Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Aermec??  (läst 20137 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Aermec??
« Svar #30 skrivet: 30 september 2007, 12:26:30 »
Du vet säkert redan vilken jag skulle rekomendera till dig, men välj det som känns bäst samt där du får mest för pengarna i form av service, garanti, försäkring, kunnande m.m
En 12 Gr-n ligger på ca 22000 inkl. moms inkl eldragning från elcentral
en fr-n en 500 billigare, samma funktioner men 500 watts mindre effekt
En liknande Aermec skulle man nog ta kring 19000 inkl moms inkl eldragning men där får man köpa till försäkringen för en 1000 xtra
Mest kyla men lite värme också

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Aermec??
« Svar #31 skrivet: 30 september 2007, 19:02:10 »
Vad tror ni då, Aermec eller nya Mitsu FD25. 6,3kwh maskinen?

Vilken bör jag välja?

Om Aermecén är lik IVT maskinerna så kan den ju ge Mitsu en match? Eller?
Synd att det inte kommit några provsiffror på Mitsu maskinen ännu fiR:

Har precis varit ute & sågat ved, så nu vet jag verkligen varför jag vill ha en Luftpump... Läge att beställa...

Vänta lite till tills M-E siffrorna kommer då vet du vad du vill ha.
Beställer du nu och siffrorna är bra så kanske du kommer ångra dig länge.

//R

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Aermec??
« Svar #32 skrivet: 01 oktober 2007, 22:31:27 »
Var i kontakt med en säljare i området där jag bor & blev erbjuden en Sanyo 123 för 17´ink montering & garanti eller en 124 för 24`med samma villkor.

24án är nog för dyr men 123 är inom ramarna.

Hur blir det då då??

Mitsu
Aermec
Sanyo

Sanyo´s -20 gräns bra/dåligt?
Verkar ju lämna bra med effekt.
Den har väl några år på nacken, eller?


Jag har nog bättre erfarenheter av Mitsubishi´s elsaker än Sanyo grejjer.
Inte så att dom krånglar men brukar kännas lite "plastiga", hur är dom på de här produkterna?

Tips & åsikter är jättevälkomna! Thumbsup


Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Aermec??
« Svar #33 skrivet: 01 oktober 2007, 22:58:39 »
Mitsu har jag ingen erfarenhet av men mellan Sanyo och Aermec så väljer jag aermec, sanyo känns som du säger plastig och lite rapplig, bara mina 2cent

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Aermec??
« Svar #34 skrivet: 01 oktober 2007, 23:10:45 »
Hej Ghandi,
Försökte skriva ett PM till dig men man får visst bara skicka 3st i timmen?? Märkligt!?"!

Då kvarstår ju de två ursprungliga maskinerna & jag väntar med spänning på testresultatet på nya Mitsubishin.

Hur länge ska man behöva vänta studs studs studs studs

Inte för att jag är ivrig......

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Aermec??
« Svar #35 skrivet: 02 oktober 2007, 08:38:34 »
Ditt intryck av Mitsubishi Eletric stämmer tycker jag. Lite rejälare, lite tjockare plast. Ger helt enkelt ett bättre kvalitetsintryck. Det är svårt att värdesätta klicket när man stänger luckan på innerdelen, men på något sätt så känns det....

Ljudmässigt ligger de inte så där våldsamt mycket lägre än alla andra, men ljudkaraktären är lite mer "rent blåsljud" alltså fritt från diskant och pipljud.

De gamla Mitsubishi Electric maskinerna hade en svaghet och det var uteffekten vid låga temperaturer, men tydligen ger den nya Q-heat 6,3 hela 3 kW vid -15, vilket lyfter upp den i samma klass som Toshiba och Sanyo vad gäller att producera värme vid låg temp. Styrkan hos Mitsubishi Electric har varit egenskaperna i mellanregistret runt noll grader samt att avfrostningarna styrs med "inlärning" och är relativt korta och att den fabriksmonterade elslingan är intelligent styrd.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Aermec??
« Svar #36 skrivet: 02 oktober 2007, 09:24:33 »
Hej Gano,

Såg just på din text vad du använder för uppvärmning & elförbrukning.
Den är ju sjukt låg :D :D

Var bor du, Spanien?? Kallaste natt, ca +12 ;D

Imponerande!

