0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så saltet klarar omvandlingsfasen av sig självt, alltså utan inverkan av vatten som katalysator?.Det behöver bara värmeenergi som katalysator?.
Vi kommer alltså att få en jäkla massa energi som lagras upp och som kan avges vid en högre temperatur än smältande vatten, men vatten kan lagra mer energi vid övergången. Sant eller falsk?.Vad blir temperaturen på det vattnet. 32 grader eller ?. Eller kan det bli högre?.
Vilket fall som helst så är det 1/3 av värmingen av tanken.
Salt i påsar eller liknande kan ni glömma grabbar.
SÄG NÅT DÅ !!!
Citat från: Professor Kalkyl skrivet 01 november 2007, 08:55:18Citat från: larryd skrivet 31 oktober 2007, 23:06:06Smältpunkten är låg, 32 °C, och smältvärmet högt, 2,42·10*5 J/kg* skall symbolisera "upphöjt till" dvs 242000 J/kgOch smältvärmet för vatten är 333000 J/kg, dvs nästan 40% högre. Så jag frågar igen: Var har jag räknat fel? Det som framförallt skiljer det från vatten är den högre smältpunkten (vilket jag också konstaterade tidigare) och det är det som gör glaubersaltet intressant för att lagra värme. Att lagra "värme" i vatten vid 0 ºC har sina begränsningar Men idén du hade tidigare med en behållare i acken på rätt nivå måste vara det mest realistiska. Då kan man lagra mycket energi med en jämn temp på 32 ºC i botten på tanken, lämpligt för förvärmning av vv samt radiatorvatten (stor del av året). I övre delen kan man ha en temperatur som passar för vv och radiatorspets. Givetvis måste den vara av ett material som både tål vatten och glaubersalt. Antagligen får man också se upp med galvaniska strömmar. Lite luft i Glauber.behållaren borde ta hand om ev volymförändring. Saltet måste kanske inte ens vara inne i tanken? Det kan ju ligga som en "gördel" utanpå tanken, bara man får tillräckligt värmeöverföring till tanken.mvhmvh1. Ursäkta mig, du har räknat rätt! Läste ditt inlägg slarvigt och trodde att du avsåg jämförelse entalpi vatten/glaubersalt vid 32 ºC.
Citat från: larryd skrivet 31 oktober 2007, 23:06:06Smältpunkten är låg, 32 °C, och smältvärmet högt, 2,42·10*5 J/kg* skall symbolisera "upphöjt till" dvs 242000 J/kgOch smältvärmet för vatten är 333000 J/kg, dvs nästan 40% högre. Så jag frågar igen: Var har jag räknat fel? Det som framförallt skiljer det från vatten är den högre smältpunkten (vilket jag också konstaterade tidigare) och det är det som gör glaubersaltet intressant för att lagra värme. Att lagra "värme" i vatten vid 0 ºC har sina begränsningar Men idén du hade tidigare med en behållare i acken på rätt nivå måste vara det mest realistiska. Då kan man lagra mycket energi med en jämn temp på 32 ºC i botten på tanken, lämpligt för förvärmning av vv samt radiatorvatten (stor del av året). I övre delen kan man ha en temperatur som passar för vv och radiatorspets. Givetvis måste den vara av ett material som både tål vatten och glaubersalt. Antagligen får man också se upp med galvaniska strömmar. Lite luft i Glauber.behållaren borde ta hand om ev volymförändring. Saltet måste kanske inte ens vara inne i tanken? Det kan ju ligga som en "gördel" utanpå tanken, bara man får tillräckligt värmeöverföring till tanken.mvhmvh
Smältpunkten är låg, 32 °C, och smältvärmet högt, 2,42·10*5 J/kg* skall symbolisera "upphöjt till" dvs 242000 J/kg
Citat från: Anders S skrivet 01 november 2007, 09:23:41Så saltet klarar omvandlingsfasen av sig självt, alltså utan inverkan av vatten som katalysator?.Det behöver bara värmeenergi som katalysator?.Hmm. Nu kan jag nog inte mer än dig om detta så jag säger bara vad JAG tror.Jag har antagit att saltet är som vilket ämne som helst som går från fast till flytande form. Det ändrar ju inte kemisk formel då det smäleter, eller... Alltså katalysator behövs inte, bara energi.Nej, men behöver det vara tilsatt vatten (alltså vatten utifån som en annan källa, typ det som finns i tanken) i saltet för att reaktionen ska start. Eller startar reaktionen i saltet av sig själv, och saltet övergår i flytande form av sig själv.[quote Vad blir temperaturen på det vattnet. 32 grader eller ?. Eller kan det bli högre?.
hur mycket sämmre värme bärare lagrare är saltet vid +60 grader än vatten?
Specifik värmekapacitet för glaubersalt, enligt säker källa (dvs internet ), fast fas 1930 J/(kg*K), vätskefas. 2850 J/(kg*K). Samma siffror på vatten, 2200 J/(kg*K) i fast form, 4180 J/(kg*K) i flytande form.
32 graders systemet skulle passa perfekt i mitt tilltänkta sommar stuge bygge om jag ids bråka med golvvärme är lite kluven