0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den fukt som tillförs rummet genom att det sker avdunstning (från tex. blommor uttorkning mm) kräver väl ungefär samma energi som den avger när den kondenserar igen
Citat från: rollster skrivet 18 augusti 2007, 19:16:15Hej Lexus !Är comfortzone ingen "lämplig " maskin vintertid ? ( -o - -20 grader )Hur kan det då komma sig att det finns de som har hus över 200 kvm och ändå har en låg total elförbrukning ?? och ytterst lite EL-tillskott ! Har inget svar på någon av dina frågor. Med utetemperaturer från -6°C och kallare måste CZ ha hjälp av elpatron, i ett hus 200 m² och effektbehov av 10 kW vid -20°C.CZ65 ger 6,5 kW och förbrukar 1,7 kW vid 35°C på framledningen d.v.s. den hämtar 4,8 kW från husets uppvärmda luft. (0,7 kW från fuktutfällning, och 4,1 kW är från rumsluftens värme)Värmepumpen hämtar 1 kJ x 1,29 kg x 327 m³ x 35°C / 3600 sek. = 4,1 kWEftersom värmepumpen behöver 327 m³/tim, så kostar det vid -20°C 4,6 kW att värma upp luften igen.1 kJ x 1,29 kg x 327 m³ x 40°C / 3600 sek. = 4,6 kW(räknat på medel 1,39 kg/m³ -20°C och 1,20 kg/m³ +20°C)Då huset har ett total effektbehov (transmission och ventilation) av 10 kW vid -20°, så återstår 5,4 kW till transmissionsförluster.Räknat på ett tvåplanshus 10 x 10 x 5,5 meter, medel u-värde 0,32 w/m²K = 5,4 kWMin kalkyl kräver att 0,7 kW från fuktutfällningen, också finns vid utetemperatur -6°C.Notera att inget varmvattenbehov är medräknat, ej heller avfrostningar.Rätta mig gärna, om något är fel.Om min kalkyl stämmer, får du själv bedöma om den är "lämplig " maskin vintertid ? ( -o - -20 grader )" och hur de "ändå har en låg total elförbrukning ?? och ytterst lite EL-tillskott !"
Hej Lexus !Är comfortzone ingen "lämplig " maskin vintertid ? ( -o - -20 grader )Hur kan det då komma sig att det finns de som har hus över 200 kvm och ändå har en låg total elförbrukning ?? och ytterst lite EL-tillskott !
Citat från: Maba skrivet 22 augusti 2007, 16:57:02Enligt ditt resonemang skulle man efter en skol/arbetsdag ha runt 7% RF inne. Jag kan lova dig att så är inte fallet! Om du vill bo i ett sunt hus där inte virus, kvalster, bakterier mm frodas bör du ha mellan 30-60% RF. Även parketten kräva dessa RF för att inte glesna eller bukta.Det finns även många andra sätt som fukt tillförs som blommor, markfukt samt att uttokningen är en långsam process.Vadå jag resonerar?Jag bara konstaterar att CZ50 behöver 1,1 kg/tim för att avge 0,7 kW/tim från fuktutfällning.Längst ner ställde jag två frågor. En fråga ang. vilken fukthalt som finns i huset efter nio timmar. Tolkar ditt inlägg som att svaret är 7% RF.
Enligt ditt resonemang skulle man efter en skol/arbetsdag ha runt 7% RF inne. Jag kan lova dig att så är inte fallet! Om du vill bo i ett sunt hus där inte virus, kvalster, bakterier mm frodas bör du ha mellan 30-60% RF. Även parketten kräva dessa RF för att inte glesna eller bukta.Det finns även många andra sätt som fukt tillförs som blommor, markfukt samt att uttokningen är en långsam process.
Om jag ska anmärka på beräkningen i citatet ovan så är det främst antagandet att ett (nybyggt) hus på ca 200m2 med normenlig ventilation förväntas dra 10kW vid -20 ºC.
