Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ännu en besparings-Ã¥tgärd utförd...  (läst 28309 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #75 skrivet: 31 oktober 2007, 22:08:42 »
Det där saltet vore ju perfekt att ha i bilen.

Sant!
SAAB tog faktiskt fram en motorvärmare för teständamål för 15 år sedan. Såg en test där en SAAB tinades upp från -10 grader under kanske en kvart. Utan någon förbränning eller annat energitillskott.

Professor Kalkyl - med all respekt- tror jag att du kanske räknade fel. Glaubersalt har ungefär 90 ggr högre entalpi än vatten. Istället för 900L vatten i en acktank skulle man kunna ha 10L Glaubersalt. Teoretiskt förstås. I praktiken kanske 9L Glaubersalt och 100L vatten. Fast det kan naturligtvis inte blandas.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #76 skrivet: 31 oktober 2007, 22:37:10 »
hmm
är det sån jädra skillnad i effekt,vart köper man saltet ? å e det kostsamt

skulle inte banga för en liten test tank på typ 50 kg
det funkar ju med ett gammakt expantions kärl
kruxet e ju bara att kunna växla ut värmen  men det mÃ¥ste gÃ¥ plocka utvärmen med  slingor

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #77 skrivet: 31 oktober 2007, 22:59:56 »
Professor Kalkyl - med all respekt- tror jag att du kanske räknade fel. Glaubersalt har ungefär 90 ggr högre entalpi än vatten.

Hur har jag räknat fel? Jag jämförde bara smältvärmet för vatten och Glaubersalt. De siffor jag hittat på nätet är 333·103 J/kg resp 242·103 J/kg. Jämför du Glaubersaltets smältvärme med vattnets specifika värmekapacitetet eller? Det går inte för de har olika enheter.

Specifik värmekapacitet för glaubersalt, enligt säker källa (dvs internet  ;D), fast fas 1930 J/(kg*K), vätskefas. 2850 J/(kg*K).
Samma siffror på vatten, 2200 J/(kg*K) i fast form, 4180 J/(kg*K) i flytande form.

Mellan villka temperaturer är då G.salt 90ggr bättre än vatten?

mvh

Ps Jag vill gärna att ni rättar mig om jag har fel men jag ger mig inte gärna förrän jag förstÃ¥r.  *vinkar*
 
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #78 skrivet: 31 oktober 2007, 23:01:48 »
är det sån jädra skillnad i effekt,vart köper man saltet ?
Kolla första träffen på google
"Glaubersalt kan köpas på hälsokostaffär eller apotek"
 Thumbsup ;D
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #79 skrivet: 31 oktober 2007, 23:02:10 »
Glaubersalt är Natriumsulfat Na2(SO4). "Släkt" med gips. Kostar inte mycket, fås som biprodukt i vissa industri-processer. Men köper du det på Apoteket i tiogramspåse kostar det skjortan. Eller iallafall kanske en tia
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #80 skrivet: 31 oktober 2007, 23:06:06 »
Professor Kalkyl - med all respekt- tror jag att du kanske räknade fel. Glaubersalt har ungefär 90 ggr högre entalpi än vatten.

Hur har jag räknat fel? Jag jämförde bara smältvärmet för vatten och Glaubersalt. De siffor jag hittat på nätet är 333·103 J/kg resp 242·103 J/kg. Jämför du Glaubersaltets smältvärme med vattnets specifika värmekapacitetet eller? Det går inte för de har olika enheter.

Specifik värmekapacitet för glaubersalt, enligt säker källa (dvs internet  ;D), fast fas 1930 J/(kg*K), vätskefas. 2850 J/(kg*K).
Samma siffror på vatten, 2200 J/(kg*K) i fast form, 4180 J/(kg*K) i flytande form.

