Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel  (läst 94865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #30 skrivet: 07 mars 2007, 21:57:26 »
Jag har en service manual på E9/E12 BKP5. Den fungerar även för CKP5 jag har själv plockat ut motor på en E9CKP5 efter denna anvisning.Det som skiljer är ION modulen. File är 12 Mb PDF!!! Det är inte så svårt som det ser ut att vara. Det är bara att ta det lugnt när man gör det. Någon som vill ha denna?


Ja tack snälla .. har en 12ckp5 dock inga missljud efter 2.5 års drift men peppar peppar.
Kollade förra helgen och rengjorde flänsarna i innerdelen med tandborste och damsugare. Vilken skillnad, för nu går fläkten på mycket lägre varv.
Den var ju tätt av dam/skit/ flott vad vet jag, minst 50%.

Ledsen värmedoktorn jag inte visste det om storleken på filer typ. Så erkänn, storlek har betydelse.


Jag kan skicka service manualen till dig om du gör din mail synlig. Den visad bara hur man tar ut motorn inte själva lagerbytet. Men kan du hålla i en lödkolv och är lite tekniskt kunnig så löser du lagerbytet utan problem

Mvh, Jörgen

Hittade den funktionen efter lite letande. Synlig
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad johl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #31 skrivet: 07 mars 2007, 22:16:39 »
Jag har en service manual på E9/E12 BKP5. Den fungerar även för CKP5 jag har själv plockat ut motor på en E9CKP5 efter denna anvisning.Det som skiljer är ION modulen. File är 12 Mb PDF!!! Det är inte så svårt som det ser ut att vara. Det är bara att ta det lugnt när man gör det. Någon som vill ha denna?


Ja tack snälla .. har en 12ckp5 dock inga missljud efter 2.5 års drift men peppar peppar.
Kollade förra helgen och rengjorde flänsarna i innerdelen med tandborste och damsugare. Vilken skillnad, för nu går fläkten på mycket lägre varv.
Den var ju tätt av dam/skit/ flott vad vet jag, minst 50%.

Ledsen värmedoktorn jag inte visste det om storleken på filer typ. Så erkänn, storlek har betydelse.


Jag kan skicka service manualen till dig om du gör din mail synlig. Den visad bara hur man tar ut motorn inte själva lagerbytet. Men kan du hålla i en lödkolv och är lite tekniskt kunnig så löser du lagerbytet utan problem

Mvh, Jörgen

Hittade den funktionen efter lite letande. Synlig

Mail skickat.

Mvh,
Jörgen

Utloggad emras

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #32 skrivet: 10 mars 2007, 16:25:54 »
 jag har lagerljud pÃ¥ fläkten pÃ¥ innerdelen pÃ¥  min he9a och hur byter man lagret själv
vore snällt om någon kunde beskriva

Utloggad mdwse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #33 skrivet: 12 mars 2007, 23:20:35 »
Hej!
Har en E12 som väsnas något fruktansvärt från innedelen, fläkten gör en nästan tokig, den viner som ett jetplan..
Går det verkligen att byta lager själv? Var fixar man reservdelar. Kinnan?

Mats

Utloggad johl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #34 skrivet: 13 mars 2007, 19:43:00 »
Hej!
Har en E12 som väsnas något fruktansvärt från innedelen, fläkten gör en nästan tokig, den viner som ett jetplan..
Går det verkligen att byta lager själv? Var fixar man reservdelar. Kinnan?

Mats

Det är inte så svårt som det verkar. Det är två standard lager 608ZZ som sitter i fläkten.Dessa kan man köpa på biltema Art.nr 41-450 pris 14,90 eller Art nr 41-452 pris 49,90(keramiskt). Jag har själv monterat det keramiska i främre delen och standard lagret i bakre delen av motorn. Du kan köpa dessa lager i vilken järnaffär som har kullager.

Jag har en service manual för E9/E12 BKP5 (denna funkar även på CKP5. Skillnaden är bara ION modulens anslutningskablar)som jag kan maila till dig om du vill. Den visar hur man kan slakta hela systemet men
visar inte själva lagerbytet. Men har du inte tummen mitt i näven så klarar du detta utan problem. Det man skall vara försiktig med är när man demonterar/monterar lagren på motoraxlen. Gör man detta lungt och metodiskt så är det inga problem. Ett litet tips är att lägga motoraxlen i frysen en timme och värma upp dom nya lagren till ca 50 grader med frugans hårfön så får man på dom nya lagren i ett nafs.

Mvh,

Jörgen

Jörgen

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #35 skrivet: 13 mars 2007, 20:14:59 »
....du får ny fläktmotor från din leverantör kostnadsfritt( keramiska lager )..Kinnan--Luftmiljögruppen-Citcop...om din installatör eller den du köpt ifrån har köpt av någon av ovan nämnda.
LJ

Utloggad 5° snö och kallt upp till knäna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
608 2rs eller inlineslager gummikapslade

Utloggad Gasar-Magnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svensk bosatt i SKÃ¥ne
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #37 skrivet: 14 mars 2007, 22:29:06 »
Kan bara instämma: plätt lätt att byta, svåraste momentet var nog att få isär motorn.... Lagrena satt verkligen inte hårt på axeln så temokrypning kändes som overkill
Behöver jag nämna att det blev underbart tyst igen...
1,5 plans 70 talskÃ¥k pÃ¥ raps-prärien  (SkÃ¥ne) med direkt el+Toshiba RAS10 uppe och Panasonic DKE9 nere (samt undertrycksventilerad krypgrund med "snikÃ¥tervinning" via panasonicen....)

Utloggad mitek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #38 skrivet: 18 april 2007, 11:55:11 »
Har också en cs-e9ckp med högt fläktljud. Skulle vara tacksam för en servicemanual eller instruktion för lagerbyte.

Mvh Micke

Utloggad Xart

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #39 skrivet: 19 april 2007, 14:39:45 »
Jag skulle vara tacksam för ett mail jag med min låter som ett gammalt jet plan.


HÃ¥kan.

Utloggad åge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #40 skrivet: 19 april 2007, 20:14:48 »
Jag skulle vara tacksam för ett mail jag med min låter illa nu.

Ã…ge

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #41 skrivet: 19 april 2007, 20:37:03 »
Jeg og skulle gjerne få mail med beskrivelse , har Toshiba RAS 13 men regner med at fremgangsmåte er ganske lik .
Raptus  *vinkar*
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #42 skrivet: 19 april 2007, 23:01:43 »
Jeg og skulle gjerne få mail med beskrivelse , har Toshiba RAS 13 men regner med at fremgangsmåte er ganske lik .
Raptus  *vinkar*
Ni som vill ha mail får inte ha er e-post dold.
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Xart

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Utloggad mitek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Fläktljud CS E9CKP inomhusdel
« Svar #44 skrivet: 22 april 2007, 19:06:14 »
Okej, nu är fläktmotorn ute. Men... hur får jag isär den?

Mvh Micke

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!