0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej .. skulle jag få välja om ....så blev det en luft vatten i stället för sol...den bör göra tokbilligt varmvatten på sommaren (gissar på ett cop på ca 5,0) bättre cop värde än tex bergvärme å jordvärme pga att luften e varm+ att den går hela året utan att vädret stoppar den....även på vintern sen att kinesmskinerna håller på att va skit fina å billiga gör inte saken sämmre
Citat från: Gano skrivet 12 juli 2007, 00:23:34Citat från: Raffen skrivet 11 juli 2007, 01:07:07Citat från: Gano skrivet 11 juli 2007, 00:39:38Citat från: Raffen skrivet 08 juli 2007, 22:44:16Citat från: humlan57 skrivet 07 juli 2007, 14:08:39Ännu en gång uttalar sig Raffen tvärsäkert om något som han saknar kunskap om. Jag har ca 65 % av mitt varmvatten från solen. Systemet betalar sig på 6 år. GanoDitt sätt att spara varmvatten är genom ren snålhet. Genom att begränsa tillförseln så tvingar du ner förbrukningen och det tror jag att de flesta inser här på forumet. /GanoHej Gano! Ja jag vet inte riktigt vad du pratar om Gano, och framförallt var får du allt ifrån egentligen, när du nu kommer och påstår att jag snålar och begränsar varmvattnet. Fömodligen har du inte läst mina inlägg ordentligt eftersom jag där har nämt att jag t.om har höjt vv.temperaturen också i samma veva, närmare bestämt från 55-60 ºC tidigare till 60-65 ºC numera. Detta gör väl tillsammans med dina övriga kommentarer om ämnet ifråga att jag med all rätt kan påstå samma sak som du påstod om mig, nämligen att du uttalar dig tvärsäkert om något som du saknar kunskap om Gano det är ju helt klart, och när det gäller övriga på forumet så utgår jag ifrån att var och en bildar sin egen uppfattning och gör sina egna ev tester och prov, oavsett vad vare sig du eller jag säger Gano, och det tycker jag att de gör fullständigt rätt i isf.Nic2 hade ju faktiskt vågat testa mitt förslag och kom fram till en besparing på nästan 40%, och det tycker jag att han skall ha all heder utav.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 11 juli 2007, 01:07:07Citat från: Gano skrivet 11 juli 2007, 00:39:38Citat från: Raffen skrivet 08 juli 2007, 22:44:16Citat från: humlan57 skrivet 07 juli 2007, 14:08:39Ännu en gång uttalar sig Raffen tvärsäkert om något som han saknar kunskap om. Jag har ca 65 % av mitt varmvatten från solen. Systemet betalar sig på 6 år. GanoDitt sätt att spara varmvatten är genom ren snålhet. Genom att begränsa tillförseln så tvingar du ner förbrukningen och det tror jag att de flesta inser här på forumet. /Gano
Citat från: Gano skrivet 11 juli 2007, 00:39:38Citat från: Raffen skrivet 08 juli 2007, 22:44:16Citat från: humlan57 skrivet 07 juli 2007, 14:08:39Ännu en gång uttalar sig Raffen tvärsäkert om något som han saknar kunskap om. Jag har ca 65 % av mitt varmvatten från solen. Systemet betalar sig på 6 år. Gano
Citat från: Raffen skrivet 08 juli 2007, 22:44:16Citat från: humlan57 skrivet 07 juli 2007, 14:08:39Ännu en gång uttalar sig Raffen tvärsäkert om något som han saknar kunskap om. Jag har ca 65 % av mitt varmvatten från solen. Systemet betalar sig på 6 år. Gano
Citat från: humlan57 skrivet 07 juli 2007, 14:08:39
Citat från: Raffen skrivet 12 juli 2007, 11:44:00Citat från: Gano skrivet 12 juli 2007, 00:23:34Citat från: Raffen skrivet 11 juli 2007, 01:07:07Citat från: Gano skrivet 11 juli 2007, 00:39:38Citat från: Raffen skrivet 08 juli 2007, 22:44:16Citat från: humlan57 skrivet 07 juli 2007, 14:08:39Ännu en gång uttalar sig Raffen tvärsäkert om något som han saknar kunskap om. Jag har ca 65 % av mitt varmvatten från solen. Systemet betalar sig på 6 år. GanoDitt sätt att spara varmvatten är genom ren snålhet. Genom att begränsa tillförseln så tvingar du ner förbrukningen och det tror jag att de flesta inser här på forumet. /GanoHej Gano! Ja jag vet inte riktigt vad du pratar om Gano, och framförallt var får du allt ifrån egentligen, när du nu kommer och påstår att jag snålar och begränsar varmvattnet. Fömodligen har du inte läst mina inlägg ordentligt eftersom jag där har nämt att jag t.om har höjt vv.temperaturen också i samma veva, närmare bestämt från 55-60 ºC tidigare till 60-65 ºC numera. Detta gör väl tillsammans med dina övriga kommentarer om ämnet ifråga att jag med all rätt kan påstå samma sak som du påstod om mig, nämligen att du uttalar dig tvärsäkert om något som du saknar kunskap om Gano det är ju helt klart, och när det gäller övriga på forumet så utgår jag ifrån att var och en bildar sin egen uppfattning och gör sina egna ev tester och prov, oavsett vad vare sig du eller jag säger Gano, och det tycker jag att de gör fullständigt rätt i isf.Nic2 hade ju faktiskt vågat testa mitt förslag och kom fram till en besparing på nästan 40%, och det tycker jag att han skall ha all heder utav.Mvh Raffen.Men Raffen, nu sakans det en hel del röda trådar i ditt resonemang. Nic2 gjorde försöket med en värmepump, inte med en elpatron. Man kan inte spara energi på det sättet du föreslår, det är helt enkelt inte tekniskt möjligt. Jag stödjer mina påståenden med att ställa upp en energibalans och att konstatera att energi bara kan försvinna ut ur systemet på två sätt:- Genom förbrukning.