Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DÃ¥lig effekt??  (läst 13259 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
DÃ¥lig effekt??
« skrivet: 20 oktober 2007, 21:03:35 »

Nu har det bara varit en helt molnfri dag sedan jag drog igång i torsdags. Men jag misstänker ändå att något är riktigt fel - sol från klarblå himmel, visserligen bara på alla rör c:a kl. 10 till 14.45 pga träd i sydväst och sydost, men drygt 10 kWh verkar väl ändå lite? Flödet är svårt att få upp mer än c:a 7 liter men för att få pumpen att överhuvudtaget gå i laddcykler uppemot 3 minuter krävs lägsta pumphastighet med ett flöde på 4 l/min! Däremellan står pumpen still en bra stund innan tempen har stigit igen. Andra förutsätttningar:

90 rör monterade c:a 78 grader i sydsydostligt läge
Sol just nu på alla paneler nu mellan c:a kl. 10 och 14.45 (beroende på omgivande skog)
Matarrör på 15 mm, utomhus isolerade med mellan 20 och 25 mm cellgummi (typ armaflex), invändigt 13 mm
Tank: 750 l, 90 mm PUR, dubbla solslingor med toppladdning och termestyrd växlingsventil pÃ¥  45 grader
Värmebärare: Vatten/proylenglykol c:a 55/45 samt en skvätt Water Wetter
Tempstyrning, 10 grader diff på, 5 grader diff av
 
Möjliga misstänkta faktorer som jag kan komma på:
 
# Energimätaren visar 10 grader lägre temp vid första solslingans inlopp än tempen i solfångaren. Har svårt att tro att jag tappar 10 grader på vägen. Någon av givarna visar i så fall fel (försökte mäta med IR-termometer på solslingans inlopp och den visade samma som energimätaren - dock är det inte tillförlitlig att mäta på ett smalt rör).
 
# Alla glasrör var inte helt intryckta i botten på kollektorn. Kontrollerade/justerade alla 90 rören igår genom att släppa slangklämman och trycka upp rören men effekten verkar fortfarande vara densamma. (8kW idag med lite soldis sista timmen.)

# Några heatpipes passade inte eftersom dykrören i kollektorn var ojämna. Lyckades bända försiktigt så att dykrören blev tillräckligt jämna för att tvinga in heatpipen. Flera heatpipies var något böjda från början men det borde väl inte ha någon större praktisk betydelse?
 
# Viss luft kvar i systemet - bubblar på pumphastighet två och tre men pumpen går aldrig på "tomming"
 
# Flödet verkar dåligt - får inte upp det mer än drygt 6-7 l/min med högsta hastighet och flödesmätaren på max (avläst i flottörens underkant). Å andra sidan verkar det inte finnas någon poäng med högre hastighet - tvärtom kör jag nu på lägsta pumphastigheten - vilket ger 4 l/min - för att få laddningscykler på att par, tre minuter. Högre hastighet laddar den bara kanske 30 sek (och bubblar).

Vad kan vara tok? Grannen som kör tre plana hemmabyggen laddar fortfarande konstant när solen skiner. Har frågar Sfinx också och hoppas på svar när helgen är över.
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: DÃ¥lig effekt??
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2007, 21:20:34 »
Svårt att svara på vad det är för fel, men luft kan ställa till en hel del.. Har Du använt ordentligt med värmepasta när Du monterat rören i kollektorn? Faktiskt det enda jag kan komma på, som kan vara fel. Det är ju inte så hög passform, å finns inte pasta som kan överföra värmen från kollektorn, då kommer det att fungera dåligt.

mvh humlan.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig effekt??
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2007, 21:24:56 »

Nja, jag smetade på så att heatpipen var helt täckt med pasta. Luften borde väl inte göra så mycket tycker jag då det handlar om små bubblor - mycket väsen men den är ju inte stoppande på något sätt.
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: DÃ¥lig effekt??
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2007, 21:26:33 »
# Energimätaren visar 10 grader lägre temp vid första solslingans inlopp än tempen i solfångaren. Har svårt att tro att jag tappar 10 grader på vägen. Någon av givarna visar i så fall fel (försökte mäta med IR-termometer på solslingans inlopp och den visade samma som energimätaren - dock är det inte tillförlitlig att mäta på ett smalt rör).
Jag sätter en slant på att det är ett mätfel.
Vad har du för energimätare? Är den kalibrerad? 10 graders förlust låter alldeles tokigt om du inte har en vvx emellan.
Hur är tempgivaren i solfångaren monterad? Visar den fel så kanske det förklarar varför du måste köra med låga flöde också?

Du borde kunna köra ner till 1 grads diff, förutsatt att du litar på givarna.

Luft? Nä, tror jag inte. Du har ju flöde

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: DÃ¥lig effekt??
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2007, 21:27:45 »
Jag körde pumpen max de första 2 veckorna för att få ut all luft. Har du monterat en luftfälla så du kan lufta ur systemet?
Har själv 60 rör och får ner lika mycket som du och lite till.
Om luften ute är fuktig får man mindre energi in än från torr luft. Hade 55° igår i topp och 67° i solfångaren.
RED ... Mina är monterade 90° på södervägg ...
/Bosse
« Senast ändrad: 20 oktober 2007, 21:41:25 av jompaa »
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: DÃ¥lig effekt??
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2007, 21:37:58 »
hej
vad kör du med för grader på fångarna ?

