0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man tittar på temperatur.nu och Åkersberga dec-mars, så skulle i alla fall inte jag ge mig ut på den isen.Du skriver:”Att skriva att en vp inte ger den effekt som står i databladet tycker jag inte är objektivt, utan snarare skitsnack.”Om det var ämnat till mig, så blir mitt svar:Om du läser mitt senaste inlägg, så ser du att jag inte hade några tvivel på CZ förutom fuktutfällningen vid minusgrader. Det är ju så att det endast finns några gram fukt per m³ vid minusgrader. Nu redovisar CZ prestanda enligt hemsidan”Effektuppgifterna vid 20(12)/35 °C ”och”Fuktighetskvot=37%RH (12 °C våt temperatur)”Som jag tolkar som +12 °C våt utetemperatur.Det köper jag, och jag anser att ”den effekt som står i databladet” är korrekt, varför jag anser mig vara en icke skitsnackande men objektiv forummedlem.Jag önskar besked om den effekt från fuktutfällning som redovisas, även finns vid utetemperaturer under -5°C. Om den inte kan tillgodogöra sig full effekt dygnet runt från fuktutfällning vid -20°C utetemperatur, måste du revidera dina påståenden.Angående ventilation, så finns det möjlighet att dra ner på fläkthastigheten på frånluftsfläktar typ FTX, VBX, FLM osv. vid sträng kyla. Finns ingen anledning att pumpa ut 4-5 kW eller 50% luftväxling vid -20°C.
+12 ºC våt temperatur (20 ºC med RF 37%) ska med största sannolikhet tolkas som våt "inne" temperatur. Det är ju inomhusluften som pumpen jobbar med. Vilken RF uteluften har spelar ingen roll. På vintern när det är kallt kommer det naturligtvis in mindre mängd fukt vilket gör att RF sjunker även inomhus, men inte till noll. RF inomhus ligger vanligtvis mellan 30-60%.
Sen fattar jag fortfarande inte hur man kan plocka ut 6,5kw ur luft som bara innehåller 3,291kw.0,33*285*35=3291w
Citat från: Maba skrivet 21 augusti 2007, 19:55:16+12 ºC våt temperatur (20 ºC med RF 37%) ska med största sannolikhet tolkas som våt "inne" temperatur. Det är ju inomhusluften som pumpen jobbar med. Vilken RF uteluften har spelar ingen roll. På vintern när det är kallt kommer det naturligtvis in mindre mängd fukt vilket gör att RF sjunker även inomhus, men inte till noll. RF inomhus ligger vanligtvis mellan 30-60%. De räknar på 20° 37%RF--------------Fuktinnehåll vid 20 °C , 37 % RH ger =17,34[g/m3]·0,37=6,42[g/m3]--------------Om +12°C våt temperatur avser fuktighetsmättad/daggpunkt/100%RF....så innehåller den då ca: 11 g/m³.Fuktutfällning som ger 0,7 kW extra till ce50:-------------P =0,0611[m3/s]·( 0,00642 [kg/ m3]- 0,00138 [kg/ m3] )· 2260[kJ/kg] =0,696 [kJ/s =kW]-------------0,0611[m3/s]= 220 m³/tim0,00642 [kg/ m3]=1,4 kg/220 m³0,00138 [kg/ m3]=0,3 kg/220 m³d.v.s. 1,1 kg/tim som ger 0,7 kW1,1 kg x 2260 kJ / 3600 sek = 0,6905 kW Du skriver:"Det är ju inomhusluften som pumpen jobbar med""Vilken RF uteluften har spelar ingen roll." "På vintern när det är kallt kommer det naturligtvis in mindre mängd fukt vilket gör att RF sjunker även inomhus" "men inte till noll""RF inomhus ligger vanligtvis mellan 30-60%"Hur ska man tolka det du skriver?CZ kan tillvarata energi från fukten ner till 1,38 g/m³ d.v.s. fukten från 1,38 g/m³ ner till 0 g/m³ dumpas.Fukt i uteluften vid -15°C är 1,38 g/m³Luftväxling sker i huset varannan timme dygnet runt d.v.s. vid -15°C utetemperatur tillförs huset med 1,38 g/m³.Vilken procent +20°C RF har huset efter en skol/arbetsdag med -15°C utetemperatur?Hur/vem/vad tillför huset 9,9 kg fukt, under de nio timmar som huset har stått tomt?
Den fukt som tillförs rummet genom att det sker avdunstning (från tex. blommor uttorkning mm) kräver väl ungefär samma energi som den avger när den kondenserar igen
Enligt ditt resonemang skulle man efter en skol/arbetsdag ha runt 7% RF inne. Jag kan lova dig att så är inte fallet! Om du vill bo i ett sunt hus där inte virus, kvalster, bakterier mm frodas bör du ha mellan 30-60% RF. Även parketten kräva dessa RF för att inte glesna eller bukta.Det finns även många andra sätt som fukt tillförs som blommor, markfukt samt att uttokningen är en långsam process.
Citat från: svenske kocken skrivet 22 augusti 2007, 17:26:02Den fukt som tillförs rummet genom att det sker avdunstning (från tex. blommor uttorkning mm) kräver väl ungefär samma energi som den avger när den kondenserar igen Ett mycket intelligent antagande, så måste det ju vara. En kanna vatten till blommorna, vattnet dunstar och slukar energi, i flvp återgår fukten till vatten och ger tillbaka samma mängd energi. Har jag aldrig tänkt på förut, men det är ju självklart. Thumbsup
Citat från: hplp skrivet 22 augusti 2007, 17:40:17Citat från: svenske kocken skrivet 22 augusti 2007, 17:26:02Den fukt som tillförs rummet genom att det sker avdunstning (från tex. blommor uttorkning mm) kräver väl ungefär samma energi som den avger när den kondenserar igen Ett mycket intelligent antagande, så måste det ju vara. En kanna vatten till blommorna, vattnet dunstar och slukar energi, i flvp återgår fukten till vatten och ger tillbaka samma mängd energi. Har jag aldrig tänkt på förut, men det är ju självklart. Thumbsup Men blir inte fukten till is på förångaren, som då kräver energi för att övergå till vatten vid avfrostning?