0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok, bara för att ge "alla" system en chans så måste jag ställa frågan: IVT Optima luft/vatten - vad tror ni om det? Besparingen skulle enligt IVT bli densamma som för IVT495, men vad är kostnaden och fördelarna/nackdelarna jämfört med andra system som diskuterats i denna tråden?
Citat från: jompaa skrivet 04 juli 2007, 11:07:18Bygg nån annanstans, tränga in sig i ett villaområde känns olustigt./BosseSkulle drabbas av nåt psykiskt problem av att måsta bo i ett sån där kåkstad... Fattar inte att man i ett så glesbefolkat land som Sverige måste bygga så jävla trångt. Man rutar in områden i små små enheter, 6-700 m2, som man sen kalllar tomt. Löjligt, borde vara en minimi nivå på minst 1500 m2, allt annat kan knappast kallas mer än möjligen "liten uteplats"...mvh humlan.
Bygg nån annanstans, tränga in sig i ett villaområde känns olustigt./Bosse
Tvärt om anser jag att man i Sverige är alldeles för asocial och rädd för att interagera med andra människor. Flera studier visar att ensamhet är vad som skapar människor med psykiska problem (som humlan utrycker sig). Varför tror ni att Sverige leder statistiken med antalet deprimerade människor? Om jag får vara lite provocerande så är det faktiskt i de glesbefolkade skogarna som man hittar de flesta knäppskallarna . (inväntar med spänning den upprörda massans reaktioner )
Citat från: humlan57 skrivet 04 juli 2007, 11:24:48Citat från: jompaa skrivet 04 juli 2007, 11:07:18Bygg nån annanstans, tränga in sig i ett villaområde känns olustigt./BosseSkulle drabbas av nåt psykiskt problem av att måsta bo i ett sån där kåkstad... Fattar inte att man i ett så glesbefolkat land som Sverige måste bygga så jävla trångt. Man rutar in områden i små små enheter, 6-700 m2, som man sen kalllar tomt. Löjligt, borde vara en minimi nivå på minst 1500 m2, allt annat kan knappast kallas mer än möjligen "liten uteplats"...mvh humlan.hmmm...det finns många fördelar med detta som alla kanske inte inser. Framförallt om man inte arbetar mycket, har barn, behöver nära till tågstationer för att ta sig till jobbet, närhet till service som dagis m.m. Vem fasen ohar tid att sköta en 1500kvm stor trädgård om man inte gör P-plats av den? Problemet är att alla ser endast till sig själva och bara till sin egna situation.Tvärt om anser jag att man i Sverige är alldeles för asocial och rädd för att interagera med andra människor. Flera studier visar att ensamhet är vad som skapar människor med psykiska problem (som humlan utrycker sig). Varför tror ni att Sverige leder statistiken med antalet deprimerade människor? Om jag får vara lite provocerande så är det faktiskt i de glesbefolkade skogarna som man hittar de flesta knäppskallarna . (inväntar med spänning den upprörda massans reaktioner )
_/- Knäppisarna som skjutit på poliserna senaste året har väl bott i stan?
Bergvärme IVT E7+VBX med 200/90 beredare samt 140 meter energibrunn.Fördelar:I takt med att elpriset går upp, så får den kortare payoff. Du kan de kallaste dagarna minska fläkthastigheten på VBX, för att på så vis slippa eltillskott.Du får bättre komfort på sommaren, genom att hämta kyla från energibrunn.Räkna med att den förbrukar 7 000 kWh/år och du betalar om några år 2 kr/kWh. Jämför det med andra alternativ t.ex. Optima, IVT 470 eller fjärrvärme.Med medelpris 2 kr/kWh i 20 år.IVT E7 = 280 000 krFjärrvärme = 960 000 kr.
När jag räknade på samma sak för några år sen, med den tidens räntor och elpriser, så kom jag fram till att återbetalningstiden var 18år. Beräknad livslängd på kompressorn var då 17 år.Det blev elpanna och ackumulerande vedspis. För framtida behov satte jag inöverdimensionerade radiatorer med tvårörssystem. Nu sattes också en luft/luft-värmepump in.Återbetalningstiden för luft/luft-värmepumpen är beräknat till tre år.