90 rör ska ge hyfsad knuff på grejerna...trots att du har en 750 liters tank

även om det är mätfel så bör det ju vandra in energi i tanken dvs tanken skulle bli varm
har du normala termometrar på tanken så du ser om det kommer in nått i tanken?

du har ju jädrigt bra grejer i systemet så det bör va effektift å du verkar ju ha isolerat efter konstens alla regler så jag tvivlar på att det är där du har problemet

pröva att pulsa lite pÃ¥ pumpen växla mellan 1 och 3an  du kan ochsÃ¥ vrida pÃ¥ vredet i säkerhets ventilens hus Ã¥ pulsa vattnet pÃ¥ det viset
då bör du kunna knuffa fram ev luftbubblor i rören

har du tejpat rören ? min ir behöver lite eltape på kopparrör för att det ska funka bra Thumbsup



« Senast ändrad: 20 oktober 2007, 23:21:03 av Dr Chun-Lan »

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig effekt??
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2007, 21:39:27 »
Försök att fÃ¥ ur all luft ur systemet sÃ¥ tror jag att det kan bli märkbart bättre, det bubblar ju i pumpen.  Som referens kan jag nämna mitt. Solen stÃ¥r lägre denna Ã¥rstid och det innebär i mitt fall att husets taknock börjar skugga solpanelernas nedkant pÃ¥ fm. skulle gissa 25% i nederkant av totalhöjden(panelerna placerade pÃ¥ garagetak norr om huset) mitt pÃ¥ dagen ärr alla mina rör skuggade, pÃ¥ em avtar skuggningen och försvinner till slut helt sÃ¥ solen fÃ¥ fritt fram. 18/9 fick jag in i tank 22kWh enl. mätaren, beräkning pÃ¥ temphöjning i tank gav aningen mera och laddningen var i drift 6 timmar. 19/9 ingenting. 20/9 14kWh drifttid 4.2 timmar. Som sagt, mina rör är skuggade helt i nedkant mitt pÃ¥ dagen. F-n, anar att det blev fel med enheterna igen men jag menar att jag fick in 22kWh totalt under 6 timmar resp. 14 kWh totalt under 4.2 timmar.

Luften du har kvar tror jag är en stor bov i "dramat".
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: DÃ¥lig effekt??
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2007, 22:51:17 »
Skaffa ett par anliggningstermometrar från Classe, såna här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21153261 Då kan Du kolla temp ut/in p solfångaren, se om det är nåt fel på givarna, eller kolla överallt på hela sträckan. Bra å ha även till annan tempmätning, för att kolla om det finns ovanligt stora värme förluster i stigen på värmen t.ex... Lägg dom direkt efter köpet tillsammans i varmt vatten, då får Du veta om dom visar olika, å kan märka upp ev felvisning/skillnad mellan termometrarna.

mvh humlan.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig effekt??
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2007, 00:15:13 »
Helt fantastiskt vad många bra och engagerade svar. Tack!

Ska definitivt försöka pressa ur mer luft. En automatisk luftfälla nere vid acken hade varit fint sett så här i efterhand. Nu har jag ett T-rör med elementluftare efter sista solfångaren - blir mycket spring på taket (småpyser ett par ggr/dag).

El-tejp innan IR-mätning? Bra tips - kopparrör är luriga att kolla med IR. Börjar med det annars får det bli en sväng till Classe. Angående tempen så kör jag toppladdning enligt Sfinx modell vilket ger en hyfsat hög starttemp: 40 och 60 grader i övre delen av tanken, strax nedanför övre solslingans övre del samt 10 graders tempdiff - den laddar men orka rinte hålla diffen utan sjunker snabbt. Tempdiff mellan inlopp och retur har legat på c:a 22 grader enligt energimätaren (den som Sfinx säljer). Grannen med sina hemmabyggda plana får ofta laddtemp på nära 100 grader och kontinuerlig laddning vid full solinstrålning (vet dock ej vid vilket flöde). Han tyckte att jag satt givaren i acken alldeldes för högt upp i tanken.

Om laddsystemet som sådant inte har några fel återstår väl egentligen bara "heatpipsen". Glasrören verkar alla vara OK. Men jag gör allt för att slippa ta loss varenda rör och kolla dem manuellt. Det var två långa slitsamma heldagar med att bara få upp rören och sätta dem på plats.