Citat från: Lexus skrivet 19 augusti 2007, 09:21:47Citat från: rollster skrivet 18 augusti 2007, 19:16:15Hej Lexus !Är comfortzone ingen "lämplig " maskin vintertid ? ( -o - -20 grader )Hur kan det då komma sig att det finns de som har hus över 200 kvm och ändå har en låg total elförbrukning ?? och ytterst lite EL-tillskott ! Har inget svar på någon av dina frågor. Med utetemperaturer från -6°C och kallare måste CZ ha hjälp av elpatron, i ett hus 200 m² och effektbehov av 10 kW vid -20°C.CZ65 ger 6,5 kW och förbrukar 1,7 kW vid 35°C på framledningen d.v.s. den hämtar 4,8 kW från husets uppvärmda luft. (0,7 kW från fuktutfällning, och 4,1 kW är från rumsluftens värme)Värmepumpen hämtar 1 kJ x 1,29 kg x 327 m³ x 35°C / 3600 sek. = 4,1 kWEftersom värmepumpen behöver 327 m³/tim, så kostar det vid -20°C 4,6 kW att värma upp luften igen.1 kJ x 1,29 kg x 327 m³ x 40°C / 3600 sek. = 4,6 kW(räknat på medel 1,39 kg/m³ -20°C och 1,20 kg/m³ +20°C)Då huset har ett total effektbehov (transmission och ventilation) av 10 kW vid -20°, så återstår 5,4 kW till transmissionsförluster.Räknat på ett tvåplanshus 10 x 10 x 5,5 meter, medel u-värde 0,32 w/m²K = 5,4 kWMin kalkyl kräver att 0,7 kW från fuktutfällningen, också finns vid utetemperatur -6°C.Notera att inget varmvattenbehov är medräknat, ej heller avfrostningar.Rätta mig gärna, om något är fel.Om min kalkyl stämmer, får du själv bedöma om den är "lämplig " maskin vintertid ? ( -o - -20 grader )" och hur de "ändå har en låg total elförbrukning ?? och ytterst lite EL-tillskott !" Jag har ett liknande boende i Sthlmstrakten som BJohan med FLVP och ligger efter noggrann intrimning i november förra året på en förbrukning på drygt 12600 kWh på årsbasis inkl hushållsel. Då har jag inte en CZ utan en sketen IVT480! Med en CZ CE50 hade jag kanske fått ner förbrukningen ytterligare 1000-1500kWh på årsbasis.Om jag ska anmärka på beräkningen i citatet ovan så är det främst antagandet att ett (nybyggt) hus på ca 200m2 med normenlig ventilation förväntas dra 10kW vid -20 ºC.Eftersom jag har tillgång till timvis loggning av elförbrukning och utetemperatur via Sollentuna Energis datoriserade elmätare så roade jag mig att undersöka förbrukningen i vintras. Att jag valde natt beror på att då kan man bortse från gratisvärme från solen + att andra förbrukare ej påverkar förbrukningen nämnvärt. Jag har ej separat elmätare till FLVP.Jag tittade på nattförbrukningen den 21:e februari i år och den totala förbrukningen var då 31 kWh under 7h. Medeltemp -16.5 ºC. Mitt hus krävde alltså ca 4.43kW vid -16.5 ºC med normenlig ventilation och då kan jag hävda att en CZ CE50 räcker långt även vid en temp på -20 ºC. Det skulle inte förvåna mig om andra nyare hus ligger på ett rätt så modest effektuttag även vid DVUT. Att schablonansätta ett effektuttag på 9-11kW vid DVUT blir inte alltid rätt tror jag.
Jag har ett liknande boende i Sthlmstrakten som BJohan med FLVP och ligger efter noggrann intrimning i november förra året på en förbrukning på drygt 12600 kWh på årsbasis inkl hushållsel. Då har jag inte en CZ utan en sketen IVT480! Med en CZ CE50 hade jag kanske fått ner förbrukningen ytterligare 1000-1500kWh på årsbasis.Om jag ska anmärka på beräkningen i citatet ovan så är det främst antagandet att ett (nybyggt) hus på ca 200m2 med normenlig ventilation förväntas dra 10kW vid -20 ºC.Eftersom jag har tillgång till timvis loggning av elförbrukning och utetemperatur via Sollentuna Energis datoriserade elmätare så roade jag mig att undersöka förbrukningen i vintras. Att jag valde natt beror på att då kan man bortse från gratisvärme från solen + att andra förbrukare ej påverkar förbrukningen nämnvärt. Jag har ej separat elmätare till FLVP.Jag tittade på nattförbrukningen den 21:e februari i år och den totala förbrukningen var då 31 kWh under 7h. Medeltemp -16.5 ºC. Mitt hus krävde alltså ca 4.43kW vid -16.5 ºC med normenlig ventilation och då kan jag hävda att en CZ CE50 räcker långt även vid en temp på -20 ºC. Det skulle inte förvåna mig om andra nyare hus ligger på ett rätt så modest effektuttag även vid DVUT. Att schablonansätta ett effektuttag på 9-11kW vid DVUT blir inte alltid rätt tror jag.
