0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Å andra sidan kanske man får räkna med att byta lager oavsett fabrikat - i vart fall innan resten av pumpen tjänat ut
Citat från: Rickard skrivet 19 oktober 2007, 16:17:32Å andra sidan kanske man får räkna med att byta lager oavsett fabrikat - i vart fall innan resten av pumpen tjänat ut Det kan ju vara så.Men det faktum att de flesta fläktlagerproblemen verkar härröra från Panasinic får en ju att dra åt dig öronen. Å andra sidan är ju också Panasonic det största märket, så föräklaringen ligger kanske där?
Bra fläktar överlag brukar vara specificerade från 50-85.000 timmar (5,7 - 9 år kontirnuelig drift), då är dom kullagrade, glidlager går väl upp till 40.000 tim om jag minns rätt, keramiska lager har jag ingen aning om men ett sånt lager hör väl egentligen inte hemma i en tangialfläkt som kan gå upp till 4000 rpm, minsta dammbeläggning ger ju obalans i fläkten och ett keramiskt lager håller väl inte särskilt långt då ?
Hej!Har 3 st ett par år gamla HE12:or. Bytt lager på en och nu börjar den andra låta.
Citat från: marnyk skrivet 19 oktober 2007, 10:29:51Hej!Har 3 st ett par år gamla HE12:or. Bytt lager på en och nu börjar den andra låta.Marnyk !Har du möjligen några tips eller funnit någon annan bra beskrivning på hur man lämpligast byter lager på HE maskinerna så hoppar jag högt av glädje om du kunde delge detta ?Bytte du till originallager eller kan man använda standard kullager ?Har någon annan kommentarer kring detta så är det nog fler än jag som uppskattar kommentarer kring detta för HE-maskinerna.P.SÄven om det inte behövs lagerbyte just nu så käns det väldigt mycket som att det kommer inom en inte allt för avlägsen tid.D.S
En värmepump måste hålla längre än pay-off plus bankräntan. Annar skall man sätta in pengarna på banken istället för att köpa pump.