Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Näst bästa investering jag nÃ¥gonsin gjort!!!  (läst 41715 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #45 skrivet: 16 juli 2010, 21:47:38 »
Vill ha allt cleant, inte rör och fläktar och och kopplare i alla hörn, och sommaren i Sverige är över före den börjat, i alla fall i Umeå, varma nätter finns ej, har haft en tropisk natt med 26gr! Men mycket sällsynt.

Och ni med bergvärme är ju allergiska mot luftvärmepumpens fläktljud, men installerar en massa fläktelement, bergvärme i all ära, men luftvärmepumpen en snål kandidat, som kostar mindre än att bygga frikyla för sommaren, och den värmer också, utan dyrt borrhål och pump, och många med luftvärmepump kommer ned i samma förbrukning, men vattenburenvärme ur komfort nåt strå vassare..

Nu ska jag gå och vädra lite, 21gr ute nu, kl 21 så är det runt 13-15gr, det ÄR frikyla!


kanske över fort uppe i norrland men tex jag skulle behöva kyla ca 4mÃ¥nader/Ã¥r, dessutom kör man ju ner värmen i borrhÃ¥let sÃ¥ man har mer effekt ur pumpen även när den producerar värme/varmvatten sÃ¥ i princip sÃ¥ tjänar man pengar ju mer man kyler med bergvärmen  ^-^


Körde luftvärmepump + pellets förut och kan ju säga att jag tjänat en förmögenhet på bergvärmen denna vintern som var
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #46 skrivet: 16 juli 2010, 22:22:34 »
Vill ha allt cleant, inte rör och fläktar och och kopplare i alla hörn, och sommaren i Sverige är över före den börjat, i alla fall i Umeå, varma nätter finns ej, har haft en tropisk natt med 26gr! Men mycket sällsynt.

Och ni med bergvärme är ju allergiska mot luftvärmepumpens fläktljud, men installerar en massa fläktelement, bergvärme i all ära, men luftvärmepumpen en snål kandidat, som kostar mindre än att bygga frikyla för sommaren, och den värmer också, utan dyrt borrhål och pump, och många med luftvärmepump kommer ned i samma förbrukning, men vattenburenvärme ur komfort nåt strå vassare..

Nu ska jag gå och vädra lite, 21gr ute nu, kl 21 så är det runt 13-15gr, det ÄR frikyla!
Luftvärme funkar ju inte galet bra när kvicksilvret kryper ner under -15 ºC heller..
Tyvärr, men visst sänker det förbrukningen när det funkar.
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #47 skrivet: 16 juli 2010, 23:11:14 »
Vi har inte många fler kwh denna vinter trots svinkyla i 3 månader, och dessa få kwh som går i elrad är väldigt få..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #48 skrivet: 16 juli 2010, 23:27:40 »
Vill ha allt cleant, inte rör och fläktar och och kopplare i alla hörn, och sommaren i Sverige är över före den börjat, i alla fall i Umeå, varma nätter finns ej, har haft en tropisk natt med 26gr! Men mycket sällsynt.

Och ni med bergvärme är ju allergiska mot luftvärmepumpens fläktljud, men installerar en massa fläktelement, bergvärme i all ära, men luftvärmepumpen en snål kandidat, som kostar mindre än att bygga frikyla för sommaren, och den värmer också, utan dyrt borrhål och pump, och många med luftvärmepump kommer ned i samma förbrukning, men vattenburenvärme ur komfort nåt strå vassare..

Nu ska jag gå och vädra lite, 21gr ute nu, kl 21 så är det runt 13-15gr, det ÄR frikyla!
Luftvärme funkar ju inte galet bra när kvicksilvret kryper ner under -15 ºC heller..
Tyvärr, men visst sänker det förbrukningen när det funkar.

Då skall du nog passa på...

att kolla upp dina LLpumpar i sommar. Mina E9DKE börjar inte tappa gnistan förrän en bit under -20 ºC
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #49 skrivet: 16 juli 2010, 23:30:58 »
Vill ha allt cleant, inte rör och fläktar och och kopplare i alla hörn, och sommaren i Sverige är över före den börjat, i alla fall i Umeå, varma nätter finns ej, har haft en tropisk natt med 26gr! Men mycket sällsynt.