Citat från: ClasseClas skrivet 22 augusti 2007, 19:55:43Om jag ska anmärka på beräkningen i citatet ovan så är det främst antagandet att ett (nybyggt) hus på ca 200m2 med normenlig ventilation förväntas dra 10kW vid -20 ºC.Det blir 10 kW i effektbehov med CZ65, då den suger ut 327 m³/tim.Anser du 0,32 w/m²K i transmissionsförluster är för högt, för en nybyggd villa?Hur mycket din eller min pump förbrukar är inte intressant. Intressant är om CZ är rätt val för granis i Umeå. Intressant är om CZ räknar rätt i sin beskrivning om gratisenergi/uteffekt.Det enda som du kan anmärka på i min kalkyl, är att jag räknar på 1,29 kg/m² vid uppvärmning. Antar att jag inte får in 327 m² luft med temperatur -20°C, då densiteten blir lägre med ökad temperatur d.v.s. luften ökar i volym.Som motbud på den felräkningen, kan CZ heller inte räkna 1,29 kg/m³ på frånluften.....varför 1,20 kg/m³ hade varit en mer korrekt siffra för både tilluft och frånluft. Det kräver då ytterligare luftväxling om 25 m³ d.v.s. 352 m³/tim, för att CZ ce65 ska ge 4,1 kw effekt av frånluften. Hur det blir med energi från fuktutfällning vid -20°C, vet jag inte.Om huset har 0,32 w/m²K i transmissionsförluster, så är jag glad om du talar om den totala effektbehovet vid -20°C där det står en CZ. Välj själv om det är en 50 eller en 65:a. Det kan väl inte vara så, att ni dissar mina kalkyler....men inte är karl att tala om vilka de rätta siffrorna är?
Citat från: ClasseClas skrivet 22 augusti 2007, 19:55:43Jag har ett liknande boende i Sthlmstrakten som BJohan med FLVP och ligger efter noggrann intrimning i november förra året på en förbrukning på drygt 12600 kWh på årsbasis inkl hushållsel. Då har jag inte en CZ utan en sketen IVT480! Med en CZ CE50 hade jag kanske fått ner förbrukningen ytterligare 1000-1500kWh på årsbasis.Om jag ska anmärka på beräkningen i citatet ovan så är det främst antagandet att ett (nybyggt) hus på ca 200m2 med normenlig ventilation förväntas dra 10kW vid -20 ºC.Eftersom jag har tillgång till timvis loggning av elförbrukning och utetemperatur via Sollentuna Energis datoriserade elmätare så roade jag mig att undersöka förbrukningen i vintras. Att jag valde natt beror på att då kan man bortse från gratisvärme från solen + att andra förbrukare ej påverkar förbrukningen nämnvärt. Jag har ej separat elmätare till FLVP.Jag tittade på nattförbrukningen den 21:e februari i år och den totala förbrukningen var då 31 kWh under 7h. Medeltemp -16.5 ºC. Mitt hus krävde alltså ca 4.43kW vid -16.5 ºC med normenlig ventilation och då kan jag hävda att en CZ CE50 räcker långt även vid en temp på -20 ºC. Det skulle inte förvåna mig om andra nyare hus ligger på ett rätt så modest effektuttag även vid DVUT. Att schablonansätta ett effektuttag på 9-11kW vid DVUT blir inte alltid rätt tror jag.ClasseClas, vet du vilket värmebehov du har? Jag har ca 15000 kWh/år för värme & VV. Då ingår ca 1700 kWh/år för fläkt och cirkulationspump. Det mesta av den drivenergin blir väl värme till huset i slutändan. På Comfortzones hemsida finns ett diagram där man kan se att skillnaden mellan CE50 och en 2 kW flvp är ca 3000 kWh/år. Du säger att din normala förbrukning ligger runt 15000 kWh/år och min ligger på ca 13000. Du har lite mindre hus än mig, så en skillnad på 2000 kWh/år låter ganska rimligt.
Classe...Nu ser det ut som du vill göra gällande att CZ tillvaratar energi av frånluften från +20° ner till -20°. Den informationen är ny för mig. Enligt CZ sida så nämns -10° till -15° som nedre gräns....
Jag har mailat till Gunnar Hedlund på Comfortzone för att räta ut några frågetecken som cirkulerar på forumet.Den effekt som anges av CZ är uppmätt medeleffekt över en hel cykel inklusive avfrostning.CE65 kräver 285 m3/h i ventilationsflöde för att ge 6,5 kW. Det motsvarar normenligt flöde i ett 240 m2 stort hus.