0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Nej detta stämmer inte tyvärr! Med ett lägre copvärde kan man alltid räkna med att pumpen tar mer energi i förhållande till avgiven värme än en pump med ett högre copvärde.T.ex CS-XE9DKE cop= 4,0, effektförbrukning värme:110-1400 Watt, CS-XE12DKE cop= 3,81, effektförbrukning värme: 115-1890 Watt, HE9DKE inverter scroll, 6,5 kW cop 5,22, effektförbrukning värme: 120-1720 Watt, HE12DKE inverter scroll, 7,7 kW cop 4,62, effektförbrukning värme: 115-2280 Watt. Så med automatik kan man säga att, allt annat lika, en pump med högre copvärde drar mindre ström i förhållande till den värmeenergi den avger, och detta nästan oavsett temperaturer eller andra omständigheter.
Om det stämmer så tar man ju en 12:a men en XE eller en HE då?
Börjar att klarna nu.. verkar som om jag klarar mig med en 9:aVar själv inne på HE pga bättre COP men vilken HE? Kollade på "Flagship" men fick höra att den inte tillverkades längre.Bor i Ljung och har ca 3.5 mil till Alingsås,Borås,Falköping och Ulricehamn. Fiss det nån bra firma som nån kan rekomedera eller ska man göra det själv?Känner en som har en Daikin med golv inomhusdel och det verkar ju smart men jag kan väl sätta en vanlig lite längre ner på väggen bara? Verkar som det bästa stället i huset blir snett under trappan. Om den inte får plats över dörren in till köket men verkar bli tajt över en standard innerdörr.