Mellan villka temperaturer är då G.salt 90ggr bättre än vatten?

mvh

Ps Jag vill gärna att ni rättar mig om jag har fel men jag ger mig inte gärna förrän jag förstÃ¥r.  *vinkar*
 

Smältpunkten är låg, 32 °C, och smältvärmet högt, 2,42·10*5 J/kg

* skall symbolisera "upphöjt till" dvs 242000 J/kg
« Senast ändrad: 31 oktober 2007, 23:08:43 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #81 skrivet: 01 november 2007, 04:58:38 »
hmm
är det sån jädra skillnad i effekt,vart köper man saltet ? å e det kostsamt

skulle inte banga för en liten test tank på typ 50 kg
det funkar ju med ett gammakt expantions kärl
kruxet e ju bara att kunna växla ut värmen  men det mÃ¥ste gÃ¥ plocka utvärmen med  slingor



Ja nu börjar du närma dig stockholmspatentet. Om jag inte minns fel är det på liknande sätt dom byggt bränslecellerna dom har. Alltså som ett batteri som kan lagra mycket mer energi än normalt. Backa baka här och gå in på deras sida o kolla.



Jag sitter också och grundar på hur man ska komma runt själva glauberns fasta och eventuella oxiderande effekt.


Jag tror det slutar med att det inte är värt det, men jag ska kolla upp det. Tog kontakt i går med min svåger på KTH, så han skulle ge mig namnet på någon vettig att prata med. Vi får se vad det leder till.

Troligtvis ingenting som vanligt, bara en massa grubblerier.     *roflmao*


Men det är i alla fall sÃ¥ man motionerar hjärnan.   :D ::)
« Senast ändrad: 01 november 2007, 05:02:45 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #82 skrivet: 01 november 2007, 05:14:19 »
Faan vad korkad jag är , nu kom jag på det. Men jag måste testa först. Sen ska ni få resultatet.



En sak vi inte diskuterat, eller nämt.


Vad sker med expansionen på volymen i tanken te.x, just under omvandlingsfasen av glaub., eller glaub/vattenmix ?.


Alltså blir det stora volymändringar?.


Någon som kan brubbla ut det. Jag kan det inte, men något borde ju hända. Sc:,h Sc:,h




Ã…h! , en dag till med grubbleri o elände.    :D
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #83 skrivet: 01 november 2007, 07:44:34 »
I kap 4.1 nämner de att det ställs stora krav på behållarna http://epubl.ltu.se/1402-1617/2006/020/LTU-EX-06020-SE.pdf.
« Senast ändrad: 01 november 2007, 09:26:34 av perkele »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #84 skrivet: 01 november 2007, 08:55:18 »
Smältpunkten är låg, 32 °C, och smältvärmet högt, 2,42·10*5 J/kg

* skall symbolisera "upphöjt till" dvs 242000 J/kg
Och smältvärmet för vatten är 333000 J/kg, dvs nästan 40% högre. SÃ¥ jag frÃ¥gar igen: Var har jag räknat fel?  Sc:,h
Det som framförallt skiljer det från vatten är den högre smältpunkten (vilket jag också konstaterade tidigare) och det är det som gör glaubersaltet intressant för att lagra värme. Att lagra "värme" i vatten vid 0 ºC har sina begränsningar ;)

Men idén du hade tidigare med en behÃ¥llare i acken pÃ¥ rätt nivÃ¥ mÃ¥ste vara det mest realistiska.  DÃ¥ kan man lagra mycket energi med en jämn temp pÃ¥ 32 ºC i botten pÃ¥ tanken, lämpligt för förvärmning av vv samt radiatorvatten (stor del av Ã¥ret). I övre delen kan man ha en temperatur som passar för vv och radiatorspets. Givetvis mÃ¥ste den vara av ett material som bÃ¥de tÃ¥l vatten och glaubersalt. Antagligen fÃ¥r man ocksÃ¥ se upp med galvaniska strömmar. Lite luft i Glauber.behÃ¥llaren borde ta hand om ev volymförändring. Saltet mÃ¥ste kanske inte ens vara inne i tanken? Det kan ju ligga som en "gördel" utanpÃ¥ tanken, bara man fÃ¥r tillräckligt värmeöverföring till tanken.

mvh

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #85 skrivet: 01 november 2007, 09:23:41 »
Nu börjar det närma sig.

