0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Problemet med frånluftspumpar, är att de måste värma upp den energi som den själv förbrukar. Det skulle vara en evighetsmaskin om den lämnar mer energi än den förbrukar, vid utetemperaturer som är lägre än luften som lämnar förångaren.När huset är fullt av folk samt lampor, spis, TV osv. är igång, så bidrar vi med energi som inte värmepumpen behöver producera. I CZ fall så tar den även tillvara den fukt vi skapar. Bara fukten kan ge gratisenergi som täcker t.ex. varmvattenbehovet. (0,7 x 24 = 16,8 kW) Så visst är det en okey maskin.....vår, sommar och höst.
Hej Lexus !Är comfortzone ingen "lämplig " maskin vintertid ? ( -o - -20 grader )Hur kan det då komma sig att det finns de som har hus över 200 kvm och ändå har en låg total elförbrukning ?? och ytterst lite EL-tillskott !
Jag håller med om att ett oberoende test vore intressant.Det finns en stor skillnad mellan CZ och uteluft/vatten värmepumpar. CZ har full cop öven vid -20 gr. Det är det som är det fina i kråksången.Jag tror inte alls att det finns någon utbredd skeptisism om CZ värmepumpar. Det finns tillräckligt många installationer för att visa att de fungerar bra. De värden på besparingar som visas på deras hemsida verkar stämma bra med verkliga installationer.Mitt hus på 220 m2 är inte extremt bra isolerat. U-värde 1,7 på fönster, 400 mm mu på vind och 215 mm i väggar. Min CE50 ger 5 kW och ändå klarar jag mig med 1500 kWh tillskott per år och totalförbrukning på 13 000 kWh inkl hushållsel.
Det verkar som några är skeptiska till att man kan få ut den effekt som anges."