0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kärnkraften försvinner av sig själv, när tekniken för att ta till vara solenergin utvecklas. Så att avveckla kärnkraften behövs inte, den försvinner av sig själv.... Tror nån fortfarande att solenergin inte kommer att bli det enda som behövs, ja då är dom helt enkelt för dåligt pålästa...mvh humlan.
Kärnkraft, vad är det? I vardagligt tal används begreppet kärnkraft för energiutvinning ur atomkärnor, genom antingen en fissionsprocess eller genom en fusionsprocess. Är all sådan energiutvinning utav ondo?
Citat från: humlan57 skrivet 07 juli 2007, 14:08:39Kärnkraften försvinner av sig själv, när tekniken för att ta till vara solenergin utvecklas. Så att avveckla kärnkraften behövs inte, den försvinner av sig själv.... Tror nån fortfarande att solenergin inte kommer att bli det enda som behövs, ja då är dom helt enkelt för dåligt pålästa...mvh humlan. Det kan så vara Humlan, men för vår del här uppe i fortfarande kalla Norden, så är det ju trots allt så att det blir mkt svårt att räkna hem investeringen av solfångare i förhållande till att man kan få till lite varmvatten på sin höjd några sommarmånader ev, för värmebehov har vi ju inte vid den årstiden normalt, och inte kan vi ju lagra värmen tills vi bättre behöver den heller, så det blir "mkt skrik för lite ull" som bonden sa när han rakade grisen, så därför kommer det nog att dröja bra länge innan solvärmen får någon större plats i våra energikalkyler.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 08 juli 2007, 22:44:16Citat från: humlan57 skrivet 07 juli 2007, 14:08:39Ännu en gång uttalar sig Raffen tvärsäkert om något som han saknar kunskap om. Jag har ca 65 % av mitt varmvatten från solen. Systemet betalar sig på 6 år. Gano
Citat från: humlan57 skrivet 07 juli 2007, 14:08:39
Citat från: Raffen skrivet 08 juli 2007, 22:44:16Citat från: humlan57 skrivet 07 juli 2007, 14:08:39Kärnkraften försvinner av sig själv, när tekniken för att ta till vara solenergin utvecklas. Så att avveckla kärnkraften behövs inte, den försvinner av sig själv.... Tror nån fortfarande att solenergin inte kommer att bli det enda som behövs, ja då är dom helt enkelt för dåligt pålästa...mvh humlan. Det kan så vara Humlan, men för vår del här uppe i fortfarande kalla Norden, så är det ju trots allt så att det blir mkt svårt att räkna hem investeringen av solfångare i förhållande till att man kan få till lite varmvatten på sin höjd några sommarmånader ev, för värmebehov har vi ju inte vid den årstiden normalt, och inte kan vi ju lagra värmen tills vi bättre behöver den heller, så det blir "mkt skrik för lite ull" som bonden sa när han rakade grisen, så därför kommer det nog att dröja bra länge innan solvärmen får någon större plats i våra energikalkyler.Mvh Raffen.Ännu en gång uttalar sig Raffen tvärsäkert om något som han saknar kunskap om. Jag har ca 65 % av mitt varmvatten från solen. Systemet betalar sig på 6 år. Gano
Det går inte att få nån att förstå, när dom själva inte vill. Jag har försökt i över 10 år, men duger fortfarande inte till att övertyga nån, som inte vill se fördelarna. Men jag hoppas nån med golvvärme inst en bra solfångar anläggning, å bevisar hur mycket det faktiskt går att spara i % till värme å vv. När solfångare får jobba med låga temeraturer, då finns stora besparingar att göra.... Tyvärr vill inte så många förstå det, utan envisas med att jmf med annat, som inte är relevant... Solfångare ska arbeta med dom lägsta temeraturerna, å se till att annan värmekälla, inte behöver gå in som tillskott mer än nödvändigt. Vår, sommar å höst klarar dom det nästan helt själva, övriga året behövs tillskott, så enkelt är det...mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 11 juli 2007, 15:39:17Det går inte att få nån att förstå, när dom själva inte vill. Jag har försökt i över 10 år, men duger fortfarande inte till att övertyga nån, som inte vill se fördelarna. Men jag hoppas nån med golvvärme inst en bra solfångar anläggning, å bevisar hur mycket det faktiskt går att spara i % till värme å vv. När solfångare får jobba med låga temeraturer, då finns stora besparingar att göra.... Tyvärr vill inte så många förstå det, utan envisas med att jmf med annat, som inte är relevant... Solfångare ska arbeta med dom lägsta temeraturerna, å se till att annan värmekälla, inte behöver gå in som tillskott mer än nödvändigt. Vår, sommar å höst klarar dom det nästan helt själva, övriga året behövs tillskott, så enkelt är det...mvh humlan. Det skulle då alltså bli en solfångare med tillskott från en värmepump. MVH // Rolle
Citat från: Gano skrivet 11 juli 2007, 00:39:38Citat från: Raffen skrivet 08 juli 2007, 22:44:16Citat från: humlan57 skrivet 07 juli 2007, 14:08:39Ännu en gång uttalar sig Raffen tvärsäkert om något som han saknar kunskap om. Jag har ca 65 % av mitt varmvatten från solen. Systemet betalar sig på 6 år. GanoHej Gano! Vadå saknar kunskap om solfångare, jag är visserligen ingen professor i energiteknik men jag konstaterar bara faktum att det är relativt ointressant med solvärme med vidhängande investering i förhållande till den faktiska korta tid som vi kan åtnjuta denna energikälla här uppe i Norden. F.ö är jag inte negativt inställd till solvärme och solfångare som sådana, och visst kan man leka lite med detta energislag också, och ett visst mindre tillskott blir det ju onekligen i form av en mindre energibesparing, men tyvärr så tror jag att det under överskådlig tid kommer att ha en ytterst mariginell betydelse för vår del i Sverige.Sen är det aldrig fel att det finns entusiaster som går i täten för detta med solenergi Gano det skall ni ha all heder utav, och vem vet när jag har slut på alla mina övriga små projekt så kanske jag också kommer att börja titta lite närmare på detta med solenergi i en mindre omfattning.F.ö så har jag ju tjänat in mellan ca 50-60% av mitt varmvatten på annat sätt, dock ej med solens hjälp, så det finns ju andra sätt och metoder Gano. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 11 juli 2007, 01:07:07Citat från: Gano skrivet 11 juli 2007, 00:39:38Citat från: Raffen skrivet 08 juli 2007, 22:44:16Citat från: humlan57 skrivet 07 juli 2007, 14:08:39Ännu en gång uttalar sig Raffen tvärsäkert om något som han saknar kunskap om. Jag har ca 65 % av mitt varmvatten från solen. Systemet betalar sig på 6 år. GanoDitt sätt att spara varmvatten är genom ren snålhet. Genom att begränsa tillförseln så tvingar du ner förbrukningen och det tror jag att de flesta inser här på forumet. /Gano
Citat från: Gano skrivet 11 juli 2007, 00:39:38Citat från: Raffen skrivet 08 juli 2007, 22:44:16Citat från: humlan57 skrivet 07 juli 2007, 14:08:39Ännu en gång uttalar sig Raffen tvärsäkert om något som han saknar kunskap om. Jag har ca 65 % av mitt varmvatten från solen. Systemet betalar sig på 6 år. Gano