Och ni med bergvärme är ju allergiska mot luftvärmepumpens fläktljud, men installerar en massa fläktelement, bergvärme i all ära, men luftvärmepumpen en snål kandidat, som kostar mindre än att bygga frikyla för sommaren, och den värmer också, utan dyrt borrhål och pump, och många med luftvärmepump kommer ned i samma förbrukning, men vattenburenvärme ur komfort nåt strå vassare..

Nu ska jag gå och vädra lite, 21gr ute nu, kl 21 så är det runt 13-15gr, det ÄR frikyla!


kanske över fort uppe i norrland men tex jag skulle behöva kyla ca 4mÃ¥nader/Ã¥r, dessutom kör man ju ner värmen i borrhÃ¥let sÃ¥ man har mer effekt ur pumpen även när den producerar värme/varmvatten sÃ¥ i princip sÃ¥ tjänar man pengar ju mer man kyler med bergvärmen  ^-^


Körde luftvärmepump + pellets förut och kan ju säga att jag tjänat en förmögenhet på bergvärmen denna vintern som var

Mja...
bor i Stockholm, som normalt inte brukar betraktas som köldhål på sommaren.
Normalt kör jag LL för kyla kanske 5-10 dagar per år. Men i år har det nog blivit 20 dagar hittills.
Rekord! En bit kvar till 4 månader dock.

Men kåken är ganska välisolerad, trots stora söderfönster.
« Senast ändrad: 16 juli 2010, 23:32:52 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #50 skrivet: 16 juli 2010, 23:35:43 »
Slantar hellre upp lite mer initialt och kan sedan mysa över att vattenfall snor mindre av mina pengar i fortsättningen.  >:D

I Uppsala har det ju varit tropiskt ett bra tag nu. Jag kom till Arlanda i måndags och det kändes som att kliva ur planet nånstans i grekland.

Vi har en fläktkonvektor i ett rum pÃ¥ övervÃ¥ningen, och kylan rinner ner genom trappen sÃ¥ att även undervÃ¥ningen blir sval. Kyler väl ca 2-3kW med ca 100W inmatad effekt, det blir bra COP det.  8)

Det är naturligtvis en avvägningsfråga om man vill göda apparat-tillverkarna med många tusenlappar eller Vattenfall med en hundralapp/år.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #51 skrivet: 17 juli 2010, 10:04:49 »
Slantar hellre upp lite mer initialt och kan sedan mysa över att vattenfall snor mindre av mina pengar i fortsättningen.  >:D

I Uppsala har det ju varit tropiskt ett bra tag nu. Jag kom till Arlanda i måndags och det kändes som att kliva ur planet nånstans i grekland.

Vi har en fläktkonvektor i ett rum pÃ¥ övervÃ¥ningen, och kylan rinner ner genom trappen sÃ¥ att även undervÃ¥ningen blir sval. Kyler väl ca 2-3kW med ca 100W inmatad effekt, det blir bra COP det.  8)

Det är naturligtvis en avvägningsfråga om man vill göda apparat-tillverkarna med många tusenlappar eller Vattenfall med en hundralapp/år.

Ja det blir ju lite dyrt om man skaffar ett borrhÃ¥l enbart för kylans skull  ;D jag har inte installerat kylan till bergvärmen än men har fortfarande kvar mina luftvärmepumpar, kommer ändÃ¥ riva ner dom och installera passivkylan, har man redan bergvärme sÃ¥ är det ju bara fördelar.

Klart du fÃ¥r värme även vid sträng kyla men du fÃ¥r ju inte ut speciellt mer effekt än du stoppar in, mina luftpumpar bryter vid -20 och hoppar igÃ¥ng igen vid -16  

Tog till i underkant när jag skrev att det behöver kylas 4mÃ¥nader men det beror ju sÃ¥klart pÃ¥ vilken temperatur man vill ha, hade 24.5grader när jag gick upp vid Ã¥ttatiden imorses  fiR: 

230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #52 skrivet: 17 juli 2010, 10:42:31 »

Då skall du nog passa på...

att kolla upp dina LLpumpar i sommar. Mina E9DKE börjar inte tappa gnistan förrän en bit under -20 ºC
Jasså, mellan -15 och -20 brukar de flestas pumpar inte värma nå vidare..
Kanske bättre luft i Sthlm ;)

Men visst var de väl frikyla som skulle diskuteras och inte om LL var ett lika bra eller bättre alternativ?  ;)
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #53 skrivet: 17 juli 2010, 12:05:09 »
cop för en bra luftvärmepump ligger på ca 2 vid -20, ganska många dagar det är under -20!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #54 skrivet: 17 juli 2010, 13:23:30 »
Slantar hellre upp lite mer initialt och kan sedan mysa över att vattenfall snor mindre av mina pengar i fortsättningen.  >:D

I Uppsala har det ju varit tropiskt ett bra tag nu. Jag kom till Arlanda i måndags och det kändes som att kliva ur planet nånstans i grekland.

