0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror jag håller mig till vatten. Billigt, å inte gör det nåt om det börjar läcka lite heller. Å så ska visst vara miljövänligt åxå, man ska t.o.m kunna dricka det..., har jag hört Thumbsupmvh humlan.
Nu dök det upp en sån där knasig idé igen Blålera! Blålera kanske är bra på att lagra energi, då lerjord är bra till ytjordvärme. Ren blålera å så tillräckligt med slingor/kamrör i en stor behållare..., bör ju duga med nästan vad som helst mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 26 oktober 2007, 12:44:39Jag tror jag håller mig till vatten. Billigt, å inte gör det nåt om det börjar läcka lite heller. Å så ska visst vara miljövänligt åxå, man ska t.o.m kunna dricka det..., har jag hört Thumbsupmvh humlan.hej passa dig NOGA humlandet finns folk som dött av vatten ..å fiskar gökar i denkan inte va nyttigt att få isig det
Fast glaubersalt låter spännande om man kan få ner priset. Ska man få fram något som är bättre än vatten så kräver det nog att man går från en fas till en annan. Skulle man dessutom kunna långtidslagra energi till en billig peng så.... Kalk var det någon som hade ideér om.mvh
Nja, hur skulle det öka på växthuseffekten? Däremot riskerar många områden översköljas av divätemonoxid som ett resultat av växthuseffekten. Som bekant är det en kemikalie som är ytterst giftig att inandas även i små mångder...
De gaser som har störst betydelse för jordens växthuseffekt är vattenånga (dominerande), koldioxid och metan. Utan växthuseffekt skulle det inte finnas något liv liknande vårt på jorden. En betydligt mer långtgående växthuseffekt finns på Venus där den höjer temperaturen med omkring 400 °C och gör Venus till solsystemets varmaste planet. Den svenske kemisten Svante Arrhenius brukar räknas som den första som kom fram till att utsläpp av växthusgaser borde leda till en ökad temperatur. [1]
Sa jag öka?
Någon som vet vad glaub. salt är för något?.
2: Står det att heatpipen inte kan hängas i 90 grader.
Någon som hänger med i kalkys kaotiska värld?.
Alltså Det klarar i omvandlingsfasen från fast/flytande att lagra 83000kcal per 1l medans vatten klarar 1000 per 1l. Detta är ju sinnessjukt om detta är sant.
Citat från: Anders S skrivet 30 oktober 2007, 09:09:362: Står det att heatpipen inte kan hängas i 90 grader.Låter konstigt?
man bör kunna vräka ner det i en tank med solslingor både för att växla in det å för att växla ut värmen ser man bara till att tanken skicktas rejält så man alltid kyler maximalt i botten på tanken så kommer saltet att stelna underifrån medans det varma flyter i topp
Smältpunkten är låg, 32 °C, och smältvärmet högt, 2,42·105 J/kg. Dessa egenskaper gör glaubersalt lämpat för energilagring från solfångare. En liknande tillämpning är kylning av värmekänsliga apparater. Så länge det fortfarande finns osmält glaubersalt kvar, blir det aldrig varmare än smältpunkten.