Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför erkänns inte luft/luftvärmepumpar ?  (läst 14473 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Varför erkänns inte luft/luftvärmepumpar ?
« skrivet: 15 juni 2007, 11:25:27 »
Hej.

Nu kan man läsa i Ny teknik att berg/mark/luftvattenvärmepumpar börjar få ett erkännande i och med att de bidrar med stora energimängder till uppvärmning av bostäder. Helt rätt tycker jag.

Undrar när man ska erkänna luftluftvärmepumpar ? Om jag förstÃ¥tt rätt sÃ¥ satt det lÃ¥ngt inne att erkänna bergvärmen eftersom det ökade elförbrukningen i de hus som konverterades frÃ¥n olja till bergvärme. I ett hus som värms med direktel sÃ¥ sjunker ju elräkningen när man installerar luft/luftvärme. I större delen av Sverige sÃ¥ kan man ju lÃ¥ta luftluftvärmepumpen gÃ¥ hela eldningssäsongen.  Sc:,h

-Jag förstår inte riktigt logiken. När jag ser mej om i det villaområdet där jag bor så har ca 75 % av alla hus en luft/luftvärmepump, och när jag frågar vad de har sparat så ligger de flesta i spannet 5000 upp till 8000 kWh per år. Dessutom så har en tredjedel av husen installerat braskamin och ca 10% har tilläggsisolerat, vilket sänkt elförbrukningen ytterligare. Lågenergilampor och A-klassade vitvaror är inne. Många har nästan halverat sin förbrukning och ligger idag på 15000 kWh/år.
Själv ligger jag under 9000 pÃ¥ god väg mot 8000, men jag är en galen människa som ni vet  ;).

Och snart ska det börja grävas ner fjärrvärmerör. Till ett område med 200 direktelsvillor.

Min enkla fråga är: - Vem är ute och cyklar, är det vi som bor i området eller är det kommunen och kommunens rådgivare som gör av med våra skattepengar ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför erkänns inte luft/luftvärmepumpar ?
« Svar #1 skrivet: 15 juni 2007, 15:15:02 »
Jag bedömer att fjärrvärmen är lite som kabel-TV, det fanns en tid när det var ekonomiskt intressant att dra en kopparkabel med halvtaskig prestanda till vart hus i ett område, men den tekniska utvecklingen har sprungit ifrån den typen av distributionssystem.
Jag tror fjärrvärmen kommer att gå samma öde till mötes, kanske även bredband via fiber (utom för de som vill skydda sig så gått det går från elektromagnetska fält och radiovågor).

Den stora nackdelen med fjärrvärmen är den relativt store energiförlust som finns inbyggda i systemen, dessutom en rätt stor apparat att dra igång (höga investeringskostnader) och underhålla.
Fördelen är att stor energiproducenter kan bränna t.ex. sopor på ett miljövänligt sätt och energin bidrar till uppvärmningen av hus och fastigheter i närheten.
Frågan är dock om man inte i största möjliga utsträckning borde försöka göra elenergi av t.ex. sopförbränningen och distribuera den via ledningsnätet i vanlig ordning...

Näe, fjärrvärme är för större fastigheter i anslutning till producenterna, ett bra sätt att ta tillvara på spillvärme som inte skulle gått använda till något annat, men i egnahem i stora stadsnät där de dessutom eldar med prima energiråvaror, nej tack.

Fram för mer el, el producerad av sol, vind, vattenkraft och förbränning av förnyelsebara energislag och sopor!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför erkänns inte luft/luftvärmepumpar ?
« Svar #2 skrivet: 15 juni 2007, 20:33:27 »
Jag kan nog bara hålla med Gano.
LLVP är den vanligaste formen av värmepumpar, och de sitter vanligen i hus med direktel så de sparar troligen rejält med el. I södra Sverige så bidrar de med värme hela vintern, det är väl bara i mellan- och norra Sverige det blir så kallt att de slår ifrån? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Varför erkänns inte luft/luftvärmepumpar ?
« Svar #3 skrivet: 16 juni 2007, 00:20:12 »
Jag kan nog bara hålla med Gano.
LLVP är den vanligaste formen av värmepumpar, och de sitter vanligen i hus med direktel så de sparar troligen rejält med el. I södra Sverige så bidrar de med värme hela vintern, det är väl bara i mellan- och norra Sverige det blir så kallt att de slår ifrån? ???

Nja slÃ¥r ifrÃ¥n gör ju bara en del fabrikat.... pÃ¥ de flesta pumparna är det ägaren som avgör vid vilken utetemp som pumpen slÃ¥r av  :)


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Varför erkänns inte luft/luftvärmepumpar ?
« Svar #4 skrivet: 16 juni 2007, 00:52:33 »
hej ...
japp en riktig viking stänger ner maskinen vid minus 30

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Varför erkänns inte luft/luftvärmepumpar ?
« Svar #5 skrivet: 16 juni 2007, 07:54:27 »
japp en riktig viking stänger ner maskinen vid minus 30

Jag trodde att en riktig viking startade pumpen först dÃ¥  ::)
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Varför erkänns inte luft/luftvärmepumpar ?
« Svar #6 skrivet: 16 juni 2007, 15:37:39 »
Vadå erkännas? L-L pumpen är väl den som betalar sig på kortast tid? Den behöver inga erkännanden, den säljer sig själv. ;)
Fjärrvärme är väl ok om det handlar om att tillvarataga spillvärme från olika processer, såsom att tillverka el energi av sop-förbränning. Ångan måste ju kondensera efter att den passerat turbinen och vattenånga till flytande är en hel del energi som måste bort.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför erkänns inte luft/luftvärmepumpar ?
« Svar #7 skrivet: 16 juni 2007, 18:18:25 »
Det finns fog för frågan, minns att det tog rätt länge innan jag startade luft/luft-värmepumpsavdelningen i forumet, jag ansåg helt enkelt inte att luft/luft-värmepumparna kunde bidra till speciellt stor besparing och att de allra flesta gjorde mer rätt i att satsa på att konvertera till vattenburet och "riktig" värmepump.