Så saltet klarar omvandlingsfasen av sig självt, alltså utan inverkan av vatten som katalysator?.

Det behöver bara värmeenergi som katalysator?.


Jag är med dej P Kalkyl. Jag förstår nu vad du menar med vatten vid 0 grader=smältenergin.Det var det jag inte förstod vad du menade tidigare.

« Senast ändrad: 01 november 2007, 09:25:27 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #86 skrivet: 01 november 2007, 09:31:58 »
Och nu börjar vi närma sig det jag var inne på 1995. Men fattade inte själv hur i helsike det skulle fungera.


Vi kommer alltså att få en jäkla massa energi som lagras upp och som kan avges vid en högre temperatur än smältande vatten, men vatten kan lagra mer energi vid övergången. Sant eller falsk?.



Vad blir temperaturen på det vattnet. 32 grader eller ?. Eller kan det bli högre?.



Vilket fall som helst så är det 1/3 av värmingen av tanken.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #87 skrivet: 01 november 2007, 09:46:21 »
Salt i påsar eller liknande kan ni glömma grabbar.

Jag har jobbat med RO-filtrering i 15 år. Och det finns inte mycket som stoppar Osmosiska trycket. Då måste vi göra Reverse Osmosis och köra tryck i systemet över (kommer inte ihåg exakt nu), men 5-10 kg. Vi pumpade upp till 25-30 kg flödestryck för att hålla vattnet stånget på ena sidan, och saltet på andra sidan.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #88 skrivet: 01 november 2007, 09:47:41 »
Jag behöver mer katalysatorvätska!.


SÄG NÃ…T DÃ… !!!                       :D *roflmao*
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #89 skrivet: 01 november 2007, 11:19:04 »
Smältpunkten är låg, 32 °C, och smältvärmet högt, 2,42·10*5 J/kg

* skall symbolisera "upphöjt till" dvs 242000 J/kg
Och smältvärmet för vatten är 333000 J/kg, dvs nästan 40% högre. SÃ¥ jag frÃ¥gar igen: Var har jag räknat fel?  Sc:,h
Det som framförallt skiljer det från vatten är den högre smältpunkten (vilket jag också konstaterade tidigare) och det är det som gör glaubersaltet intressant för att lagra värme. Att lagra "värme" i vatten vid 0 ºC har sina begränsningar ;)

Men idén du hade tidigare med en behÃ¥llare i acken pÃ¥ rätt nivÃ¥ mÃ¥ste vara det mest realistiska.  DÃ¥ kan man lagra mycket energi med en jämn temp pÃ¥ 32 ºC i botten pÃ¥ tanken, lämpligt för förvärmning av vv samt radiatorvatten (stor del av Ã¥ret). I övre delen kan man ha en temperatur som passar för vv och radiatorspets. Givetvis mÃ¥ste den vara av ett material som bÃ¥de tÃ¥l vatten och glaubersalt. Antagligen fÃ¥r man ocksÃ¥ se upp med galvaniska strömmar. Lite luft i Glauber.behÃ¥llaren borde ta hand om ev volymförändring. Saltet mÃ¥ste kanske inte ens vara inne i tanken? Det kan ju ligga som en "gördel" utanpÃ¥ tanken, bara man fÃ¥r tillräckligt värmeöverföring till tanken.

mvh

mvh


1. Ursäkta mig, du har räknat rätt! Läste ditt inlägg slarvigt och trodde att du avsåg jämförelse entalpi vatten/glaubersalt vid 32 ºC.

2. Tror att man gör det svårt för sig genom att ha saltet inuti tanken i slutet kärl. Utanpå, i ett billigt material som leder värme och står emot (kanske keramik?), i ett öppet/luftat kärl, som klarar volymsutvidgningen. Dessutom kan smältpunkten förändras något genom iblandning av ett par andra ämnen. Alltså kan man tänka sig flera "gördlar" på flera temperaturnivåer.

Att ta sig från 32 ºC till 47 ºC vore ju något att drömma om? Tyvärr verkar det som det är lättast att förändra smältpunkten nedåt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!