Vi har en fläktkonvektor i ett rum pÃ¥ övervÃ¥ningen, och kylan rinner ner genom trappen sÃ¥ att även undervÃ¥ningen blir sval. Kyler väl ca 2-3kW med ca 100W inmatad effekt, det blir bra COP det.  8)

Det är naturligtvis en avvägningsfråga om man vill göda apparat-tillverkarna med många tusenlappar eller Vattenfall med en hundralapp/år.

Tja, nu hade jag ju redan bergvärme, och hade hivat ut den gamla L/L pumpen. Att installera en ny L/L för kyla istf att installera frikyla verkar ju synnerligen korkat. Jag köpte dessutom konvektorn begagnad på blocket och gjorde jobbet själv. Fick dessutom en beg Grundfos pump av svågern, så det som kostade mest var nog ca 60m 22 CU-rör och isolering.

Lite molnigt just nu, och frikylan stannade för första gÃ¥ngen pÃ¥ över en vecka.  8)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #55 skrivet: 18 juli 2010, 22:39:48 »
Det är klart...

hittar man några skrotade konvektorer för frikyla, så kan det bli rejält billigt.Om man undantar installationsjobbet förstås. Några skrotade LL- värmepumpar blir naturligtvis ännu ännu billigare om man undantar installationskostnaden.
 FrÃ¥gan är om det är sÃ¥ klokt ...

180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #56 skrivet: 18 juli 2010, 22:47:46 »

Då skall du nog passa på...

att kolla upp dina LLpumpar i sommar. Mina E9DKE börjar inte tappa gnistan förrän en bit under -20 ºC
Jasså, mellan -15 och -20 brukar de flestas pumpar inte värma nå vidare..
Kanske bättre luft i Sthlm ;)

Men visst var de väl frikyla som skulle diskuteras och inte om LL var ett lika bra eller bättre alternativ?  ;)

Nja, luften i Stockholm är nog inget vidare...

men du borde kolla upp dina Panasonicpumpar. Mina E9DKE funkar ned till åtminstone -25 ºC. Och vid -20 ºC så ger dom fortfarande god värme.

Har du LL pumpar som lägger av vid -15 ºC, så är det definitivt något fel. Åtminstone om det är kvalitetspumpar.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #57 skrivet: 18 juli 2010, 22:57:38 »
Bor nära älven, fuktig luft gör det kanske mindre lätt för dom?

Pumparna lägger inte av vid -15 ºC men dom ger inte samma värme som de gör vid -10 ºC, vid -20 ºC känns mest som de  fläktar ikring luften om än nÃ¥got varmare, men inte mycket.

Jag väljer ju inte heller bv för att komma åt frikylan, utan ser det som en ev. möjlighet på sikt.
Med lite tur kan jag sälja mina LL pumpar och finansera en fläktkonvektor eller 2 genom det. :)
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #58 skrivet: 18 juli 2010, 23:12:44 »
Bor själv alldeles vid sjökanten..

framförallt på höstarna när luftfuktigheten är hög, så måste LLpumparna avfrosta väldigt ofta (intervall 30-45 minuter). Det påverkar naturligtvis medel-effekten/dygn som dom kan avge.
 Men den lägsta temp som dom slutar ge värme vid, pÃ¥verkas inte.
 
Tycker att en R410-inverter är överraskande pigg vid -20 ºC. Och då är sjön mestadels frusen och luftfuktigheten låg. Mina LLpumpar har faktiskt aldrig stannat pga för låg temp.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #59 skrivet: 20 juli 2010, 22:10:00 »
Vänligen lägg av med allt snack om luftvärmepumpar och annat i denna tråd.
Denna tråd ägnas till 100% åt frikyla genererad via berg-/sjövärmepumpar,
 annars raderas trÃ¥den till mÃ¥nga andra medlemmars förtvivlan.

Mvh Robert tillika trådskapare

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!