- Genom värmeläckage.Sedan säger du att du har höjt temperaturen, men du har i själva verket bara skruvat upp styrtemperaturen på termostaterna. Du har inte verifierat med mätningar att temperaturen har ökat, och därför har du inte stött dina påståenden på ett tillräckligt bra sätt. Jag påstår att du med dina åtgärder har orsakat en sänkning av medeltemperaturen i hela varmvattensystemet. Förstår du alls vad det är jag försöker förklara ? Och när jag påstår att det finns en risk för legionella är det med omtanke om er hälsa, inte får att jag personligen vill gå i diskussion med dej Raffen, för något så ofruktsamt finns nog inte på norra halvklotet.Om du till för en energimängd motsvarande 6kWh till en vattenvolym på 300 liter under en tidsperiod av 4 timmar så har temperaturen i snitt stigit 16 grader Celsius när elpatronen slår ifrån. Det är enkla fysikaliska samband och naturlagar.Vill man spara varmvatten, köp ett sparmunstycke. -För mej är saken utagerad, Raffens förslag är inte bara nyttolöst, det är dessutom olämpligt eftersom man tappar kontrollen över temperaturen i varmvattenberedaren och öppnar för legionella. MVH/Gano
Citat från: Ville Vessla skrivet 12 juli 2007, 10:55:05Skulle jag idag köpa exempelvis ett paket med 60 rör och styrning för 24000 - 7500(bidrag) + 5000(installation) blir summan 21500 lite grovt höftat.Leverar då dessa 4500 kWh enligt SP-test och jag kan använda all energi har jag sparat cirka 1125 kr på ett år, 4500/3(COP på VP)*0,75(elpris).Summa 21500/1125 = 19,1 år återbetalning i dagsläget, tredubblas elpriset blir det då ca 6,5 år.Ekonomiskt inte allt för attraktivt men av teknikintresse/hobbyskäl skaffar jag nog ändå inom några år.Skaffa rör, men akta knäna! Jag menar när hakan ramlar ner, då Du märkar att besparingen blir större än så där... Tror inte en sekund å att COP blir 3 i medel för en VP. Varför? Jo för att när COP är högt (vår, sommar å höst) på pumpen, då gör solfångrna nästan allt jobbet. VP:n kommer alltså att få jobba när Du har ett sämre COP än 3 i medel. Å ett elpris på 75 öre, det kommer aldrig Vi att få se mer, inte om Vi inte själva tillverkar den på nåt billigt sätt.mvh humlan.
Skulle jag idag köpa exempelvis ett paket med 60 rör och styrning för 24000 - 7500(bidrag) + 5000(installation) blir summan 21500 lite grovt höftat.Leverar då dessa 4500 kWh enligt SP-test och jag kan använda all energi har jag sparat cirka 1125 kr på ett år, 4500/3(COP på VP)*0,75(elpris).Summa 21500/1125 = 19,1 år återbetalning i dagsläget, tredubblas elpriset blir det då ca 6,5 år.Ekonomiskt inte allt för attraktivt men av teknikintresse/hobbyskäl skaffar jag nog ändå inom några år.
Hmmmm? Köpa solfångare.... Kanske det. Men där jag bor utanför Göteborg är ju solen försvunnen i flera månader ibland på vintern känns det som. Dom här fantastiska vaccumrören finns det någon chans att få upp tempen en mulen dag? Det skulle ju räcka att höja tempen i tanken till exempelvis 15-20 grader kanske även mindre. För att förvärma ventilationsluften i stället för vanliga ventiler. Om det hade funkat så hade det definitivt lockat mig. Men just nu så lutar det åt en mindre markslinga för detsamma. Men försök gärna övertyga mig Thumbsup Mvh John
Men Raffen, nu sakans det en hel del röda trådar i ditt resonemang. Nic2 gjorde försöket med en värmepump, inte med en elpatron. Man kan inte spara energi på det sättet du föreslår, det är helt enkelt inte tekniskt möjligt. Jag stödjer mina påståenden med att ställa upp en energibalans och att konstatera att energi bara kan försvinna ut ur systemet på två sätt:- Genom förbrukning.- Genom värmeläckage.Sedan säger du att du har höjt temperaturen, men du har i själva verket bara skruvat upp styrtemperaturen på termostaterna. Du har inte verifierat med mätningar att temperaturen har ökat, och därför har du inte stött dina påståenden på ett tillräckligt bra sätt. Jag påstår att du med dina åtgärder har orsakat en sänkning av medeltemperaturen i hela varmvattensystemet. Förstår du alls vad det är jag försöker förklara ? Och när jag påstår att det finns en risk för legionella är det med omtanke om er hälsa, inte får att jag personligen vill gå i diskussion med dej Raffen, för något så ofruktsamt finns nog inte på norra halvklotet.Om du till för en energimängd motsvarande 6kWh till en vattenvolym på 300 liter under en tidsperiod av 4 timmar så har temperaturen i snitt stigit 16 grader Celsius när elpatronen slår ifrån. Det är enkla fysikaliska samband och naturlagar.Vill man spara varmvatten, köp ett sparmunstycke. -För mej är saken utagerad, Raffens förslag är inte bara nyttolöst, det är dessutom olämpligt eftersom man tappar kontrollen över temperaturen i varmvattenberedaren och öppnar för legionella. MVH/Gano