0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.Sitter i Luleå med en CE50 och en pelletskamin. Hade från 1 juli -06 till 1 juli -07 ett tillskott på 369 kWh. Under samma period hade pumpen levererat 16223 kWh återvunnen energi (enligt pumpens egna logg). Jag vet inte riktigt hur mycket pellets som gått åt, men skulle tro ca 10-15 st 16 kilossäckar a´ 80 kWh/st => upp till 1200 kWh. Så att räkna med ett tillskott på 1500 kWh verkar definitivt rimligt. Men med en braskamin går det att få ner kostnaden.Min pelletskamin har en termostat som jag försöker ställa in så att den startar lite innan tillskottet sätter in. Det är inte en perfekt lösning då jag har intern tempraturgivare i pumpen, och en extern till kaminen. Jag vill dock sätta upp en varnade finger för pelletskaminer. Kolla hur mycket kaminen låter innan ni köper en. Vår låter alldeles för mycket för att det skall vara trevligt, speciellt vid tänd- och släckfasen (vi har en Extraflame Contessa).
Ang kallras så det enda man märker är när vi kör pelletskaminen så blir det kallras från friskluftsventilen i vardagsrummet (sitter i princip ovanför kaminen). Men eftersom kaminen börjar värma ganska snart så kompenseras det rätt så fort.Hoppas att det blev lite klarare.MvhStaLin
Granis...jag måste nog revidera min rekommendation sedan jag läst på lite om CZ.Du har ju -20° i flera veckor och kanske ännu längre. Med CZ65 så slussar du in upp till 340 m³/tim luft med temp -20°. Det tror jag du kan uppleva som obehag.Om du väljer en CZ50, så har du samma ekonomi, men du tar då bara in kanske 250 m³/tim d.v.s. känslan av kallras kan vara mindre.
Du får nog läsa på lite mera. Givetvis ställer du in fläkthastigheten korrekt för ditt ventilationsbehov.
Citat från: stalin skrivet 18 augusti 2007, 00:08:34Ang kallras så det enda man märker är när vi kör pelletskaminen så blir det kallras från friskluftsventilen i vardagsrummet (sitter i princip ovanför kaminen). Men eftersom kaminen börjar värma ganska snart så kompenseras det rätt så fort.Hoppas att det blev lite klarare.MvhStaLinHar du inte friskluft till din kamin? Tar den luften från rummet som suger in den kalla luften utifrån rakt in?
Du har ju -20° i flera veckor och kanske ännu längre. Med CZ65 så slussar du in upp till 340 m³/tim luft med temp -20°. Det tror jag du kan uppleva som obehag.
CE65 ska normalt klara av att ge 6.5 kW om frånluftsflödet är minst 220 m3/h