0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Exakt, speciellt som verkningsgraden tenderar att vara bättre på dellast.Och Raffen HE12 har inga 7,7kW vid -20, kanske 3,5kW vilket förmodligen är bara ngt mer än vad huset behöver vid den temperaturen.Men visst ta en mindre pump som kostar bara ett par tusenlappar mindre och håll på att slå av och på tillsatsvärme om du tycker det är kul
Jag skulle leta efter en tyst pump. I ett litet hus är det alltid nära till innerdelen. Dessutom är värmebehovet litet, så det är viktigt att verkningsgraden är hög när effektbehovet är litet (så kallad delbelastning).I ditt läge hade jag köpt en Mitsubishi Electric eller en Heavy. Den förstnämnda finns för dryga 7000 kr. Jag anser att den är ett bättre köp än Honeywellen. Båda dessa modeller har tysta ytterdelar, men jag skulle ändå rekommendera dig ett markstativ eller stag nedgjutna i plint. Vi som har det är väldigt nöjda, INGA ljud eller vibrationer kommer in.Även om ditt hus är litet så kan det ju vara dåligt isolerat, men jag tror du klarar dig gott med en 25:a.MVH/Gano
Citat från: Mike skrivet 08 september 2007, 08:38:36Exakt, speciellt som verkningsgraden tenderar att vara bättre på dellast.Och Raffen HE12 har inga 7,7kW vid -20, kanske 3,5kW vilket förmodligen är bara ngt mer än vad huset behöver vid den temperaturen.Men visst ta en mindre pump som kostar bara ett par tusenlappar mindre och håll på att slå av och på tillsatsvärme om du tycker det är kul Hej på er Mike och Gonzo! Jag känner väl till att HE12:ans 7,7 kw gäller vid 7 + grader Mike och ingenting annat, men det bekymrar mig något att både du och Gonzo verkar ha tappat bort hela poängen med energibesparing vad gäller luftvärmepumpar, och vad jag närmast tänker på är vad det gäller dimensioneringen av dem för att man skall få bästa möjliga ekonomiska utbyte av dem. Att man skulle dimensionera sin luftvärmepump för att klara hela husets värmebehov inkl de få dagar på vintern med extremt låg temperatur är ju fullständigt vansinnigt och jag vidhåller att det finns ingen seriös lev/installatör som skulle förorda ett sådant arragemang, möjligtvis mindre nogräknade dylika. Sen att Gonzo framhåller detta som bor i Norrlands kalla inland är ju ännu märkligare eftersom besparingen av luftvärmepumpar där är ju klart mkt mindre än vad den är i södra och mellersta Sverige, så detta med att helt klara sig med luftvärmepump i Norrland borde ju vara en helt omöjlig uppgift att klara av, speciellt som många energiexperter t.om anser att luftvärmepump är ett klart olämpligt uppvärmningsätt i den delen av landet.Men för att återgå till dimensionering bl.a så bifogar jag några förhoppningsvis läsvärda länkar i ämnet luftvärmepumpar:http://www.energiradgivningen.se/faktablad/Fakta05_Luft_luftvp_2s_mars07.pdfhttp://www.viivilla.se/articles.asp?articleid=1905http://www.viivilla.se/articles.asp?articleid=494http://www.viivilla.se/nyivillaArticles.asp?articleid=3726Mvh Raffen.
Jag fattar inte hur ni kan rekomendera en så stor pump till Pernorlin Det står inte ens vilken del av av landet han bor i samt att det kanske inte är så dålig isolering i huset.Han har dessutom en braskamin, då han själv skrev att han har en sådan förmodar jag att han använder den ibland också.Håller helt och hållet med Gano att satsa på en maskin mellan 5 och 6,5 kw beroende på vart i landet huset finns samt hur det är isolerat och som har så tyst innedel som möjligt då innedelen förmodligen kommer hamna i närheten av sovrum eller vardagsrum. Det finns maskiner i den storleken till bra priser för dom som har möjligheten att göra lite själv. Om han då får stötta med något element 1 eller 2 veckor om året spelar ingen roll då han får en jämnare temperatur i huset med fler värmekällor om det är svinkallt ute. I hans hus finns det förmodligen ett wc/badrum som har ett element så den ytan kan man räkna bort.Mike och Gonzo kanske har tagit bort sina toa dörrar så ni kan spara så mycket som möjligt Det finns något som heter komfort vilket innebär att om möjligheten finns så använd eran kylfunktion när det är riktigt varmt, det kanske kostar 100-150:- för en sommar men det är det värt då man sover betydligt bättre och därmed mår man mycket bättre.Mike och Gonzo använder nog inte sina kylfunktioner för då skulle ni kanske förlora någon krona.Man får en bra pump för åtskilliga tusenlappar minde än vad HE12 kostar MikemvhTS
Citat från: Raffen skrivet 08 september 2007, 20:03:03Citat från: Mike skrivet 08 september 2007, 08:38:36Att diskutera med Raffen är ungefär lika givande som att försöka lära ett kylskåp alfabetet Det skulle vara roligt att träffa dig privat och diskutera saker och ting på ett givande och tagande sätt istället, här riskerar vi bara att fylla varje uns av tråd med en massa meningslöst dravel för trådskaparen.Vill du forsätta just i detta aktuella fallet föreslår jag att vi gör det med privata meddelanden istället. ThumbsupJag har en syn på saken Raffen en annan, jag låter trådskaparen själv bilda sig en uppfattning om vad som är bäst för honom härmed.En tänkvärd sak, när har huset sin absolut största förbrukning? De dagar där temperaturen är under -10 naturligtvis, de bästa pumparna idag som klarar att värma ett hus helt och hållet har en COP på ända upp till 2.4 vid -18 ºC !
Citat från: Mike skrivet 08 september 2007, 08:38:36