0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Fixaren skrivet 25 oktober 2007, 21:59:46Om man är ute efter skitning, mindre diameter och så hög som möjligt. Köper att vatten är suveränast när värmen skall flyttas, men koka upp två kastruller lika stora den ena med vatten enbart och den andra med både sten och vatten. Ta tiden för uppkokning och hur lång tid det sedan tar inan de svalnar. Den med sten i svalnar fortare
Om man är ute efter skitning, mindre diameter och så hög som möjligt. Köper att vatten är suveränast när värmen skall flyttas, men koka upp två kastruller lika stora den ena med vatten enbart och den andra med både sten och vatten. Ta tiden för uppkokning och hur lång tid det sedan tar inan de svalnar.
Citat från: Fixaren skrivet 25 oktober 2007, 21:51:33Du får väl ta att titta förbi i nästa vecka så får jag förklara. Thumbsup Aldrig en liggande tank totalt värdelös, låter som en gammal farmartank. Nästan, tanken till oljeeldningen Men spelar det nån större roll, när värmen ändå ska lagras i stenarna?mvh humlan.
Du får väl ta att titta förbi i nästa vecka så får jag förklara. Thumbsup Aldrig en liggande tank totalt värdelös, låter som en gammal farmartank.
Det är inte bara densiteten som spelar roll.Guld har ungefär 19ggr högre densitet än vatten. Men vatten har en specifik värmekapacitivitet på 4,18 kJ/(kgK) medan guld bara 0,13 kJ/(kgK). Dvs du kan alltså lagra ca 4kJ per liter vatten och grad men bara 2,5kJ per liter guld och grad.Jag hittar inte värdena för sten och betong just nu men jag har för mig att de är ungefär 30-50% sämre än vatten er liter räknat. Ser fram emot resultatet av ditt experiment, säg till om jag har fel.mvh
Nu hade du hade en rund dieseltank, men bara för upplysnings skull.Du ska alltid ha en rund tank, annars så blir hörnerna kalla. Det har byggts om oljetankar till accor och visst. Det fungerar men ej bra med fyrkantiga tankar.
Hej,Nu låter det som om vi försöker tänja på det sunda förnuftet.Varför inte använda diväteoxid, det är ju så mycket lättare att hantera, och svårslaget när det gäller värmekapacitivitet.Cronos