0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för alla svar. Ledsen för att jag varit osynlig...Det hela grundar sig i vad ni alla kunde läsa om i dagspressen igår och idag, nämligen sammanslagningen av ÖIS, GAIS och Häcken. Själv är jag ÖISare i själen och skull aldrig någonsin kunna tänka mig en sammanslagning av dessa klubbar. Nog om detta då vi alla vet hur det slutade, puh...Nu till saken! Som sagt, när jag pratade med säljaren av Carrier och Mitsubishi sa han att Mitsubishin troligtvis hade ett lägre ljud utomhus än vad Carriern har. I Carrier maskinen sitter det för övrigt Toshiba delar enligt säljaren. Den nya Carrier maskinen är emellertid oerhört snygg, men jag vet inte hur effektiv den är? Om man ska tro säljaren är detta en bra maskin, men å andra sidan säger väl knappast en säljare att just hans maskiner är dåliga. Min säljare som jag har att göra med är oerhört velig då han på en rak fråga från mig inte kan rekommendera en pump utan pekar på uppemot 4 st pumpar som han tycker är lika bra. Konstigt om ni frågar mig...Vidare har man ju även nu även Nocrian 18. Är det någon som vet hur den låter utomhus/inomhus. Måtten ver jag redan och de är enligt mig klart godkänt. Jag söker efter en pump som är max 27 cm hög. absolut inte högre, då den kommer att sitta ovanför ett fönster. Som sagt, Carrier (toshiba), Mitsubishi electric, eller Nocrian 18 det är frågan. Tack för att ni tar er tid med råd. MvhNapoleon
Vet du hur man kommer i kontakt med Fujuitsu i Göteborgområdet? Nap..
Om du tittar på vad jag skrev i vintras kanske det sammanlagt varit 8 modeller. Vidare hade jag dock bestämt mig för en pump, men säljaren ville inte installera pumpen och rådde mig att vänta tills nu i höst. Appropå "Veliga och otroligt korkade säljare". Nu i höst handlar det inte längre om 8 st olika pumpar utan om tre, vilket du även borde kunna se Nisse - Gurra, om du inte är blind dvs.Branchen i sig verkar ju inte ha speciellt gott rykte överhuvudtaget om man läser diverse inlägg här på forumet. Med tanke på diverse oseriösa leverantörer som fullständigt väller över oss konsumenter blir det hela inte direkt bättre heller. Men för att återgå till ämnet. Krister, vilket för övrigt är en man som skriver mycket bra saker här på forumet! Jag har en fråga till dig. Vad sitter för Kompressor i Nocrian? Och hur låter innedelen? Vet du hur man kommer i kontakt med Fujuitsu i Göteborgområdet? Har även läst att Toshiba inte är kända för att tillverka pumpar med lågt ljud? Nap..
Tack för brevet "kungen". Mycket matnyttig. Nu skall jag så fort som möjligt även försöka få tag i någon som kan visa mig en Nocrian 14. Krister! Mitt radhus är byggt 1979 och således med väldigt tunna väggar och dålig isolering. Som tur är bor jag i mitten och fram och baksida är tillika de "korta" väggarna av huset. Min fundering är nu följande: Jag tror inte att jag vågar sätta upp pumpen på väggen då jag är rädd för eventuellt oljud. Säljaren som var hos mig i i vintras ville inte sätta upp pumpem som han hade med sig, just pga av eventuellt oljud. Nu har jag planer på att gjuta ett fundament istället där jag kan placera ställningen på. Vad anser du om detta? Vidare tror jag även att jag tänker införskaffa mig ett tak som jag har tänkt placera en halvmeter över pumpen för att det inte skall komma regn i maskinen som sedan kan frysa. Har även läst en del gamla skriverier som du och "Norrbaggen" diskuterat, bla hur effektiv en stor pump är kontra en mindre maskin. Intressant läsning. Hos oss i söder blir vintrarna inte kallare än -10. Skulle det bli kallare ngn dag får man vrida på elementen och elda i kaminen. Dessa dagar är emellertid lätträknade hos oss i Gbg trakten. Tycker du ändå att det är värt att satsa på en stor pump framför en liten? Läste ngt om dellasten... Tror din benämning var sådan, men inte riktigt säker. Om jag köper en större pump tror jag inte den behöver gå på full fart speciellt ofta.Mvh Napoleon
Grymt kungen, såg stativet hos Jula. Ett sådant blir det...Har idag pratat med en återförsäljare i Gbg trakten beträffande "Monstret".Han blev faktiskt hör och häpna oerhört glad när jag ringde. Försäljaren var i och för sig inte speciellt påläst om sina egna pumpar då han inte visste vare sig hur högt maskinen låter eller mått på innerdel!. Trots allt var han oerhört sympatisk. Han skulle maila över en offert idag. Väntar ivrigt på hur den ser ut...Säljaren nämnde vidare att han hade sålt runt 60 pumpar av Monstret i Gbg trakten, och än så länge helt felfria. Vidare hade FG Nordic skickat ut lite info till sina återförsäljare om kvallitén hos Fujitsu pumpar. Informationen visade att endast 0,6% av sålda pumpar hade ngn form av defekt. Ett tal som närmast låter helt ofattbart. Säljaren frågade även hur jag funnit hans firma. Jag nämnde att det var via det här forumet i första hand och därefter via FG Nordics hemsida. "Lordy" fick även lite beröm från mig...Jag nämnde ngt om att Krister säkerligen är Sveriges mesta Nocria fantast, och att han borde få rabatt nästa gång han köper en pump från samma leverantör ha ha ha. Nu ska jag snart öppna mailen från min jobbdator och se vad det står...Mvh Napoleon.
Det enda jag gjort på min pump och de övriga 2 + 1 pump till är att dra ut värmekabeln dubbelvikt genom hålet i botten på tråget för att hålet ville frysa igen men efter det ingreppet har den funkat helt perfekt.
Själklart delger jag dig offerten. Tar det via Pm då Rikard tydligen inte vill att vi diskuterar priser öppet här på forumet. CiteraDet enda jag gjort på min pump och de övriga 2 + 1 pump till är att dra ut värmekabeln dubbelvikt genom hålet i botten på tråget för att hålet ville frysa igen men efter det ingreppet har den funkat helt perfekt.Är detta ngt jag skall påtala montören när han är hos mig eller känner dom till detta. Vad exakt innebär det? Napoleon