Som sagt, jag har aldrig sett en Sanyo pump, men deras andra produkter brukar kännas lite, klena. MEN, jag har aldrig haft ett
haveri med deras saker heller.

Det lutar faktiskt mer & mer åt Mitsubishin, men den behöver jag hjälp med monteringen av. Har inte hittat någon som vill sätta upp den ännu. Då känns det ju lite tokigt att beställa en... Så, finns det någon i Södra Dalarna som känner sig sugen...
Då är det bara att skicka ett PM

Skämt å sido, håller på att kolla & hoppas jag hittar någon trevlig person som kan tänkas hjälpa till.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Aermec??
« Svar #37 skrivet: 02 oktober 2007, 16:52:36 »
Hej Gano,

Såg just på din text vad du använder för uppvärmning & elförbrukning.
Den är ju sjukt låg :D :D

Var bor du, Spanien?? Kallaste natt, ca +12 ;D

Ja, jag är sjukt snÃ¥l.  :D :o Ett välisolerat litet hus som nästan enbart värms med luft/luftvärme och där man fÃ¥r 70 % av varmvattnet gratis genom en solfÃ¥ngare. Det är inte sÃ¥ konstigt.

Jag bor i Värmland nära Vänern (Hammarö). Jag tror det är växtzon 2, ca -20 som kallast.

Men egentligen skulle siffran 8500 kunna vara ännu lägre. Jag hade bara en värmepump i vintras och då fick jag stötta med elvärme från elementen i januari/februari. Jag monterade en värmepump till i mars och isolerade dessutom gavlarna på huset i somras.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Aermec??
« Svar #38 skrivet: 02 oktober 2007, 18:14:02 »
Kul å se vad det blir till nästa år.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aermec??
« Svar #39 skrivet: 02 oktober 2007, 21:40:40 »
Packade upp min första av 2 pumpar, Gano en inspirationskälla till dubbla pumpar, ikväll och
när jag lyft denna utedel ur lådan i hallen där innedelen skall sitta sa frugan:

Blir inte den lite tung att sätta på väggen?
Gissa om jag log inombords   ;D


/Fredrik



Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Aermec??
« Svar #40 skrivet: 02 oktober 2007, 21:49:28 »
Blir nog toppen att lägga vantar å dyl. på :)

Är det 6án du köpt?

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Aermec??
« Svar #41 skrivet: 02 oktober 2007, 22:00:26 »
Vad avundsjuk jag blir. En Daikin golvmodell och en Aermec väggmodell. Fina grejor. Daikin jättetysta maskiner med extremt hög kvalitetsnivå. Aermec med samma egenskaper som övriga Sharp-kloner, hög COP överallt i hela registret, speciellt på dellast.

-Önskar nästan att jag fick ett värmepumpshaveri snart..... ;)

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aermec??
« Svar #42 skrivet: 02 oktober 2007, 22:18:17 »
Blir nog toppen att lägga vantar å dyl. på :)

Är det 6án du köpt?

Nej blev en EWI 091H. 5kW/pump vid 7 grader kommer att räcka mer än väl misstänker jag.
Skall uppdatera min fråga(tråd) jag lade i somras under installationsförslag när pumparna fått gå ett tag. Dom får väl bekänna lite mer färg om temperaturen går nedåt och förbi -10
Vilket normalt bara sker en 10-15 dagar per år maximalt.

Gano: Kul att nån tycker man gjort något vettigt för ibland tvivlar man när valmöjligheterna är så många.

/F




Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Aermec??
« Svar #43 skrivet: 03 oktober 2007, 00:04:46 »
Hej Ghandi,
Försökte skriva ett PM till dig men man får visst bara skicka 3st i timmen?? Märkligt!?"!

Då kvarstår ju de två ursprungliga maskinerna & jag väntar med spänning på testresultatet på nya Mitsubishin.

Hur länge ska man behöva vänta studs studs studs studs

Inte för att jag är ivrig......

Jag har maximerat antalet PM för att minska risken för dold marknadsföring via forumet.
Jag förstår att det kan verka stötande om man bara vill hjälpa, men å andra sidan kan man övergå till mail eller MSN om man vill "chatta" med någon.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Aermec??
« Svar #44 skrivet: 03 oktober 2007, 09:43:34 »
Ok, då vet jag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!