0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror inte vi kommer att se livslängd på 20 år som vissa av de gamla on/off-pumparna har kommit upp i.Jag tror den nya tekniken, invertern, blir akilleshälen i moderna luftvärmepumpar. Gissar på 10år normallivslängd och 15 år max livslängd. I invertern sitter massiva elektrolytkondensatorer som tenderar att torka/tappa kapacitans med åren och kretskort som drabbas av utmattning och korrosion.
HejEn liten motvikt mot det kortsiktiga: "SÅ KORT PAY-OFF TID SOM MÖJLIGT, PUNKT SLUT".- Hur länge håller de egentligen och verkar det finnas några fabrikat som är bättre än andra ?De som jobbar i branschen kanske vet. Jag personligen har ingen aning.......MVH/Gano
Jag har ju hört talas om pumpar som har gått i över 10 år utan problem. Man blir lite fundersam när det pratas om lagerbyten efter 2 år, havererade fjädrar i kompressorn osv. Grannen har en 3 år gammal maskin av mycket välkänt märke, lagerbyte i innerfläkten 2 ggr. Har kvaliteten sjunkit p g a prispress och tillverkning i låglöneländer ?MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 17 oktober 2007, 08:37:45Jag har ju hört talas om pumpar som har gått i över 10 år utan problem. Man blir lite fundersam när det pratas om lagerbyten efter 2 år, havererade fjädrar i kompressorn osv. Grannen har en 3 år gammal maskin av mycket välkänt märke, lagerbyte i innerfläkten 2 ggr. Har kvaliteten sjunkit p g a prispress och tillverkning i låglöneländer ?MVH/GanoÄr det en Panasonic eller IVT/Sharp? Båda har panasonics fläktmotor.