Jag anser väl iofs fortfarande att det är det långsiktigt vettigaste för en hel del villaägare, men inser också är rätt många varken har råd eller är så långsiktiga i sitt handlande att det passar för alla att satsa på en helkonvertering.

Jag har alltså fortfarande inte helt erkänt luftvärmepumpen... men jag tycker den är helt ok i hus med direktverkande el.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Varför erkänns inte luft/luftvärmepumpar ?
« Svar #8 skrivet: 16 juni 2007, 18:51:00 »
hej ..
att dom funkar e det inte nÃ¥tt snack om,hyfssat billiga Ã¥ ger fort igen utgiften  typ 3-4 Ã¥r

skulle tro att en normal besparing ligger i skovet 5000kwt per år,felet e ofta att man höjer inne tempen med några grader så det stämmer inte helt att man sparar 5000 kwt man spar mer

har man "rätt" planlösning å ett lagom stort hus tex 120 m2 i ett plan funkar det super,då bör man klara av att värma huset ner mot minus 20 utan större problem...

skulle jag äga en sommar stuga vore valet skit lätt,en rejäl luft luft maskin + en vedkamin  sÃ¥ fixar man lätt hela vintern...iomed man klarar av att stödelda dÃ¥ det nyper Ã¥t


om staten vore smart så införde dom ett installations bidrag då man monterade in luft luft pumpar, så skulle vårat gemensamma strömbehov minska drastiskt ...
då 90% av befolkningen bor söder ut så skulle det få en fin effekt iomed klimatet e betydligt mildare än här uppe

spar varje direktel hushåll in 5000kw per år är det en betydande mängd energi som sparas in

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför erkänns inte luft/luftvärmepumpar ?
« Svar #9 skrivet: 16 juni 2007, 18:55:10 »
Att ha en enda värmekälla som dessutom "bullrar" är inte optimalt, jag anser inte att staten skall subventionera lösningar som inte är optimala ur vare sig energi, effektivitets eller komfortsynpunkt.
Jag anser däremot att alla som kan ta de nackdelar som en luftvärmepump för med sig med gott samvete kan investera i dem och vara förvissade om att de kommer att spara pengar på kuppen, även utan bidrag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Varför erkänns inte luft/luftvärmepumpar ?
« Svar #10 skrivet: 16 juni 2007, 19:02:31 »
hej ..
rickard det med bullret växer man i från....man slutar höra pumpen,det va som då jag lumpade på F21
första 2 nätterna va olidliga  sista planet kl 23.30 typ Ã¥ första iväg ca 04.00
trodde man alldrig skulle få sova ..tog 2 nätter sen hörde man inte planen

hör man den så blir man oftast glad ....jag kallar min för spargrisen Thumbsup
då den bullrar spar jag pengar >:D

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Varför erkänns inte luft/luftvärmepumpar ?
« Svar #11 skrivet: 16 juni 2007, 19:11:28 »
Van med bullret ? NJÄÄAAÄÄ ! VÃ¥r luft-luft är i vardagsrummet , man "HÖR" nog den men det finns nog tystare än vÃ¥r , jag vet nog vad det blir istället när vÃ¥r pump pajjar nÃ¥n gÃ¥ng ! Använder dessutom trÃ¥dlösa hörlurar till TV/stereo , annars mÃ¥ste man ha sÃ¥ hög volym pÃ¥ när ungarna stojjar pÃ¥ , och lÃ¥g volym igen när de ska sova !  :D 
Dessutom tror jag att större maskiner bullrar mer ? t.e.x en stor Nocria ! *roflmao*   ???? Kanske jag har fel ?  :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad geddan

  • NÃ¥gra pumpar har man väl slängt upp....
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kristianstad
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vem behöver kärnkraft när vi har el????
SV: Varför erkänns inte luft/luftvärmepumpar ?
« Svar #12 skrivet: 16 juni 2007, 20:29:50 »
När du är ansluten till fjärrvärme och har slängt ut din gamla panna är det dags för dig att börja betala!!Vem bestämmer priset/kw?Du kan inget göra när storebror höjer priset för din enda uppvärmning,frys eller betala...... ???

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför erkänns inte luft/luftvärmepumpar ?
« Svar #13 skrivet: 16 juni 2007, 20:42:05 »
När du är ansluten till fjärrvärme och har slängt ut din gamla panna är det dags för dig att börja betala!!Vem bestämmer priset/kw?Du kan inget göra när storebror höjer priset för din enda uppvärmning,frys eller betala...... ???

Eller köp en LLVP.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Varför erkänns inte luft/luftvärmepumpar ?
« Svar #14 skrivet: 16 juni 2007, 22:31:33 »
När du är ansluten till fjärrvärme och har slängt ut din gamla panna är det dags för dig att börja betala!!Vem bestämmer priset/kw?Du kan inget göra när storebror höjer priset för din enda uppvärmning,frys eller betala...... ???

Men vem bestämmer priset på elen då? Storebror?
frys eller betala.

Att inte l/lvp har blivit erkända tror jag beror på att dom går sämre när det är riktigt kallt.
DÃ¥ importerar vi ofta mycket el. Kol kondens kraft och liknade
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!