Leifa.k: 14 kWh på ungefär samma tidsrymd som jag mätte betyder att ditt system i nuläget är ungefär 40 procentenheter mer effektivt (med delvis skuggning?). Har du de nya "x-rören"? Iofs skiljer det väl inte så våldsamt mycket i effekt mellan de gamla och nya rören. Fortsätter att trimma med luftning samt försöka lokalisera felmätningen och återkommer med resultat. Fortsätt dock gärna att komma med kluriga förslag på problemet...
« Senast ändrad: 21 oktober 2007, 00:21:29 av Kasch »
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: DÃ¥lig effekt??
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2007, 00:24:15 »
Sätt en bit rör pÃ¥ T-röret, kläm fast en tratt i röret Ã¥ fyll pÃ¥ med värmebärare. Sen är det bara Ã¥ lÃ¥ta systemet gÃ¥ (tvÃ¥ngskör) tills all luft är bort. Inget mer spring pÃ¥ stegen, utan ta  en stol, en karta öl Ã¥ sätt dig Ã¥ stirra pÃ¥ Tacosettern (flödsmätaren) tills den slutar hoppa omkring, eller tills allt tysnat... Avluftat Ã¥ klart  Thumbsup Stäng igen T-röret Ã¥ trycksätt, ta en öl till, Ã¥ njut av ett perfekt avluftat Ã¥ trycksatt solfÃ¥ngarsystem  ;)

mvh humlan.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig effekt??
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2007, 08:22:37 »
När man luftar och har cirkpumpen i gång så upplevde jag som luftar längst ned i systemet att det "släppte" mycket mera luft ur vattnet när jag hade lågt systemtryck. Ex. vid 2 bar tryck så lät cirkpumpen jättefint, men sänkte man trycket i systemet så hördes det tydligt att det "knastrade" eller hur det nu låter i cirkpumpen när luft passerar och det bubblade i mitt "påfyllnadskärl", så det slutade med att den sista luften som var kvar i mitt system fick cirkulera på väldigt lågt tryck. Man binder ju luft i vatten under tryck, se dispersionsvatten, samma som läsk eller öl som man öppnar. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Kompletterar: Jag börjar nog också luta åt att kolla tempgivarna, visar energimätarens givare samma nu när det stått stilla hela natten? Är det besvärligt att "hämta in" alla tempgivare för laddstyrningen och hänga dom under styrcentalen och kolla att de visar samma värde i displayen?
« Senast ändrad: 21 oktober 2007, 08:33:00 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: DÃ¥lig effekt??
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2007, 09:25:13 »
Jag ställer om min fråga:

... 10 graders förlust låter alldeles tokigt om du inte har en vvx emellan.
Hur är tempgivaren i solfångaren monterad? Visar den fel så kanske det förklarar varför du måste köra med låga flöde också?

...och upprepar det leifa.k skrev: Kan du montera ur tempgivarna och kolla att de visar samma. Stoppa ner dem i en termos med varmt vatten.

Är förresten effektmätaren kalibrerad för rent vatten eller glykolblandat. Har för mig att det kan skilja 30-40% på värmekapacitiviteten.

Som ett litet tillägg kan jag bara nämna att jag tömde min solkrets igår och fyllde upp med bara vatten och det verkar som jag fick ur all luft med en gång. Jag kopplade på trädgårdsslangen på påfyllningen i källaren och öppnade luftningsventilen på taket. Sedan spolade jag ur några minuter och stängde ventilerna tills jag hade lagom tryck. Verkar som att det blev helt luftfritt! (de kommer väl lite sedan när syret i vattnet fäller ut men jag når luftningsventilen från balkongen). Nu kan man ju tyvärr inte göra så om man fylller med glykol.

Ursäkta sidospåret!
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig effekt??
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2007, 09:34:04 »
Har du fullt upp nu Kash eller?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig effekt??
« Svar #13 skrivet: 21 oktober 2007, 09:45:28 »
Jag börjar nog också luta åt att kolla tempgivarna, visar energimätarens givare samma nu när det stått stilla hela natten?

Kollade inloppet till första solslingan, där energimätarens tempmätare sitter, med IR+eltejp enligt dr Chun-Lans förslag och energimätaren visar minst 10 grader för låg temp. Nu visar den 43 grader och IR-termometern visar 57 grader... (Att det inte är lägre temp just nu trots att solfångarpumpen står stilla beror på att tanken värmer slingan en bit - oavsett felvisningen kankse jag borde flytta givaren längre bort. Å andra sidan påverkar det knappast energimätningen nrä det inte finns något flöde.) Kom på att det här kan vara mitt eget fel eftersom jag skarvat givarsladden - den mäter väl genom resistans? Å andra sidan är även givarekabeln från solfångaren skarvad.

Mätfelen borde väl dock inte påverka effekten så till vida att solfångarna inte orkar ladda mer än momentant ens med lågt flöde när solen skiner på alla paneler? Fortsätter envist med luftningen så får vi väl se. Om heatpipe:arna (ett svenskt ord tack! :) ) vore trasiga skulle det väl synas på dem? Vi drog ut 60 st under monteringen (eftersom glasrören hade någon metallhylsa som skydd i övre änden) och såg så inga synbara fel på dem annat än att en del var lite stukade i toppen. Om de nu inte är av dålig kvalité och inte håller måttet men det hoppas/tror jag inte än...
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig effekt??
« Svar #14 skrivet: 21 oktober 2007, 09:46:43 »
Har du fullt upp nu Kash eller?

Hehe.. jo... och nu ska vi sÃ¥ga upp träden vi tog ner för solfÃ¥ngarnas skull. Hoppas inte att ekarna försvann i onödan  :-[
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!