0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Rickard skrivet 06 november 2007, 07:57:18Jag vill bara påpeka att en normal COP för en jord/bergvärmeanläggning ligger i intervallet 3.0 - 3.3 och en normal luft/vatten ligger på ca 2.0-2.5.I alla fall när man tittar på de anläggningar som loggas i skarpt läge.En viss skillnad alltså.Var i sverige gäller dessa siffror? Jag antar att l/v har lite bättre årscop i en kustnära placering i skåne än i Norrlands inland Eller är det 2,5 för skåne och 2,0 för norrland?mvh
Jag vill bara påpeka att en normal COP för en jord/bergvärmeanläggning ligger i intervallet 3.0 - 3.3 och en normal luft/vatten ligger på ca 2.0-2.5.I alla fall när man tittar på de anläggningar som loggas i skarpt läge.En viss skillnad alltså.
Citat från: Kall Kyl skrivet 06 november 2007, 08:07:49Citat från: Rickard skrivet 06 november 2007, 07:57:18Jag vill bara påpeka att en normal COP för en jord/bergvärmeanläggning ligger i intervallet 3.0 - 3.3 och en normal luft/vatten ligger på ca 2.0-2.5.I alla fall när man tittar på de anläggningar som loggas i skarpt läge.En viss skillnad alltså.Var i sverige gäller dessa siffror? Jag antar att l/v har lite bättre årscop i en kustnära placering i skåne än i Norrlands inland Eller är det 2,5 för skåne och 2,0 för norrland?mvhtror nog det finns ställen i sverige som bara har det kallare i luften än i ett ev borrhål, någon månad per år ! på vissa ställen är säkert en L/V bättre än en BV-pump ,oavsett investeringskostnad !mvh.ACE
tror nog det finns ställen i sverige som bara har det kallare i luften än i ett ev borrhål, någon månad per år !
Sen april har uteluften varit varmare är borrhålet förutom några dagar, detta utanför Östersund.Detta gör att jag planerar bygga nån form av utedel för att värma brine med som ett av vinterns projekt.Allra helst eftersom mitt hål är i kallaste laget, redan nere på 0 ºC in.
Citat från: ace skrivet 06 november 2007, 08:47:08tror nog det finns ställen i sverige som bara har det kallare i luften än i ett ev borrhål, någon månad per år ! Jämförelsen haltar en del. Det är förångningstemperaturerna som skall jämföras. Det vore rimligare att jämföra temperaturen för ett borrhål som man inte tar ut värme från med lufttemperaturen.
Och som sagt, det är skillnad på södra och norra sverige.När det gäller komfort och förmodad livslängd tycker jag mig dock se att jord och bergvärmepumparna verkar ha ett försprång, och de som prioriterar det kanske är beredda att betala lite mer.