0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad kan den vara?Vad är det som drar, cirkulationspump(1 eller 2st?), fläkten i konvektorn, något mer?Är det rimligt att det kan dra ca 300W vid "normal" kyldrift?Anledningen till frågan är att bv -pumpen är förberedd för frikyla med avstick på brinen, men om man räknar på materialkostnaden för vad resten skulle kosta, dvs, ca 30m kopparrör inkl. kopplingar. isolering, fläktkonvektor, diverse snickeriarbeten, det blir ju minst 10kkr, plus en hel del eget arbete.Alternativet heter luftvärmepump, har en över som skulle kosta ca 3kkr monterad och klar.Känslan skulle vara bättre med frikyla, men ekonomiskt är det ju tveksamt.
Jag skulle nog sätta den i köket (matplatsen) för att kyla huset i allmänhet.I sovrummet har vi en takfläkt, och den fungerar utmärkt för att hålla oss svala även om det är nära 30 grader när vi lägger oss, så där ser jag inget större behov även om det skulle vara skönt med en avfuktad miljö när man lägger sig.Anledningen till varför jag tvekar att skaffa en AC är att jag vet att jag kommer att installera den själv, kosta vad det kosta vill, och att det antagligen kommer att utmynna i att jag ränner länet runt och installerar AC/värmepumpar istället för att njuta av livet.Jag har tagit ett beslut att njuta av livet hellre än att tjäna mesta möjliga...
Citat från: nic2 skrivet 05 juni 2007, 21:43:53Vad kan den vara?Vad är det som drar, cirkulationspump(1 eller 2st?), fläkten i konvektorn, något mer?Är det rimligt att det kan dra ca 300W vid "normal" kyldrift?Anledningen till frågan är att bv -pumpen är förberedd för frikyla med avstick på brinen, men om man räknar på materialkostnaden för vad resten skulle kosta, dvs, ca 30m kopparrör inkl. kopplingar. isolering, fläktkonvektor, diverse snickeriarbeten, det blir ju minst 10kkr, plus en hel del eget arbete.Alternativet heter luftvärmepump, har en över som skulle kosta ca 3kkr monterad och klar.Känslan skulle vara bättre med frikyla, men ekonomiskt är det ju tveksamt.300w. låter lite mycket, men en Ac split anläggning drar betydligt mycket mera.10000kr låter lite för lite, om du inte installerar själv.
Håller fortfarande på att köra in mitt system. 2 st fst24MO Kinnan cirkpump1=40W 2=65W 3=90W Jag kör i läge 2fläktar låg 37W mellan 45W hög 50W kör i lägsta läget för det mesta.blir väl en 125W sen får man ju tillgodräkna sig att Kompressorn får hjälp när den gör varmvatten den får ju varmare vätska att arbeta med.Om man sen har 18,5 grader i sovrummen på övervåningen och även i hallen och en bit ner för trappan. (Konstigt nog verkar inte kalluften rasa nedför trappan utan man möter den halvvägs uppe .) när det som idag är 28,5 grader ute. Då är det verkligen värt en liten extrakostnad i drift..
Någon som kan ge några siffror på vad det kostar att driva en AC, har för mig att det tar 3kW att kyla bort 1kW
Skall montera in frikyla. Cirkulationspumpen drar max 65 W. Konvektorn skall klara av att ge 5000 w och fläkten drar 90 w.dvs 155 W för att ge 5000 w kyla.Är jag fel ute om jag säger att driftkostnaden är då ca 1/10-del på frikyla jämfört med konversionell AC och som + återladdar man även hålet så att en del av driftkostnaden får man tillbaka när man kör för att utvinna värme.