0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu har jag rotat ännu mer i det här med värmelösningen:Bergvärme - 68000 extra för pump (utöver IVT490), vbx och beredare. Installation 25 000. Borrning 40 000. Totalt kostar det 133 000 för en årlig besparing på 10500 kwh/år utöver IVT490. Denna merkostnad kommer att ta över 15 år att tjäna in inklusive ränteeffekter och ett kwh-pris på 1 krona. Nu kommer ju priset på el att stiga, men ändå! Undrar om kompressorn håller i 15 år?!?!?!? Nä, nu blir det nog IVT490 + luft/luft-pump på sikt när övervåningen skall inredas alternativt ComfortZone CE65-L med acktank på 300L och solslinga beroende på vilka faktiska driftskostnader vi har... Satte upp 2 räta linjens ekvationer och laborerade med kostnad över tid, varierande kwh-pris och ränteeffekter. Rätt intressant att se när break even point inträffar i ekvationssystemet. Det blir intressant nog också nästan lika ekonomiskt om vi väljer att behålla IVT490 från Götenehus och därefter köpa in en Comfortzone (helt kompatibel med IVT490) då avdraget för IVT490 är så ruttet. I bästa fall kan man sälja IVT490 privat för en mindre summa och då t.o.m spara pengar på upplägget. Har jag tur lyckas jag kränga pumpen helt ny utan att installera den och istället sätta in en CZ från början.Vad tycker ni om resonemnaget?
Jag har för övrigt aldrig under mitt dryga 40-åriga liv behövt köra "annan" värmekälla än el eller värmepumpen för att hålla huset varmt under strömavbrott, men det kan säkert skilja mellan olika orter/elnät.
Omformulering, inget strömavbrott har varat så länge att det hunnit bli kallt i huset.Värmeljus från ikea (ett 30-tal) har hållt värmen dräglig runt 18-19 grader trots kallt ute och 6-7 timmar stömavbrott.
men det kan säkert skilja mellan olika orter/elnät.