0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej .. Jooo visst fixar en E9a att värma hyfsat men en E12a gör det bättre....å billigare Jag synar vilken dag som hällst att en E9a värmer tex 120m2 billigare än tex en E12 skulle göra om du ser det över ett år... ta tex ett hus i sundsvall eller gävle det bör va ett "normalt" snitt över landet ungefär min e12 fixar nästan att gå lika långt ner i effekt som en e9a gör det skiljer inte många watt som lägsta effekt då drar den häller inte just nått mer i drift häller + att då det e minus 10 går den billigare +att den fixar att värma helt på egenhand.... pga att den går på dellast och att man inte behöver elstöd...vilket jag tvivlar e9an skulle göra utan el tillskott Kommer inte att Skriva mer i tråden.mest pga att vi ältat detta 400x ungefär
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 09 juni 2007, 12:50:40Hej .. Jooo visst fixar en E9a att värma hyfsat men en E12a gör det bättre....å billigare Jag synar vilken dag som hällst att en E9a värmer tex 120m2 billigare än tex en E12 skulle göra om du ser det över ett år... ta tex ett hus i sundsvall eller gävle det bör va ett "normalt" snitt över landet ungefär min e12 fixar nästan att gå lika långt ner i effekt som en e9a gör det skiljer inte många watt som lägsta effekt då drar den häller inte just nått mer i drift häller + att då det e minus 10 går den billigare +att den fixar att värma helt på egenhand.... pga att den går på dellast och att man inte behöver elstöd...vilket jag tvivlar e9an skulle göra utan el tillskott Kommer inte att Skriva mer i tråden.mest pga att vi ältat detta 400x ungefär Hej Dr Chun-Lan!Det är bra att du inte tänker skriva mer om det här med E9 kontra E12, för nu är du återigen ute på riktigt hal is. Vad gäller uppvärmning av 120 m2 så kan jag möjligtvis ställa upp på att E12 värmer bättre i form av snabbhet möjligtvis, men billigare nej min vän långt därifrån. Jag kan försäkra dig om att det finns ingen seriös försäljare/installatör som kommer att föreslå en E12 för 120 m2, utan då är det E9 som gäller (om vi nu pratar panasonic och dessa sorter), möjligtvis kan du tvinga honom att installera E12, men då kommer han isf innerst inne att tycka att det är hål i huvudet. För 120 m2 så är det naturligtvis E9 som gäller om man vill ha bästa möjliga värmeekonomi, och detta gäller förresten ända upp till 140-150 m2 i vart fall innan man ev börjar titta på E12, och detta gäller givetsvis om man är någorlunda ekonomiskt funtad. Mvh Raffen.
Ett vanligt element kan också dra 400w, fast COP är ju inte så där fantastiskt.Sen kan jag lätt sätta en slant på att en som köpt två 4,5kW pumpar istället för en 9kW pump sparar mer.
Hej Sparare! Jag har testat V-systemet både för sk vinterläge vilket var huvudsyftet, och vet att detta fungerar perfekt (gjordes den 1 juni),.... //Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 10 juni 2007, 00:51:11Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 09 juni 2007, 12:50:40haha Raffen du är för rolig du.... tycker inte du ska snacka om att vara ute på tunn is...... du är ju totalt under isen i denna tråd oxå... En E9:a i ett hus på 120m2 i norrland tycker jag personligen är som en fis i rymden...... kan väl funka hyffsat med en sån lillpump om man nu bor långt söderut där det sällan blir kallare än typ -10 grader. Sen allt ditt svammel om om att en E9:a skulle vara mer ekonomisk tillsammans med elstöd 1-1 än en stor pump som kan klara hela värmebehovet själv är ju totalt jävla tjoller..... så jag skulle uppskatta om du Raffen ville tona ner det svammlet helst om du rent av kunde lägga ner det totalt och ägna dig åt något vettigare...... Ha en trevlig fortsättning på helgen..... //Krister
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 09 juni 2007, 12:50:40
Du har missat poängen Dåktorn. D.v.s två pumpar ger mer besparing än en stor...mvh humlan.
...Hej Paxmax (och Raffen)Paxmax du bygger ditt resonemang på 2 grundpelare:1. Jämförelse mellan E9 och E12DKE med kapillärrör2. Man använder aldrig E12:ans extra effekt (och det är ju det jag menar att man behöver)....
Tjena Paxmax.Då det är elektronisk expansionsventil på TE9/12DKE, XE9/12EKE, E9/12EKEB samt HE9/12DKE borde det enligt dig endast finnas den större av dom om jag förstod ditt resonemang rätt, eller gör ni skillnad på resonemanget när det är scrollkompressorer?Det är ganska kul att läsa olika folks resonemang så ös på varför jag inte skulle sälja dom mindre.mvhTS