren kalibrerad för rent vatten eller glykolblandat. Har för mig att det kan skilja 30-40% på värmekapacitiviteten.
Oj, få se nu om jag kan svara på alla frågor:Givaren till effektmätaren är en dykare. Tyvärr har jag inget dykrör ledigt på lämpligt ställe och jag har därför fäst den på inloppet i tanken till första/övre solslingan. Anläggningen är väl därmed inte den bästa så även om den ligger under isoleringen kan det vara en orsak till att den ger för lågt mätvärde. Kollade med lokala rörfirman om de hade nån anliggningsgivare men de ville inte sälja någon om jag inte visste resistansen på befintlig givare.Kontentan borde väl vara att effektmätaren faktiskt inte visar alla inladdade kWh. Men jag tycker ändå att effekten verkar låg med tanke på det låga flödet och de korta laddningscyklerna.Angående metallbrickan var det helt omöjligt att trycka in röret i kollektorn med brickan/hylsan på. Leveransen med de sista 30 rören saknade också denna hylsa. Men jag har svårt att se hur heatpipen skulle kunna glida ur kollektorn aftersom korken stoppar och glasröret sitter ändå in i kollektorn - eller missförstår jag?Tempdiffen för ON är för tillfället ställd till 10 grader. T3 är placerad en bit nedanför övre slingans inlopp. Grannen tille dock sätta T3 nära botten i tanken för att jobba mot lägre temperaturer men jag tror han tänker lite fel (plana solfångare, ladda långt ner, köra mot låga temperaturer etc). Ska testa att sänka tempdiffen något men i princip borde väl solfångarna klara av att ladda kontinuerligt vid full solstrålning och ett flöde på 4 l/min? Teoretiskt borde den ge över 7 kW? Medelvärden nu ligger ju på drygt 2 kW (i praktiken något mer, säg ungefär 3 kW, då effektmätaren verkar mäta fel). Om flödet är så lågt som 4 l/min borde jag väl inte behöva reglera inloppet till slingan?Jag antar att effektmätaren är kalibrerad för vatten. Någon som vet hur den ska räknas upp eller ner i förhållande till glykolblandningen?
Lite mer fakta om glykolinblandning:http://www.engineeringtoolbox.com/propylene-glycol-d_363.htmlStämmer inte helt med vad jag sa tidigare. Verkar som antingen jag eller Sfinx blandat ihop procent och procentenheter.mvh