Hej Gano! Samtliga de pumpar som du räknat upp är ju kraftigt överdimensionerade om nu inte Totto15 med sina 100-110 m2 råkar bo i Norrland eller alt ha riktigt dåligt isolerat. Dessa pumpar kommer ju att gå on/off större delen av värmesäsongen, så då kan han ju lika gärna anskaffa en kraftfull billig on/off-pump direkt, eller också 2 st mindre pumpar, men det blir ju ingen bra investeringsekonomi av det heller.
Mvh Raffen.
Det blir ingen ökad ON-OFF effekt eftersom detta är samma konstruktion som storlek 5kW-pumparna. Skillnaden ligger i att de ovan nämnda pumparna i storlek 6 kW tillåts varva högre, en programmeringssak bara. Den nedre effekttröskeln är den samma.
Sedan tronar du i ensamt majestät här på forumet att påstå att man kan värma ett stort hus med en E9:a. Vidare hänvisar du till tester som inte utförts av oberoende institut utan genomförts av generalagenten själv i ett glasslager. Det säger ju sig själv vilken tillit man kan fästa vid ett sådant prov.
MVH/Gano
Hej Gano! Visst blir det on/off-effekt på värmepumpen om du överdimensionerar den, det är helt klart Gano oavsett vad du säger om det. Sedan att jag tronar i ensamt majestät här på forumet med att påstå att man kan värma ett stort hus med en E9:a, riktigt så är det nog inte Gano, det är nog mer fråga om att jag tycker att man skall dimensionera värmepumpen mera rätt ifh till vad som ofta föreslås här på forumet, där man oftast har en stående rekommendation om att alltid välja värstingmaskiner vilket jag tycker är lite oproffsigt. Förresten det här har vi ju diskuterat tidigare när bl.a Paxmax var inne och redde ut begreppen, men du tycks ändå inte ha förstått andemeningen i det hela Gano.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14786.msg147578#msg147578
Mvh Raffen.
Får jag reda ut begreppen lite ?
en on/off går med bestämd tillförd kompressorenergi, invertern har varierande tillförd kompressorenergi, detta är rent generellt den stora skillnaden. en inverter tillåter kompressorenergin att överstiga samma on/off:kompressors maximala energitillskott, och lika dant nedåt !
om vi förutsätter att kondensor o förångare är likadant dimensionerade så innefattar "överkapaciteten"på inverter en kostnad som motsvarar den extraenergi vi tillsätter !!= dyr på fullvarv. till viss del så kompenseras det av att de flesta motorer är effektivast på det varv som motsvarar ca 60-65 hz.
på undervarv så blir invertern betydligt effektivare på grund av överdimansionerad förångare/kondensor i förhållande till köldmedieflödet.
tyvärr så finns det ett par faktorer som fördärvar teorin:
1. en scroll läcker fruktansvärt mycket internt, vilket blir tydligare ju långsammare den varvar.
2. kappilär-rörs maskiner är dimensionerade för ett visst köldmedieflöde.den tappar i effekt så fort den kommer "utanför" registret.
men det är fortfarande mer ekonomiskt att köra en inverter på låglast än en on/off som slår på och av på fast last.
och en inverter ska vara "rätt" dimensionerad för maximal energibesparing,
en för liten som går ofta på "övervarv" blir dyr av den anledningen.
en för stor som nästan aldrig varvar fullt kommer för det mesta gå på låga varv o bli oekonomisk då !
men att påstå att det är alltid är oseriöst att rekomendera en för stor pump håller jag inte med om !!
många som tittar på L/L har direktverkande el ,och då är det alltid seriöst att rekomendera en för stor pump, det är mer ekonomiskt med lågvarvig pump vid varmt ute, än en månad med direktel-stöttning och liten pump.
det är alltså en fråga om kundens behov,som måste klargöras innan man väljer !
och kommer man fram till att det är en L/L kunden ska ha, så brukar mina rekomendationer ofta hamna på en stor pump.
mvh.ACE